فرهاد توحیدی که دو دوره (سیزدهم و چهاردهم) دبیر جشن بزرگ سینمای ایران بود درباره موضوع مناقشهبرانگیز داوری فیلمهای توقیفی در جشن خانه سینما به «اعتماد» میگوید: «به عقیده من موضوع فراتر از فیلمهای توقیفی است؛ من اینجا میخواهم از حقوق همکارانم صحبت کنم، با در نظر گرفتن اینکه این مباحث محملی است برای نمایش و داوری فیلمهای توقیفی و خانه سینما موظف است به عنوان یک تشکل و نهاد صنفی حامی حقوق همکاران خود باشد اما اینجا بحث بر سر اصول است؛ شمار فیلمهایی که در سه سال گذشته به هر دلیل پشت خط اکران ماندهاند و نتوانستند به نمایش عمومی در بیایند آنقدر زیاد است که به نظرم بد نباشد امسال حداقل شرط پروانه نمایش فیلمها را بردارند و فیلمهای پشت خط اکران را به نمایش و داوری بگذارند. جشن خانه سینما که جشن اصناف است و تماشاگر دیگری جز همکاران خود ندارد میتواند فرصت محدود نمایش را برای اهالی صنف خود فراهم کند. »
توحیدی در خصوص صحبتهای اخیر محمدمهدی عسگرپور مبنی بر اینکه داوری فیلمهای اکران نشده در کنار فیلمهای دیده شده توسط مردم، در جشن خانه سینما اجحاف در حق فیلمهای اکران عمومی شده است، توضیح میدهد: «جشن خانه سینما در شرایط طبیعی مطابق با الگوی روز و اسکار گام برمیدارد اما باید دقت کنیم فیلمهایی که در امریکا ساخته میشوند در بیش از ۴ هزار سالن فرصت نمایش دارند و مردم به تماشا و داوری آثار مینشینند و بازخورد این فیلمها مشخص میشود؛ لذا جوایز اسکار متاثر از استقبال مردم است اما بدانیم شرایط آنجا با کشور ما کاملا فرق میکند.»
وی ادامه میدهد: «اگر هر سال مقررات دچار بازنگری نشود میتوان به آن پایبند بود اما از آنجایی که قرار است آییننامه آکادمی از سال آینده نهایی و اجرا شود و تا جایی که میدانم آییننامه دستخوش تغییرات است پس میتوان استثنا قائل بود و امکان نمایش و قضاوت ١٢٠ فیلم که از اکران جاماندهاند فراهم شود. در هر صورت بدانیم اگر خانه سینما محلی برای نمایش این فیلمها فراهم نکند این فیلمها در ادامه با سختیهای بیشتری روبهرو خواهند بود. »
اما از طرفی این بحث هم مطرح است که نمایش فیلمهای توقیفی و ْآن دسته از فیلمهایی که پروانه نمایش ندارند ممکن است در داوری دیگر آثار اکران شده تاثیر بگذارند که توحیدی دراین مورد توضیح میدهد: «اگر این دغدغه وجود دارد که فیلمهای نمایش داده نشده توجه داوران آکادمی را به خود جلب میکنند و نگاه داوران به سمت فیلمهای تازه ساختی که طراوت بیشتری دارد میرود میتوان این فیلمها را از دایره رقابت کنار گذاشت اما امکان نمایش این فیلمها را برای همکاران سینمایی و اصناف فراهم کرد. که اگر این فرصت هم فراهم نشود که دیگر باید سکوت کرد.»
در همین زمینه کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای که هنوز رسمی نشده از دستاندرکاران برگزاری جشن بیستم به ریاست علی نصیریان خواستهاند که در آخرین دوره اجرای جشن براساس آییننامه سالانه، شرایط برای داوری فیلمهایی که پروانه ساخت گرفته ولی اکران نشدهاند نیز فراهم شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- معرفی کارگاههای جشنواره بینالمللی فیلم زمین
- ۱۹۲ اثر متقاضی حضور در جشنواره فیلم «زمین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟