فاطمه معتمدآریا گفت: دستمزدهای میلیاردی از پولهای بینشان نشات میگیرد و این پولهای بینشان را که ربطی به سینمای ما ندارند را باید بررسی کنند و مالیات آن درآمدها و پولها را بگیرند.
به گزارش سینماسینما، طبق گزارش رسیده، این بازیگر سینما شامگاه ۵ آذر ماه مهمان فرش قرمز برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود که در ابتدای گفتگو عنوان کرد: فرشهای قرمز را برای سلبریتیهایی نگه دارید که احتیاج به فرش قرمز دارند یا در فضاهای مجازی به فرش قرمز متداول شده و با حضور بازیگران مترادف شده است. می خواهم بگویم من یک بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون هستم و سلبریتی نیستم.
وی درباره طرح لغو معافیت مالیاتی هنرمندان که به تازگی مطرح شده است،گفت: ما هنوز در انجمن بازیگران سینمای ایران به هیچ عنوان درباره این مسئله بحث جدی نکردهایم. من به عنوان فاطمه معتمدآریا درباره مسائل مالیاتی صحبت خواهم کرد. اگر بخواهیم درباره انجمن بازیگران و خانه سینما وارد بحث مالیاتی شویم آن وقت یک مناسبات دیگری میپذیرد. من به عنوان یک بازیگر سینما میتوانم درباره این مسئله اطلاعاتی بدهم.
وی ادامه داد: سالها است که براساس یک کارشناسی قوی به این نتیجه رسیدهاند که هنرمندان نه فقط بازیگران سینما و تئاتر، بخشی از تلویزیون و دیگر هنرها، مالیات ندهند. اگر قرار باشد از هنرمندان مالیات بگیرند اتفاقاً اینها باید انتهای خط مالیاتی باشند. چون نسبت به مسائل مالی و چرخههای مالی که وجود دارد، کم ترین درآمد را بازیگران دارند.
این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: از حدود پنج هزار نفر که در سینمای ما به طور مشخص عضو خانه سینما هستند، سالیانه اگر ۱۰۰ فیلم ساخته شود، ۴۰۰ نفر سر کار هستند. این نمایش شکوه، جاه، مقام و پولی که در این صفحات مجازی خیلی متداول شده مانند همین فرش قرمزها، برای تعداد محدودی از هنرمندان ما است. بقیه کسانی هستند که واقعاً در طول سال یا به سختی اموراتشان را میگذرانند و یا اصلا به سختی درآمدی برای امرار معاش دارند.
در ادامه، با اشاره مصطفی امامی به حقوق میلیاردی بعضی چهرهها و مطرح شدن برخی ارقام، فاطمه معتمدآریا گفت: این مسئله از جای دیگری نشأت میگیرد. از پول های بی نشانی که وارد سینما شدند. اسمی برایش نمیگذارم. فقط میدانم چرخه سینما با این پولها نمی چرخد. اتفاقاً یک برنامهریزی خیلی دقیق و درست شده است که این پولهایی که برای سینما و هنر نیست را وارد هنر کرده و یک تعداد خاصی را با خودشان همراه میکنند. بیشتر یک نمایشی از آن همه پولهای دست نیافتنی و رویایی وجود دارد. این یک چرخهای است که سرش به سینما نمی رسد، از سینما بیرون است و معقول و متداول نیست. این پول هایی که به سینما وارد میشود و بریز و بپاشهایی که وجود دارد، خیلی با هنرمندان فاصله دارد. اتفاقاً باید به آن پولها رسیدگی شود. نه هنرمندان که واقعاً به جای این که حال مردم را خوب کنند، حال خودشان هم بد باشد.
این هنرمند گفت: در مسائل مالیاتی که مربوط به هنرمندان می شود، فکر می کنم که آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که از سینما گرفته میشود کافی باشد. باید به پول های نامعلوم رسیدگی کنند. این پولها ربطی به من، همکاران من و خانه سینما ندارد. از جاهای دیگر می آید و باید آن را پیدا کنند.
وی افزود: به نظر من خیلی خوب است که تمام سازمانهای دولتی برای ایجاد تسهیلات برای کل مردم با هم یک تعاملی داشته باشند که یک بخشی از آن مالیات است. مالیات را از کسانی بگیرند که واقعاً باعث یک اختلاف طبقاتی عظیم در جامعه شدهاند، چه طبقه هنرمندان، چه طبقه کارگران و چه طبقه مرفه. سالها روی این مسئله کار کردند و به این نتیجه رسیدند که به چه دلیل و چگونه هنرمندان نباید مالیات بدهند و اداره مالیات هم اتفاقا از این مسئله ضرر نکند.
معتمدآریا ادامه داد: این طور نیست که سینما مالیات ندهد. سینما مالیات خودش را می دهد اما این مالیات از افراد گرفته نمیشود و از فروش بلیت سینماها گرفته میشود. پشت هر بلیطی که خریده میشود نوشته شده است که چند درصد از آن پرداخت میشود. این پولهای عظیمی که هیچ ربطی به سینمای ما ندارد و به سینمای ما نشت کرده است را اتفاقاً بررسی کنند و مالیات آن درآمدها و پولها را بگیرند ولی به خود سینما برگردانند. اگر قرار است کسی بهرهای از سینما ببرد، اول باید خود سینماییها باشند.
«پشت صحنه» برنامهای است که یک هفته درمیان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





