حمید بهمنی که فیلمش بعد از شش سال روی پرده سینما رفته است، گفت: من به کارم ایمان داشتم و از اولین کسانی بودم که در اثرم به داعش و حضور آمریکا در بغداد پرداختم اما چون در حوزه استراتژیک فیلم میسازم، درد زیادی را در زمینه اکران نشدن فیلمم تحمل کردم.
به گزارش سینماسینما، «گامهای شیدایی» که در سال ۹۱ ساخته و به گفته حمید بهمنی کارگردان در همان زمان با بودجهای نزدیک به یک میلیارد تومان تولید شده است، اکنون بعد از ۶ سال و همزمان با ایام اربعین و روزهای پایانی صفر روی پرده سینماها رفته است.
این کارگردان در گفتوگویی در پاسخ به اینکه چرا این اثر تاکنون فرصت اکران عمومی پیدا نکرده است؟ گفت: مهمترین علت اکران نشدن این اثر، موضوع آن بود. «گامهای شیدایی» برای اکران با استقبال خوبی روبرو نشد و چون درباره تحلیل حضور امریکا در عراق بود و نمایش آن با گفتوگوهایی که بین ایران و گروه ۵+۱ انجام میشد مصادف شد، اجازه نمایش به این اثر داده نشد.
او ادامه داد: در آن زمان پخشکننده ما هم کوتاهی زیادی کرد و با وجود آنکه تمام مجوزهای نمایش برای این اثر تهیه شده بود، اما با ما همراهی نکرد. تا الان هم نمیدانم چرا چنین اتفاقی برای فیلم ما افتاد. با این حال ما پس از این اتفاقات دوباره در فرصتی مناسب «گامهای شیدایی» را مونتاژ کردیم و قسمتهایی از آن تغییر کرد.
بهمنی درباره این تغییرات توضیح داد: در این نسخه برخی از دیالوگها حذف شد و برخی از سکانسهای را یا جابهجا کردیم و یا کوتاهتر کردیم تا ریتم فیلم، شکل مناسبتری به خود بگیرد.
او با انتقاد از اینکه “نگاه غلطی که در حوزه سینمای استراتژیک وجود دارد، فیلم ما را فدای خود کرد” گفت: همه فیلمسازان عاشق این هستند که اثرشان در سینما اکران شود اما ما چون در حوزه استراتژیک فیلم میسازیم، درد زیادی را در زمینه اکران نشدن آثارمان تحمل میکنیم. مافیای اکران اجازه نمایش فیلمهایی اینچنینی را نمیدهد و سطح نگرش تماشاگر را پایین آورده و فقط جنبه سرگرمی و جذابیت ظاهری را باقی گذاشته است. با این حال به نظر من جامعه سینمایی در کنار این ویژگیها وظیفه آگاهی بخشی هم دارد که متاسفانه در فیلمهای اخیری که فروشهای زیادی هم دارند این نکته لحاظ نمیشود. این فیلم هدفش سر کیسه کردن مخاطب نیست بلکه آگاهی و باز کردن اندیشه و نقد حضور آمریکا با همکاری داعش از اهداف اصلی ما بود.
بهمنی در ادامه اظهار کرد: این فیلم پیش از ساخت فیلم «به وقت شام» به موضوع داعش پرداخته بود. ممکن است اکنون مخاطبان بگویند اثر تو تکراری است، بله حرفشان درست است زیرا باید شش سال قبل این اثر را میدیدند نه الان زیرا در آن سالها ما از اولین کسانی بودیم که به جریان داعش اشاره کردیم. اما در زمان جشنواره فجر جریاناتی ایجاد کرده بودند که آثار ارزشی را “هو” میکردند، البته من منکر ضعفهای فیلم خودم نیستم ولی این اثر به لحاظ فرم، اجرا و بازیها استاندارد مناسبی دارد و من تمام تلاش خودم را کردم که اثری مناسب بسازم. البته ناگفته نماند که در زمان تولید با مشکلات زیادی روبرو بودم و فشار زیادی از طرف سفارش دهنده بر روی من وجود داشت و مجبور بودم نکاتی را که به من میگویند گوش کنم و بر روی فیلم اعمال کنم اما بعد از تدوین مجدد آنها را حذف کردم.
وی اضافه کرد: ما باید سلیقههای مختلف را در نظر بگیریم و سینما هم گنجایش آن را دارد که بتواند در همه حوزهها حرفی برای گفتن داشته باشد اما متاسفانه ما معمولا به یک طرف تمایل بیشتری نشان دادهایم و به طور مثال زمانی تمام تمرکز بر روی آثار کمدی و طنز قرار میگیرد و زمانی فقط بر روی آثار اجتماعی. من معتقدم باید مردم را شاد کرد اما نه به هر قیمتی بلکه باید بتوانیم آثاری ماندگار تولید کنیم که در تاریخ بماند.
بهمنی همچنین گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه این اثر اشارهای هم به اربعین دارد اکران آن در همین ایام اتفاق افتاد اما در ابتدا بنا بود فقط با مخاطب خاص و به مدت سه روز اکران شود اما توانست به دلیل تناسب با این ایام، سرگروهی سینما «ایران» را هم بگیرد.
کارگردان «گلوگاه شیطان»، «آن مرد آمد» و «آخرین نبرد» با اشاره به سختیهای ساخت آثار ارزشی توضیح داد: تولید هر سبک فیلمی سختیهای خاص خودش را دارد اما ساخت فیلمهایی که در حوزه ترویج مفاهیم فرهنگی است به دلیل نقطه نظرهای متفاوت و حضور افراد صاحب نظر با مشکلات بیشتری مواجه است.به طور مثال برای ساخت یک اثر دفاع مقدسی باید از چندین فیلتر گذر کنی و ظرافتهای بسیاری را در نظر بگیری زیرا وجود کمترین خطایی در این سبک کارها اعتراضهای شدیدی را به دنبال خواهد داشت و فیلمساز حتی ممکن است از حیز انتفاع ساقط شود. با این اوصاف معتقدم سینمای دفاع مقدس و ارزشی اگر چه سختیهای زیادی دارد اما کار کردن در آن لازم است.
او یادآور شد: نمیتوان فقط برای مخاطب فیلم ساخت بلکه باید بتوانیم علاوه بر آنکه نگاه به گیشه داشته باشیم، نباید ارزشها را فراموش کنیم و به شیوه ای برخورد کنیم که فیلم ارزشی بسازیم که حتی یک مخاطب هم پای آن ننشیند، زیرا با نمایش عمومی یک اثر است که میتوان آن را در تاریخ ثبت کرد. کسی که به دنبال تولید و ساخت آثار ارزشی میرود باید به این توجه داشته باشد که نباید فقط دوربینی را تهیه کند، چند نفر مقابل آن بازی کنند و تمام؛ بلکه باید برای ماندگاری آن اثر هم زحمت بکشد.
این فیلمساز در پایان با تاکید بر اینکه “من به کارم ایمان داشتم” بیان کرد: خدا را شکر میکنم که این اثر با تاخیر شش ساله روی پرده سینما رفت، زیرا که نگاهها و اندیشهها در این چند سال رشد پیدا کرده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- از رکوردزنی «متری شیش و نیم» تا فروش ۱۲۱ میلیاردی/ نگاهی به اتفاقات ۱۰۰ روز نخست سینمای ایران
- «زهرمار» اوج گرفت، «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند/ گزارش فروش هفتگی سینما
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- «کار کثیف» پس از «دختر شیطان» روی پرده میرود
- شکست «دختر شیطان» در گیشه، «ما همه باهم هستیم» در اوج/ گزارش فروش هفتگی سینما
- زمان اکران «زهرمار» جواد رضویان مشخص شد
- انتقاد نوید محمدزاده از وضعیت اکران فیلم «سرخپوست»
- واکنش داروغهزاده به تبلیغات فریبنده و تخریبی برای فیلمهای روی پرده
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه