سینماسینما، علی پاکزاد: فریدون جیرانی کارگردان فیلم «خفه گی» معتقد است که جشنواره جهانی در کلاس خاصی برگزار می شود ؛ که این موضوع بسیار شگفت انگیز است.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی که در جشنواره سی و پنجم با فیلم «خفه گی» حاضر شده است به عنوان مدرس کارگاه های فیلمنامه نویسی در بخش دارالفنون نیز حضور داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» درباره برگزاری کلاسهای فیلمنامه نویسی در جشنواره بین المللی فجر گفت:«فضای مجازی باعث شده که اطلاعات بین همه اقشار پخش شود و همین موضوع باعث شده که فاصله فیلمنامه نویسان ما با همتایان خارجیشان کم باشد. یعنی به همان میزان که کیارستمی را در ایران می شناسیم بسیاری از کسانی که از خارج از کشور به ایران می آیند او را می شناسند و به او احترام می گذارند و این موضوع درباره اصغر فرهادی نیز صادق است.
وی ادامه داد: این نگاه امید زیادی را در ما به وجود می آورد زیرا نشان می دهد اتفاقاتی که در ایران می افتد در همه جای دنیا بازتاب دارد.به طور کلی می توان گفت جنس سینمای ایران در همه جای دنیا بازتاب دارد. حتی در کلاس هم مطرح کردم در دوره ای هستیم که فیلم سازی و پرداخت به آن از همیشه سخت تر شده است به همین دلیل برگزاری این کلاس برایم تجربه متفاوت و جالبی بود.
جیرانی درباره نوع تفکر فیلمنامه نویسان خارجی در مقایسه با ایرانی ها نیزگفت: برایم جالب بود که تا این اندازه از نظر فکر و ایده به هم نزدیک هستیم. اکنون متوجه شدم که هیچ فاصله ای بین ما و خارجی ها وجود ندارد و همه مثل هم فکر می کنیم. امروز همه از هر کشوری که حضور داشتند شبیه به هم بودند یعنی تفاوتی بین چینی ها یا گرجستانی ها وجود نداشت. روس ها عاشق «تارکوفسکی» و در عین حال فیلم های اصغر فرهادی را نیز دوست دارند و این نکته بسیار مهمی است.
کارگردان فیلم «پارک وی» درباره ضرورت های شکل گیری جشنواره جهانی اضافه کرد: جشنواره بین المللی فجر یکی از خاص ترین جشنواره های حال حاضر است. به این دلیل که نخبه گرایی در آن موج می زند. کارهای روشنفکری خاصی در آن در حال وقوع است. جشنواره بین المللی تفاوت های ویژه ای را نسبت به جشنواره فیلم تهران که ما به آن علاقه مند بودیم دارد و نسل جوان ما باید بهترین بهره را از این جشنواره ببرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟