عضو هیات علمی دانشکده سینماتئاتر معتقد است انیمیشن هنری ایران با وجود کاستیها، در جهان صاحب جایگاه است.
فاطمه حسینی شکیب نماینده بینالملل آسیفا گفت: ایران در خاورمیانه و کشورهای منطقه یکی از قدیمیترین و قابلتوجهترین انیمیشنها را داراست و در حقیقت بسیاری از همسایگان ما (به جز ترکیه) اصولا انیمیشن ندارند یا آثارشان درحدی نیست که کسی درباره آنها چیزی بداند.
او افزود: انیمیشن تجربی، شخصی و هنری ما در مقایسه با انیمیشن تجاری و تولیدات صنعتی بدنه بسیار بزرگتری را از نظر کمی و محتوای بسیار درخشانتری را از نظر کیفی تشکیل میدهد. خوشبختانه در یکی دو دهه اخیر این روند روبه رشد بوده و امروزه انیمیشن هنری ایران در جشنوارههای متعدد داخلی و بینالمللی میدرخشد.
حسینی شکیب در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات موفق در انیمیشن کوتاه میتوانند هنرمندان را به سمت ساخت آثار بلند و تجاری سوق دهد،گفت: سینمای تجربی و هنری هر کشور منبع مولد و زایایش تولید خلاقیت و بداعت و اندیشه پویاست. بنابراین نقش اصلی این دسته از انیمیشنها تغذیه و غنیساختن فضای هنری و حتی تجاریانیمیشن است. برخی از این هنرمندان از سکوی انیمیشن کوتاه و تجربی استفاده میکنند تا بهتدریج به فضای حرفهای و تولیدات تجاری انیمیشن بپیوندند. اما بسیاری از هنرمندان انیمیشن قصد و علاقهای برای پیوستن به این فضا ندارند و اصولا دغدغهشان هنر و بیان هنری و رشددادن توانمندیهای هنری خودشان و کشف و شهود در امکانات این رسانه و اعتلای هنر انیمیشن به عنوان ابزاری یکتا در بیانگری دغدغههای انسانی است و قرار نیست بهشکل مستقیم به فضای انیمیشن تجاری کمک کنند. اگر نگاه ما به فضای تجربی و هنری انیمیشن تنها از منظر فراهم آوردن نیروهای حرفهای برای صنعت انیمیشن باشد، دلیل وجودی و ماهیت این نحله مهم از انیمیشن را درست متوجه نشدهایم. انیمیشن هنری و تجربی برای تولید درآمد ساخته نمیشود.
عضو شورای سردبیری فصلنامه «سینما انیمیشن» گفت: جشنواره پویانمایی تهران با وجود محدودیتها و مشکلاتی که دارد، اتفاق فرخندهای برای انیمیشن ایران بودهاست. تداوم این جشنواره در دوره زمانی حدود ۲۴ سال به عنوان تنها فضای واقعی جمع شدن و ملاقات و تعاملات جامعه انیمیشن ایران از هنرمندان تجربی و اشخاص حرفهای تا دانشجویان و بدنه آکادمیک این جریان دستاورد کمی نیست و این جشنواره – درست یا غلط – بار متولیگری و نمایندگی همه جریانهای متعدد و متنوع این جامعه را بهدوش کشیدهاست و قطعا در ارتقا و توسعه جایگاه انیمیشن ایران نقش مهمی را بازی کردهاست.
حسینی شکیب ادامه داد: نهادهایی مانند مرکز گسترش که تعدادشان هم در انیمیشن ایران زیاد نیست، بهتر است با نگاهی به نمونههای مشابه خودشان در کشورهای مهمی که انیمیشن تجربی و کوتاه و هنری مهمی دارند (مانند فرانسه) به رشد و بهتر کردن فضاهای تجربه و گستردهتر کردن این فضا برای رویکردها و سلایق گوناگون هنری بپردازند و در این زمینه به روز شوند.
او افزود: ماموریتهایی چون کمک مستقیم به تامین نیروی حرفهای برای ارتقا صنعت انیمیشن نباید جزو وظایف مرکز گسترش باشد که با این کارنامه درخشان از حمایت از انیمیشن تجربی و هنری مهمترین نهاد فرهنگی دولتیاست که موفق شده فضای ارتباط و تعامل را هم با دانشگاه و هم با هنرمندان مستقل برقرار سازد. حیف است این مسیر بسیار عالی و این نتایج درخشان بخاطر دغدغههای اقتصادی و ضرورتهای ایجاد صنعت انیمیشن – که از سایر نهادها و بخشهای متولی این روزها دربارهاش زیاد صحبت میشود – دچار انحراف شود.
حسینی شکیب در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه مرکز گسترش در سالهای اخیر به نمونه موفقی از حمایت دولتی برای تولید انیمیشن هنری و مستقل و ارتقای هنر و حرفه انیمیشن بدل شده و این جایگاه با درایت و هوشمندی و سازوکارهای درست بهدست آمده است گفت: ایکاش این خروجی پرافتخار دیده شود، این روند ادامه یابد و گستردهتر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- معرفی داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره پویانمایی تهران
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
- وبینار «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» برگزار میشود
- شیدخت دژم شهابی: پویانمایی تهران یکی از دلایل ساخت فیلمم بود/ «خوردم، خوردی» از حقوق حیوانات دفاع میکند
- در نشست رسانهای مطرح شد؛ اکران فیلمهای برگزیده ۲۰ سال جشنواره پویانمایی تهران/ خودکفا میشویم
- حسین انتظامی: حمایت از انیمیشن در دستور کار سازمان سینمایی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد