سینمای فرانسه در طول ۶۹ دوره برگزاری جشنواره فیلم برلین تاکنون توانسته با هشت فیلم از تولیدات مستقل و مشترک سینمایی خود جایزه نخست بزرگترین جشنواره سینمایی جهان را از آن خود کند.
به گزارش سینماسینما، جشنواره برلین ۲۰۱۹ هم پایان یافت و فیلم «مترادفها» ساخته «نداف لاپید» محصول سینمای فرانسه موفق شد جایزه نخست بهترین فیلم را از آن خود کند.
این فیلم که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هم در ساخت آن مشارکت داشته درباره مردی جوان و مستاصل از زندگی در اسرائیل است که برای فرار از شرایط خود به پاریس میرود و خود را غرق در زندگی در این مکان جدید میکند.
سینمای فرانسه آخرین بار در سال ۲۰۰۱ توانسته بود با با فیلم «اُنس» ساخته «پاتریس شرو» جایزه خرس طلا را از آن خود کند و پیش از این نیز در سال ۱۹۹۵ با فیلم «طعمه» به کارگردانی «برتران تاورنیه»، ۱۹۶۵ با فیلم «آلفاویل» ساخته «ژان لوک گدار»، ۱۹۵۹ با فیلم «پسر عموها» ساخته «کلود شابرول»، ۱۹۵۳ با فیلم «مرد ترس» به کارگردانی «هانری ژرژ کلوزو» و در سال ۱۹۵۱ با دو فیلم «بدون هیچ آدرس» ساخته «ژان پل لو شانوا» و «عدالت برقرار است» ساخته «آندره کایات» جایزه خرس طلا را به خانه برده بود.
در طول ۶۹ سال برگزاری جشنواره فیلم برلین، کارگردانان آمریکایی با کسب ۱۴ خرس طلا، پیشتاز بیرقیب این رویداد سینمایی محسوب میشوند و پس از آن سینمای فرانسه با (۸ جایزه) و کشورهای آلمان، بریتانیا و ایتالیا با ۷ جایزه در رتبههای بعدی قرار دادند.
سینمای ایران نیز یکبار در سال (۲۰۱۱) با فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی و یک بار هم سال ۲۰۱۵ با فیلم «تاکسی» جعفر پناهی موفق به کسب جایزه اول جشنواره معتبر برلین شده است. ایران در فهرست ۱۵ کشوری قرار دارد که بیش از یکبار، این جایزه مهم سینمایی را به خانه برده است. در قاره آسیا، چینیها با چهار جایزه صدرنشین هستند و ایران و ژاپن با دو جایزه در جایگاه دوم قرار دارند.
«آنگ لی»، کارگردان آمریکایی تایوانیتبار تنها کارگردان سینمای جهان است که موفق به کسب دو جایزه خرس طلا در سالها ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ شده است.
*در اولین سال برگزاری جشنواره فیلم برلین ۵ فیلم به عنوان برگزیده در ژانرهای مختلف درام، کمدی، مستند، هیجانی و ماجراجویی و فیلم موزیکال معرفی شدند.
۱۹۵۱- «چهار نفر در یک جیپ» / «لئوپولد لیندبرگ» – سوئیس
«بدون آدرس ارسال» / «ژان پل لو شانوا» – فرانسه
«دره سگ آبی» / «جیمز الگار» – آمریکا
«عدالت برقرار است» / «آندره کایات» – فرانسه
«سیندرلا» / «ویلفرید جکسون» – آمریکا
*بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۵ جایزه خرس طلای جشنواره برلین به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تعلق گرفت.
۱۹۵۲- تابستان خوشبختی / «آرنه متسون» – سوئد
۱۹۵۳- مزد ترس / «هانری-ژرژ کلوزو» / فرانسه / ایتالیا
۱۹۵۴- انتخاب آقای هابسون / «دیوید لین» – انگلیس
۱۹۵۵- موشها / رابرت سیادمک- آلمان غربی
*از سال ۱۹۵۶ میلادی، جشنواره فیلم برلین از سوی فدراسیون بینالمللی انجمن تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) به رسمیت شناخته شد و از آن زمان تا به امروز هیئت داوران بینالمللی برندگان بخش اصلی جشنواره را انتخاب میکنند.
۱۹۵۶- دعوت به رقص / «جین کلی» -آمریکا
۱۹۵۷- مرد خشمگین / «سیدنی لومت» -آمریکا
۱۹۵۸- توت فرنگیهای وحشی / «اینگمار برگمن» – سوئد
۱۹۵۹- پسرعموها / «کلود شابرل» – فرانسه
۱۹۶۰- لازاریو دی تورمس / «سزار فرناندز اردوین» -اسپانیا
۱۹۶۱- شب / «میکلآنجلو آنتونیونی» – ایتالیا / فرانسه
۱۹۶۲- یک نوع عشق / «جان شلزینگر» -انگلیس
۱۹۶۳- شیطان / «جیان لوئیجی پولیدورو» -ایتالیا
*بوشیدو، حماسه سامورایی / «تاداشی ایمایی- ژاپن
۱۹۶۴- تابستان خشک / «متین ارکسان» -ترکیه
۱۹۶۵- آلفاویل / «ژان لوک گدار» – فرانسه / ایتالیا
۱۹۶۶- بنبست / «رومن پولانسکی» -انگلیس
۱۹۶۷- آغاز / «یرژی اسکولیمووسکی» -بلژیک
۱۹۶۸- چه کسی مرگ او را دید؟ / «یان تروئل» – سوئد
۱۹۶۹- کارهای اولیه / «ژلیمیر ژیلنیک» – یوگسلاوی
۱۹۷۰- بدون برنده
۱۹۷۱- باغ فینزی کوینتینی / «ویتوریو د سیکا» – ایتالیا / آلمان غربی
۱۹۷۲- حکایتهای کانتربوری / «پیر پائولو پازولینی» – ایتالیا
۱۹۷۳- رعد دوردست / «ساتیاجیت ری» – هند
۱۹۷۴- کارآموزی دادی کراویتز / «تد کاچف» – کانادا
۱۹۷۵- فرزندخواندگی / «مارتا مشاورس» -مجارستان
۱۹۷۶- بوفالو، بیل و دوستان / «رابرت آلتمن» -آمریکت
۱۹۷۷- صعود / «لاریسا شپیتکو» – اتحاد جماهیر شوروی
۱۹۷۸- ماهی قزل آلا / «خوزه لوئیس گارسیا سانچز» -اسپانیا
*آسانسور / «وماس مونز» – اسپانیا
*آنچه مکس گفت / «امیلیو مارتینز-لازارو» -اسپانیا
۱۹۷۹- دیوید / «پیتر لیلینتال» -آلمان غربی
۱۹۸۰- منطقهٔ حیاتی / ریچارد پیرس» -آمریکا
*پالرمو یا وولفسبورگ / «ورنر شرودر» -آلمان غربی
۱۹۸۱- عجله کن! عجله کن / «کارلوس سائورا» -اسپانیا / فرانسه
۱۹۸۲- ورونیکا واس / «راینر ورنر فاسبیندر» -آلمان غربی
۱۹۸۳- تسلط / «ادوارد بنت» – انگلیس
*تجمع / «ماریو کاموس» -اسپانیا
۱۹۸۴- جویبارهای عشق / «جان کاساوتس» -آمریکا
۱۹۸۵- زن و غریبه / «راینر سیمون» -آلمان شرقی
*واتربی / «دیوید هیر» -انگلیس
۱۹۸۶- زندان استامهایم / «راینهارد هاف» -آلمان غربی
۱۹۸۷- مضمون / «گلب پانفیلوف» -اتحاد جماهیر شوروی
۱۹۸۸- ذرت سرخ / «ژانگ ییمو» -چین
۱۹۸۹- مرد بارانی / «بری لوینسون» / آمریکا
۱۹۹۰- جعبهٔ موسیقی / «کوستا گاوراس» -آمریکا
*چکاوکها روی بند / «یری منزل» – چک
۱۹۹۱- سرای لبخندها / «مارکو فراری» -ایتالیا
۱۹۹۲- گراند کانیون / «لارنس کاسادن» -آمریکا
۱۹۹۳- زن کنجد کار / «ژی فی» -چین
* ضیافت عروسی / «آنگ لی» -امریکا / تایوان
۱۹۹۴- به نام پدر / «جیم شرایدن» -ایرلند / انگلیس
۱۹۹۵- طعمه / «برتران تاورنیه» -فرانسه
۱۹۹۶- عقل و احساس / «آنگ لی» -امریکا
۱۹۹۷- مردم علیه لری فلینت / «میلوش فورمن» -آمریکا
۱۹۹۸- ایستگاه مرکزی / «والتر سالس» -برزیل
۱۹۹۹- خط باریک سرخ / «ترنس مالیک» -آمریکا
۲۰۰۰- مگنولیا / «پل توماس آندرسون» – آمریکا
۲۰۰۱- اُنس / «پاتریس شرو» – انگلیس (همراه فرانسه، آلمان، اسپانیا)
۲۰۰۲- شهر اشباح / «هایائو میازاکی» – ژاپن
*یکشنبه خونین / «پل گرینگرس» -انگلیس- ایرلند
۲۰۰۳- در این جهان / «مایکل وینترباتم» -انگلیس
۲۰۰۴- با سر توی دیوار / «فاتح آکین» -آلمان / ترکیه
۲۰۰۵- یوکارمن ای کایلیشا / «مارک دارنفورد-می» -آفریقای جنوبی
۲۰۰۶- گرباویتسا / «یاسمیلا ژبانیچ» – بوسنی و هرزگوین (همراه
اتریش، آلمان، کرواسی)
۲۰۰۷- ازدواج تویا / «وانگ کوآنان» -چین
۲۰۰۸- یگان ویژه / «خوزه پادیلیا» – برزیل
۲۰۰۹- شیر اندوه / «کلودیا یوسا» – پرو
۲۰۱۰- عسل / «سمیح کاپلاناوغلو» – ترکیه
۲۰۱۱- جدایی نادر از سیمین / اصغر فرهادی- ایران
۲۰۱۲- سزار باید بمیرد / برادروان «تاویانی» -ایتالیا
۲۰۱۳- مسأله بچه / «کالین پیتر نتسر» -رومانی
۲۰۱۴- ذغال سیاه، یخ نازک / «دیائو ینان» -چین
۲۰۱۵- تاکسی / جعفر پناهی- ایران
۲۰۱۶- آتش در دریا / جیانفرانکو روسی- ایتالیا و فرانسه
۲۰۱۷- در جسم و روح / ایلدیکو انیدی-مجارستان
۲۰۱۸- مرا لمس نکن / آدینا پنتیلی- رومانی
۲۰۱۹- مترادفها / نداف لاپید- فرانسه
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





