عضو هیات علمی دانشکده سینماتئاتر معتقد است انیمیشن هنری ایران با وجود کاستیها، در جهان صاحب جایگاه است.
فاطمه حسینی شکیب نماینده بینالملل آسیفا گفت: ایران در خاورمیانه و کشورهای منطقه یکی از قدیمیترین و قابلتوجهترین انیمیشنها را داراست و در حقیقت بسیاری از همسایگان ما (به جز ترکیه) اصولا انیمیشن ندارند یا آثارشان درحدی نیست که کسی درباره آنها چیزی بداند.
او افزود: انیمیشن تجربی، شخصی و هنری ما در مقایسه با انیمیشن تجاری و تولیدات صنعتی بدنه بسیار بزرگتری را از نظر کمی و محتوای بسیار درخشانتری را از نظر کیفی تشکیل میدهد. خوشبختانه در یکی دو دهه اخیر این روند روبه رشد بوده و امروزه انیمیشن هنری ایران در جشنوارههای متعدد داخلی و بینالمللی میدرخشد.
حسینی شکیب در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات موفق در انیمیشن کوتاه میتوانند هنرمندان را به سمت ساخت آثار بلند و تجاری سوق دهد،گفت: سینمای تجربی و هنری هر کشور منبع مولد و زایایش تولید خلاقیت و بداعت و اندیشه پویاست. بنابراین نقش اصلی این دسته از انیمیشنها تغذیه و غنیساختن فضای هنری و حتی تجاریانیمیشن است. برخی از این هنرمندان از سکوی انیمیشن کوتاه و تجربی استفاده میکنند تا بهتدریج به فضای حرفهای و تولیدات تجاری انیمیشن بپیوندند. اما بسیاری از هنرمندان انیمیشن قصد و علاقهای برای پیوستن به این فضا ندارند و اصولا دغدغهشان هنر و بیان هنری و رشددادن توانمندیهای هنری خودشان و کشف و شهود در امکانات این رسانه و اعتلای هنر انیمیشن به عنوان ابزاری یکتا در بیانگری دغدغههای انسانی است و قرار نیست بهشکل مستقیم به فضای انیمیشن تجاری کمک کنند. اگر نگاه ما به فضای تجربی و هنری انیمیشن تنها از منظر فراهم آوردن نیروهای حرفهای برای صنعت انیمیشن باشد، دلیل وجودی و ماهیت این نحله مهم از انیمیشن را درست متوجه نشدهایم. انیمیشن هنری و تجربی برای تولید درآمد ساخته نمیشود.
عضو شورای سردبیری فصلنامه «سینما انیمیشن» گفت: جشنواره پویانمایی تهران با وجود محدودیتها و مشکلاتی که دارد، اتفاق فرخندهای برای انیمیشن ایران بودهاست. تداوم این جشنواره در دوره زمانی حدود ۲۴ سال به عنوان تنها فضای واقعی جمع شدن و ملاقات و تعاملات جامعه انیمیشن ایران از هنرمندان تجربی و اشخاص حرفهای تا دانشجویان و بدنه آکادمیک این جریان دستاورد کمی نیست و این جشنواره – درست یا غلط – بار متولیگری و نمایندگی همه جریانهای متعدد و متنوع این جامعه را بهدوش کشیدهاست و قطعا در ارتقا و توسعه جایگاه انیمیشن ایران نقش مهمی را بازی کردهاست.
حسینی شکیب ادامه داد: نهادهایی مانند مرکز گسترش که تعدادشان هم در انیمیشن ایران زیاد نیست، بهتر است با نگاهی به نمونههای مشابه خودشان در کشورهای مهمی که انیمیشن تجربی و کوتاه و هنری مهمی دارند (مانند فرانسه) به رشد و بهتر کردن فضاهای تجربه و گستردهتر کردن این فضا برای رویکردها و سلایق گوناگون هنری بپردازند و در این زمینه به روز شوند.
او افزود: ماموریتهایی چون کمک مستقیم به تامین نیروی حرفهای برای ارتقا صنعت انیمیشن نباید جزو وظایف مرکز گسترش باشد که با این کارنامه درخشان از حمایت از انیمیشن تجربی و هنری مهمترین نهاد فرهنگی دولتیاست که موفق شده فضای ارتباط و تعامل را هم با دانشگاه و هم با هنرمندان مستقل برقرار سازد. حیف است این مسیر بسیار عالی و این نتایج درخشان بخاطر دغدغههای اقتصادی و ضرورتهای ایجاد صنعت انیمیشن – که از سایر نهادها و بخشهای متولی این روزها دربارهاش زیاد صحبت میشود – دچار انحراف شود.
حسینی شکیب در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه مرکز گسترش در سالهای اخیر به نمونه موفقی از حمایت دولتی برای تولید انیمیشن هنری و مستقل و ارتقای هنر و حرفه انیمیشن بدل شده و این جایگاه با درایت و هوشمندی و سازوکارهای درست بهدست آمده است گفت: ایکاش این خروجی پرافتخار دیده شود، این روند ادامه یابد و گستردهتر شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- معرفی داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره پویانمایی تهران
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
- وبینار «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» برگزار میشود
- شیدخت دژم شهابی: پویانمایی تهران یکی از دلایل ساخت فیلمم بود/ «خوردم، خوردی» از حقوق حیوانات دفاع میکند
- در نشست رسانهای مطرح شد؛ اکران فیلمهای برگزیده ۲۰ سال جشنواره پویانمایی تهران/ خودکفا میشویم
- حسین انتظامی: حمایت از انیمیشن در دستور کار سازمان سینمایی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری