فرهاد ورهرام مستندساز معتقد است با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند.
به گزارش سینماسینما، فرهاد ورهرام کارگردان فیلم مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» که به زودی در موزه سینمای ایران نمایش داده می شود با بیان اینکه با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص کنار گذاشته شدند، درباره ضرورت بررسی تاریخ آنالوگ در سینمای ایران گفت: سال ۱۳۷۶ با ساخت فیلم «یاد و یادگار» ناخواسته با سینمای نگاتیو خداحافظی کردم و انتقال از سینمای آنالوگ به دیجیتال یک باره اتفاق افتاد. یادم هست در اوج شور و هیجان سینمای دیجیتال در بین جوانان به استودیو فیلمساز سر زدم و دیدم با وجود اینکه دستگاه های تازه برای کار در لابراتوارها تهیه شده بود، اما استودیوها ورشکست شده و در آستانه تعطیلی بودند.
ورهرام تاکید کرد: بنابراین با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند و نسل جوان هم بدون طی کردن سیر تاریخی سینمای آنالوگ و بدون هیچ نگاه کارشناسی به دیجیتال پیوستند.
کارگردان مستند سینمایی «خاطرات دیجیتال» گفت: در حال حاضر دو لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما فعال هستند که آنها هم کار کپی فیلم می کنند و متاسفانه فیلم با فرمت نگاتیو ساخته نمی شود که فعالیت لابراتواری صورت گیرد. از همین رو معتقدم که باید فرصتی دوباره برای بررسی تاریخ آنالوگ فراهم شود تا نسل جدید به داشته های سینمای ایران آگاه شوند.
ورهرام بیان کرد: زمانی که لابراتورها را در حال تعطیلی بودند تصمیم گرفتم مستند «خاطرات نگاتیو» را بسازم و البته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز مساعدت کرد و در نهایت این فیلم ساخته شد.
او در پایان صحبتهای خود با اشاره به برگزاری نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» گفت: موزه سینما به تازگی اقدام به برگزاری نشست های تخصصی در حوزه سینما کرده است که این نشست یکی از مهمترین مباحث کارآمد برای دانشجویان و هنرجویان سینما است و امیدوارم برگزاری نشست هایی از این دست در موزه سینمای ایران تداوم داشته باشد تا یکی از کارکردهای این موزه سینمایی یعنی شناساندن تاریخ سینمای ایران عملی شود.
نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» همراه با نمایش مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» از ساخته های فرهاد ورهرام روز سه شنبه هفتم آذرماه ساعت ۱۷ در سالن سینما فردوس موزه سینما برپا می شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- «قلعه خاموش»؛ بازنمایی ویرانی، پژواک تاریخ
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نقد و بررسی «ایل راه» و «سفر بی پایان» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





