سینماسینما، علی پاکزاد: فریدون جیرانی کارگردان فیلم «خفه گی» معتقد است که جشنواره جهانی در کلاس خاصی برگزار می شود ؛ که این موضوع بسیار شگفت انگیز است.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی که در جشنواره سی و پنجم با فیلم «خفه گی» حاضر شده است به عنوان مدرس کارگاه های فیلمنامه نویسی در بخش دارالفنون نیز حضور داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» درباره برگزاری کلاسهای فیلمنامه نویسی در جشنواره بین المللی فجر گفت:«فضای مجازی باعث شده که اطلاعات بین همه اقشار پخش شود و همین موضوع باعث شده که فاصله فیلمنامه نویسان ما با همتایان خارجیشان کم باشد. یعنی به همان میزان که کیارستمی را در ایران می شناسیم بسیاری از کسانی که از خارج از کشور به ایران می آیند او را می شناسند و به او احترام می گذارند و این موضوع درباره اصغر فرهادی نیز صادق است.
وی ادامه داد: این نگاه امید زیادی را در ما به وجود می آورد زیرا نشان می دهد اتفاقاتی که در ایران می افتد در همه جای دنیا بازتاب دارد.به طور کلی می توان گفت جنس سینمای ایران در همه جای دنیا بازتاب دارد. حتی در کلاس هم مطرح کردم در دوره ای هستیم که فیلم سازی و پرداخت به آن از همیشه سخت تر شده است به همین دلیل برگزاری این کلاس برایم تجربه متفاوت و جالبی بود.
جیرانی درباره نوع تفکر فیلمنامه نویسان خارجی در مقایسه با ایرانی ها نیزگفت: برایم جالب بود که تا این اندازه از نظر فکر و ایده به هم نزدیک هستیم. اکنون متوجه شدم که هیچ فاصله ای بین ما و خارجی ها وجود ندارد و همه مثل هم فکر می کنیم. امروز همه از هر کشوری که حضور داشتند شبیه به هم بودند یعنی تفاوتی بین چینی ها یا گرجستانی ها وجود نداشت. روس ها عاشق «تارکوفسکی» و در عین حال فیلم های اصغر فرهادی را نیز دوست دارند و این نکته بسیار مهمی است.
کارگردان فیلم «پارک وی» درباره ضرورت های شکل گیری جشنواره جهانی اضافه کرد: جشنواره بین المللی فجر یکی از خاص ترین جشنواره های حال حاضر است. به این دلیل که نخبه گرایی در آن موج می زند. کارهای روشنفکری خاصی در آن در حال وقوع است. جشنواره بین المللی تفاوت های ویژه ای را نسبت به جشنواره فیلم تهران که ما به آن علاقه مند بودیم دارد و نسل جوان ما باید بهترین بهره را از این جشنواره ببرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن