ایرج حسابی معتقدست رسانه ملی در راستای افزایش سواد و دانش مخاطب تلاش نمی کند و در تولید برنامه هایش همچنان درگیر کلیشه های قدیمی است.
به گزارش سینماسینما، ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی درباره برنامه ها و سریال هایی که از تلویزیون پخش می شود و نقدی که به آنها دارد گفت: فکر می کنم حتی یک فرد متوسط هم که فیلم و سریال های تلویزیون را ببیند متوجه می شود که این رسانه ای که به عنوان ملی مطرح است هنوز در بعضی از کلیشه ها باقی مانده است.
وی با اشاره به انتخاب اسامی در سریال های تلویزیون بیان کرد: یکی از مشکلات بدیهی تلویزیون این است که هنوز حتی در انتخاب نام شخصیت ها به درستی عمل نمی کند و من نمی دانم واقعا چگونه این رسانه می تواند اسم همه نقش های منفی در سریال ها را تورج، فریدون، مهشید و… بگذارد. متاسفانه مشکلات ما با تلویزیون از همین حداقل ها شروع می شود.
حسابی با اشاره به خاطراتی از کودکی خود و اینکه در منزل دوستانش در یک کشور خارجی برای او از داستان های «هزار و یک شب» خوانده اند، گفت: من به خاطره کوچکی اشاره می کنم که بگویم صداوسیما چه میراثی به جا می گذارد. مادر یکی از دوستان من در آن زمان وقتی به منزلش می رفتیم قصه هایی از شهرزاد قصه گو تعریف می کرد. متاسفانه این قصه ها را در فرهنگ های دیگری تعریف می کنند اما در صداوسیما هیچ سریالی وجود ندارد که به شخصیت ها و یا قصه های تاریخی ما بپردازد.
وی اضافه کرد: چند وقت دیگر شب یلداست و من خاطرم هست که صداوسیما سال گذشته در شب یلدا در تمام شبکه ها فقط روی خوردن آجیل و میوه و هندوانه تاکید داشت درحالیکه باید روی سمبل های این شب تاکید کنند. در شب یلدا، بلندای شب تمام شده و بلندای روز شروع می شود، بلندای نادانی می رود و بلندای دانایی می آید و این وظیفه تلویزیون است که باید پایبندی به این آب و خاک را گسترش بدهد نه اینکه ریشه ها را بکند.
این پژوهشگر ادبیات در پایان با اشاره به برنامه هایی که در مناسبت ها روی آنتن رسانه ملی می رود، گفت: جمیع این برنامه ها کمتر می تواند به مردم آگاهی دهد و برنامه سازی ها در راستای افزایش سواد و دانش مخاطب نیست.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





