سینماسینما، علی پاکزاد: فریدون جیرانی کارگردان فیلم «خفه گی» معتقد است که جشنواره جهانی در کلاس خاصی برگزار می شود ؛ که این موضوع بسیار شگفت انگیز است.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی که در جشنواره سی و پنجم با فیلم «خفه گی» حاضر شده است به عنوان مدرس کارگاه های فیلمنامه نویسی در بخش دارالفنون نیز حضور داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» درباره برگزاری کلاسهای فیلمنامه نویسی در جشنواره بین المللی فجر گفت:«فضای مجازی باعث شده که اطلاعات بین همه اقشار پخش شود و همین موضوع باعث شده که فاصله فیلمنامه نویسان ما با همتایان خارجیشان کم باشد. یعنی به همان میزان که کیارستمی را در ایران می شناسیم بسیاری از کسانی که از خارج از کشور به ایران می آیند او را می شناسند و به او احترام می گذارند و این موضوع درباره اصغر فرهادی نیز صادق است.
وی ادامه داد: این نگاه امید زیادی را در ما به وجود می آورد زیرا نشان می دهد اتفاقاتی که در ایران می افتد در همه جای دنیا بازتاب دارد.به طور کلی می توان گفت جنس سینمای ایران در همه جای دنیا بازتاب دارد. حتی در کلاس هم مطرح کردم در دوره ای هستیم که فیلم سازی و پرداخت به آن از همیشه سخت تر شده است به همین دلیل برگزاری این کلاس برایم تجربه متفاوت و جالبی بود.
جیرانی درباره نوع تفکر فیلمنامه نویسان خارجی در مقایسه با ایرانی ها نیزگفت: برایم جالب بود که تا این اندازه از نظر فکر و ایده به هم نزدیک هستیم. اکنون متوجه شدم که هیچ فاصله ای بین ما و خارجی ها وجود ندارد و همه مثل هم فکر می کنیم. امروز همه از هر کشوری که حضور داشتند شبیه به هم بودند یعنی تفاوتی بین چینی ها یا گرجستانی ها وجود نداشت. روس ها عاشق «تارکوفسکی» و در عین حال فیلم های اصغر فرهادی را نیز دوست دارند و این نکته بسیار مهمی است.
کارگردان فیلم «پارک وی» درباره ضرورت های شکل گیری جشنواره جهانی اضافه کرد: جشنواره بین المللی فجر یکی از خاص ترین جشنواره های حال حاضر است. به این دلیل که نخبه گرایی در آن موج می زند. کارهای روشنفکری خاصی در آن در حال وقوع است. جشنواره بین المللی تفاوت های ویژه ای را نسبت به جشنواره فیلم تهران که ما به آن علاقه مند بودیم دارد و نسل جوان ما باید بهترین بهره را از این جشنواره ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد