سینماسینما، مبین مولائی
برای این زمان و زمان آینده و زمان پیشین، یک قانون پابرجاست:
اینکه بزرگی و شکوه، هیچگاه، زندگی آدمی را بدون تباهی، نمیپیراید.
«آنتیگون؛ سوفکلس»
۱
در تلاش برای فهم ِ واقعیت ِسینماتوگرافیک ِ بازنماییشده در فیلم قهرمان، از نام فیلم آغاز میکنیم: درفرهنگ لغات، جدای از معنای شخصیت اصلی یا پروتاگونیست در فیلم، نمایشنامه یا رمان، قهرمان به معنای کسی است که به خاطر انجام کاری سترگ یا شجاعانه و یا دستآوردی عظیم، به شهرت رسیده و مورد تحسین قرار می گیرد. دستاورد و کار اخلاقی بزرگ، شجاعانه و بگیریم قهرمانانهی رحیم سلطانی (امیرجدیدی)، که باعث شهرت و تحسین موقت او میشود، بازپسدادن سکههای طلا به صاحب احتمالیشان است؛ با وجود اینکه خود زندانی مالی است و بهازای چنین عمل بهاصطلاح قهرمانهای، میتوانست طلاها را فروخته و طلبش را بپردازد. اما سینمای اصغرفرهادی، معمولا پیشداوریهایی که خود مصادیقش را در بافتار روایت تنیده است، کمی بعد به چالش میکشد و داوری ِ بهویژه اخلاقی ما را به حالت تعلیق درمیآورد.
در عنوان انگلیسی فیلم، بهازای The hero، A hero آمده است. همه میدانند یا یحتمل میدانند که حرف تعریف معین The، در زبان انگلیسی، محض واژگانی بهکار میرود که برای شنونده یا گوینده، مشخص و شناخته شده باشد؛ اما اگر برای نخستینبار بهکسی یا چیزی اشاره شود، حرف تعریف نامعین A یا An استفاده میشود. بنابرآنچه گذشت، این نامشخص بودن شخص قهرمان، سبب میشود، هنگامی که تماشاگر، با آگاهی پیشینی از چنین عنوانی، به تماشای فیلم مینشیند، درسرتاسر فیلم، شخص قهرمان را جستوجو کند و چهبسا تا نیمههای فیلم، گمان کند که وی را یافته است. اما در پایان فیلم، دلالتهای قهرمانانه واژهی قهرمان، بعدی کنایی به خود میگیرد. از هنگامی که نویسهنگاری(تایپوگرافی) قهرمان، بر پلکان افراشته بر جوار آرامگاه خشایارشاه، درج میشود، نشانهگانی واپسگرایانه، به وسعت تاریخ، در ذهن برساخته و آدمی وسوسه میشود که بگوید نکند از آن دوردست بعید، واژهی قهرمان، چنین وجه کناییای را به خود داشته است؟ آدمی وسوسه میشود که بگوید شاید خاستگاه فیلم قهرمان، از رهگذر همین کنایه برآمده باشد!
۲
اگر تراژدی را «مسالهی انتخاب از میان ارزشهای متضاد» بدانیم، فیلم قهرمان یک تراژدی است. اساسا در هر جهان ِ تراژیک، موقعیتها تحمیلی، ناخواسته و گریزناپذیرند و آزادی انتخاب، موقعیتی اجباری است که درآن، قهرمان تراژیک، باید در نبرد، علیه امری مطلق، شکست بخورد. جهان و موقعیت تراژیک فیلم قهرمان نیز، تحمیلی، ناخواسته و گریزناپذیر و آزادی انتخاب قهرمانش، متعارض و محکوم به شکست است. فارغ از هرگونه ارزشگذاری، هر انتخاب قهرمان، تبعات خود را داراست و وی ناگزیر و ناگریز است که آن را بپذیرد؛ چه اگر تبعات آن انتخاب، ربط منحصری به انتخابگرش نداشته باشد و به دخالت و واسطهی دیگریهای بزرگ و کوچک حادث شده باشد.
با مطالعهی کنش و واکنشهای متقابل اجتماعی، درمییابیم که چهگونه آدمها برای شکلبخشیدن به واقعیت، میتوانند خلاقانه یا خودسرانه دست به عمل بزنند. با اینکه رفتارهای اجتماعی، تا حد زیادی تحت تاثیر و هدایت نیروهایی مثل نقشها، هنجارها و توقعات مشترک است، اما افراد براساس پیشینهها، علائق، منافع و انگیزههاشان، واقعیت را بهصورتهای متفاوتی درک و ایجاد میکنند و از آنجا که افراد قادر به انجام کنش خلاق یا خودسرانه هستند، بهطور مستمر و با تصمیمها و کنشهایی که اتخاذ میکنند، به واقعیت شکل میدهند. به-عبارت دیگر، واقعیت ثابت و ایستا نیست، بلکه از رهگذر کنش متقابل انسانی آفریده میشود. بنابراین، انتخاب قهرمان، بهتنهایی برسازندهی واقعیت آن انتخاب نیست، بلکه در رهگذر کنش متقابل آن دیگریها، واقعیت واقعی انتخاب، برساخته میشود. بهنظرمیرسد، آقای اصغر فرهادی، در پردازش روایت فیلم قهرمان، بهازای شیواره ساختن واقعیت(یعنی تلقی آن همچون حقیقتی از پیش موجود)، به فرآیندهایی که چنین و چنان واقعیتی از طریق آنها برساخته میشود، پرداخته است. شاید فیلم قهرمان، ثبت و بازنمایی فرآیندهایی باشد که بهواسطهی آنها واقعیت برساخته میشود، نه مفهوم واقعیتی اجتماعی که خود به عنوان مولف جعل کرده باشد!
۳
وقتی از فرهنگ حرف میزنیم، در معنای جامعهشناختی، از روشهای زندگی اعضا یا گروههای یک جامعه، مبتنی بر جنبههای نامحسوسی چون عقاید، اندیشهها و ارزشها و نیز جنبههای محسوسی چون اشیاء، نمادها و فناوری(که بازنمود محتوای یاد شده است) حرف میزنیم؛ جامعهای که همگی در عناصر برسازندهی فرهنگ سهیم هستند و به همین دلیل، امکان همکاری و ارتباط متقابل با یکدیگر پیدا میکنند. این عناصر فرهنگی، متن و زمینهی همگانی و مشترکی ایجاد میکنند که افراد جامعه، زندگی خود را در آن میگذرانند. متقابلا، رسانههای گروهی (mass media)، بستر و زمینهای همگانی، مشترک و مجازیای ایجاد میکنند تا ما بخشی از فعالیتهای اجتماعی خویش را در آن انجام دهیم و بههمین واسطه، در نوعی فرهنگ سازماندهیشدهی اجتماعی مجازی، سهیم شده و مشارکت فعالی داشته باشیم و امکان همکاری و ارتباط متقابل با یکدیگر پیدا کنیم تا در نهایت عقاید، اندیشهها، ارزشها و هنجارهای فرهنگی را بروز داده و یا محقق کنیم.
قهرمان بهمثابه یک پدیدهی اجتماعی و فرهنگی، مصداق تمامنمایی از ارزشها، تصورات و اندیشههایی است که نه تنها بیانگر امور مهم، ارزشمند، مطلوب و پسندیده است، بلکه تعیین کنندهی این است که چه اموری میتوانند چنین و چنان باشند تا درنهایت، این تصورات انتزاعی یا ارزشها، بدیشان در تعامل با دنیای اجتماعی، شکل، ساختمان، سامان و معنا دهد و آنها را هدایت کند. اگر رحیم سلطانی را قهرمان بگیریم، او به همت رسانهها، به یک مصداق قابل قبول اجتماعی و فرهنگی، در حوزهی ارزشها و تصورات و اندیشههای قابل قبول نظم نمادین اجتماعی بدل میشود و نهتنها نقش تثبیت و تعیینکننده امور مهم، ارزشمند، مطلوب و پسندیده را، که نقش رسانهی چنین اموری را بازی میکند. از نهاد زندان گرفته تا خیریه و از فرمانداری تا خبرگزاریها، همه و همه بهواسطهی همین تصورات و ارزشهاست که در تعاملشان با یکدیگر، به واقعیت بازنمایی شده در فیلم، شکل، ساختمان و معنا میدهند و آن را هدایت میکنند. بهنظر میرسد، فیلم قهرمان، براساس بازنمایی چنین ساختار جامعهشناختیای در حوزهی فرهنگ ساخته و پرداخته شده باشد.
۴
رسانههای گروهی تاثیر و نفوذ پردامنهای، بر روی تجربههای ما و همچنین افکار عمومی دارند. دلیل این تاثیر و نفوذ صرفا این نیست که این رسانهها بهطریقی بر نگرشها و ایستارهای ما تاثیر میگذارند، بلکه این است که آنها، ابزارهای دسترسی به دانش و معرفتی هستند که بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی ما وابسته به آنهاست. بهعنوان مثال، افشاگریهایی که نازنین (سارینا فرهادی)، دختر طلبکار رحیم سلطانی، در فضای مجازی انجام میدهد، بر روی تجربههای جمعی و همچنین بر روی افکار عمومی مردم و بالطبع مسئولین خیریه و فرمانداری تاثیر میگذارد. از سویی دیگر، آن افشاگریها را ابزارهای دسترسی به دانش و معرفتی مییابیم که فعالیتهای اجتماعیای نظیر جمع کردن پول برای آزادسازی رحیم توسط خیریه یا اشتغال در فرمانداری یا حکم به آزادی و پرداخت اقساطی بدهی-اش همه و همه وابسته بدان میشود. البته مساله بههمینحد محدود نمیشود. هنگامی که افشاگریهای نامبرده، آبرو و حیثیت عمومی خیریه، فرمانداری و بهویژه زندان را بهخطر میاندازد، آنها برای خروج از این مخمصه، به همان ابزاری متوسل میشوند که ایشان را به آن دچار کرده تا در نهایت افکار عمومی را به نفع خود تحریف کنند.
این دستکاری در واقعیت، برای من یادآور این استدلال بودریار است که «در روزگاری که رسانههای گروهی همهجا حضور دارند، واقعیت تازهای – فراواقعیت – آفریده میشود که متشکل از رفتارهای مردم و تصاویر رسانههاست؛ دنیای فراواقعیای که با شبیهوارهها بنا میشود: تصویرهایی که معنای خود را از تصویرهای دیگری اخذ میکنند و به همین دلیل پایه و اساسی در واقعیت بیرونی ندارند.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی