آیدین سیارسریع، طنز نویس، طی متنی با داوری های جشنواره فیلم فجر و برخی گفته های سینماگران شوخی کرده است.
به گزارش سینماسینما، در نوشته این طنزنویس آمده: بیستویکم بهمن ۹۵ را درحالی شروع میکنیم که داوری جشنواره فجر در فضایی تخیلی به کار خود ادامه میدهد. فیلمی کاندیدای بهترین موسیقی شده که کارگردانش میگوید فیلم من اصلا موسیقی متن ندارد و فیلمی دیگر برای جلوههای ویژه میدانی کاندیدا شده که کارگردانش معتقد است جز دو صحنه شرشر باران، دیگر هیچ جلوه ویژه میدانی نداشته است. میترسیم در مراسم اختتامیه فستیوال، تهیهکننده بهترین فیلم که میرود روی سن تا سیمرغش را بگیرد، بگوید: البته من امسال فیلمی در جشنواره نداشتم ولی در هر صورت دست شما درد نکنه.
ابوالحسن داودی، کارگردان باسابقه کشور در مورد فیلمهای جشنواره گفته: تا به حال این همه تلخی یکجا ندیده بودم.
البته ما هم متوجه این همه تلخی در سینمای ایران نمیشویم. گاهی در سینما فکر میکنم کارگردان با مخاطب مشکل شخصی دارد یا قرار است از تماشاگر انتقام بگیرد. یعنی تماشاگر بیچاره بعد از یک هفته دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و زندگی در این شرایط اقتصادی که بیشتر به طی کردن مسیر در تونل وحشت میماند، میرود سینما تا برای دو ساعت سرگرم شود، همان اول فیلم کاراکتر کودک فیلم میمیرد. بعد کمکم به کاراکتر زن تجاوز میشود. کاراکتر مرد بدهی بالا میآورد و میرود زندان، آنجا به کاراکتر مرد هم … به هرحال سخت گرفته میشود و در پرده سوم که جای گرهگشایی است، کارگردان و نویسنده به این نتیجه میرسند که حیف است از این زمانی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده نکنند، چند تا مصیبت دیگر هم لابهلای پرده توزیع عادلانه میکنند و فیلم با پایان باز تمام میشود و تلویحا گفته میشود بینندگان عزیز بقیه بدبختیها را هم خودتان حدس بزنید!
همیشه وقتی فکر میکنی هیچجوره از فیلم یا تصمیمی نمیتوانی حمایت کنی، یک بهروز افخمی پیدا میشود که وادارت کند از آن حمایت کنی! از استاد انتظار داشتیم لااقل به داوری جشنواره رحم کند و کاری نکند آدم مجبور به حمایت شود ولی خب، لازم دانستهاند که داوری ضعیف را هم مثل فیلم ضعیف اصغر فرهادی (نسبت به بقیه کارهایش) محبوب کنند. گفتهاند از آنجایی که داوران دو تابعیتی هستند، میترسند به «ماجرای نیمروز» که درباره سازمان منافقین است، جایزه بدهند چون ممکن است فردا که به آمریکا و کانادا و … رفتند آنها به اینها حمله کنند.
امیدواریم با این تحلیل به ظاهر ساده اما عمیق، بقیه کسانی هم که به داوریها اعتراض داشتند و انصراف دادند به رقابت برگردند و آنهایی هم که صرفا اعتراض داشتند اعتراضشان را پس بگیرند. من شنیدهام دلیل نامزدی این فیلمهایی که از نظر منتقدان، کارشناسان و تماشاگران فیلمهای قابل اعتنایی نبودند هم وجود طرفداران عصبی آنها در خارج از کشور بود که تهدید کرده بودند اگر فیالمثل به «تابستان داغ» جایزه ندهید، قلم پایتان را میشکنیم. به هرحال بهتر است هم داوران هم معترضان به آقای افخمی ایمان بیاورند و هر کس کار خودش را بکند. اصغر فرهادی هم اگر اسکار گرفت، فکر نکند خبری شده، اینها هم سیاسیکاری است. داوران اسکار هم از ترس لابیهای غربی به فروشنده رأی میدهند. حالا ببینید کی گفتیم.
منبع: شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





