اصغر فرهادی در جریان رویداد سالانه رقبای فصل جوایز سینمایی در لسآنجلس گفت که فیلم «قهرمان» حاصل فرآیندهای طولانی و غیرمنتظره ایده پردازی بوده است.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی در جریان رویداد رقبای فصل جوایز سینمایی در لسانجلس که از سوی نشریه ددلاین برگزار میشود، عنوان کرد که یک فرآینده طولانی مدت ذهنی و پس از آن مجموعهای از تمرینها در دنیای واقعی، شکلدهنده فیلم تحسینشده «قهرمان» بوده است.
فرهادی که از طریق مترجم در این رویداد صحبت میکرد گفت: ایده اصلی فیلم «قهرمان» که موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد، نخستین بار زمانی که یک دانشجو بود به ذهنش خطور کرده و ریشه در تماشای یک نمایش انگلیسی دارد که توسط دیگر دانشجویان اجرا شد و موجب شد علاقهمند به داستانهایی درباره افرادی شود که با بازگرداندن چیزهای گمشده و جستجو برای پیدا کردن صاحب آنها، مورد تحسین قرار می گیرند وتبدیل به قهرمانان محلی می شوند.
این سینماگر ایرانی در ادامه توضیح میدهد: این ایده که جوامع قهرمان میسازنند همیشه در ذهنش بوده هر چند در آن زمان هرگز فکر نمیکرده قرار است فیلمی درباره این ایده بسازد. اما او سالها بعد و پس از تبدیل شدن به فیلمساز موفق و حرفهای و در فاصلهای کوتاه پس از ساخت فیلم اسپانیاییزبان «همه میدانند» در سال ۲۰۱۸، به این ایده بازمیگردد.
او معتقد است که ایدههای پربار فیلم معمولا زاییده دورههای طولانی و ناخودآگاه پردازش هستند: «این ایدهها به آرامی درون ذهنتان رشد میکنند و شما حتی نسبت به آنها اگاه نیستید. نیمه شب ناگهان از خواب میپرید و حس میکنید، چیزی اذیت کننده در ذهن شماست و باید آن را بیرون بیاورید».
فرهادی همچنین به این موضوع اشاره کرد که چند روز پیش و در جریان سفر به لس آنجلس نیز اتفاق مشابهی را تجربه کرده است: «نمیتوانستم بخوابم و ناگهان حس کردم ایده فیلم بعدیام را پیدا کردم و تمام شب را مشغول نوشتن بودم. وقتی شروع به نوشتن میکنید ذهن شما مثل یک آهن ربا همه چیزهای که برای آن ایده مفید است را جذب میکند. زمان، خاطره و تجربیات شکل گیری اولیه مهمترین و قدرتمندترین ابزارها در گنجینه یک فیلمساز محسوب میشوند و برای من اغلب چیزهایی که به ذهنم میآید از دوران کودکی است. فکر میکنم بزرگترین سرمایهای که یک هنرمند در زندگی دارد، دوران کودکی است».
این کارگردان برنده اسکار درباره موضوع فیلم جدیدش توضیح داد: «مشغول کار بر روی این ایده هستم اما اجازه دهید که روی آن تامل کنم تا واقعا به ایدهای جدی تبدیل شود».
فرهادی که امسال با فیلم «قهرمان» نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار است، درباره استفاده از زمان در هنگام تعویق تولید این فیلم به دلیل همهگیری ویروس کرونا از برگزاری یک فرآیند تمرین ۱۰ ماهه همراه با بازیگران خبر داد که خیلی زیاد به نفع فیلم تمام شده است و توضیح داد: «در واقع تمرین برای کارگردان و بازیگران مفیدتر است و در طول تمرینات می توان اشتباه کرد و بر اساس تصمیمات تغییراتی ایجاد کنید. در جریان تمرینات متوجه این موضوع شدم که باید به هر کاراکتر زمان خودش را بدهم و در نتیجه درک میکنیم که هر کدام از این شخصیتها از کجا میآیند و بنابراین در جریان تمرینات شروع به برخی بازنویسیها میکنم و نتیجه آن شد که هیچ شخصیتی سیاه یا سفید نیست».
فیلم «قهرمان» بر اساس پیشبینی رسانههی خارجی یکی از بختهای اصلی شاخه بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار ۲۰۲۰ است و در شاخههای بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی نیز شانس خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند