فرهاد ورهرام مستندساز معتقد است با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند.
به گزارش سینماسینما، فرهاد ورهرام کارگردان فیلم مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» که به زودی در موزه سینمای ایران نمایش داده می شود با بیان اینکه با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص کنار گذاشته شدند، درباره ضرورت بررسی تاریخ آنالوگ در سینمای ایران گفت: سال ۱۳۷۶ با ساخت فیلم «یاد و یادگار» ناخواسته با سینمای نگاتیو خداحافظی کردم و انتقال از سینمای آنالوگ به دیجیتال یک باره اتفاق افتاد. یادم هست در اوج شور و هیجان سینمای دیجیتال در بین جوانان به استودیو فیلمساز سر زدم و دیدم با وجود اینکه دستگاه های تازه برای کار در لابراتوارها تهیه شده بود، اما استودیوها ورشکست شده و در آستانه تعطیلی بودند.
ورهرام تاکید کرد: بنابراین با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند و نسل جوان هم بدون طی کردن سیر تاریخی سینمای آنالوگ و بدون هیچ نگاه کارشناسی به دیجیتال پیوستند.
کارگردان مستند سینمایی «خاطرات دیجیتال» گفت: در حال حاضر دو لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما فعال هستند که آنها هم کار کپی فیلم می کنند و متاسفانه فیلم با فرمت نگاتیو ساخته نمی شود که فعالیت لابراتواری صورت گیرد. از همین رو معتقدم که باید فرصتی دوباره برای بررسی تاریخ آنالوگ فراهم شود تا نسل جدید به داشته های سینمای ایران آگاه شوند.
ورهرام بیان کرد: زمانی که لابراتورها را در حال تعطیلی بودند تصمیم گرفتم مستند «خاطرات نگاتیو» را بسازم و البته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز مساعدت کرد و در نهایت این فیلم ساخته شد.
او در پایان صحبتهای خود با اشاره به برگزاری نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» گفت: موزه سینما به تازگی اقدام به برگزاری نشست های تخصصی در حوزه سینما کرده است که این نشست یکی از مهمترین مباحث کارآمد برای دانشجویان و هنرجویان سینما است و امیدوارم برگزاری نشست هایی از این دست در موزه سینمای ایران تداوم داشته باشد تا یکی از کارکردهای این موزه سینمایی یعنی شناساندن تاریخ سینمای ایران عملی شود.
نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» همراه با نمایش مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» از ساخته های فرهاد ورهرام روز سه شنبه هفتم آذرماه ساعت ۱۷ در سالن سینما فردوس موزه سینما برپا می شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- «قلعه خاموش»؛ بازنمایی ویرانی، پژواک تاریخ
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نقد و بررسی «ایل راه» و «سفر بی پایان» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





