سینماسینما، نزهت بادی: فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد.
پسر جوان به ناگه غیبش زده و لپتاپ امیر (حسن معجونی) را نیز با خود برده است و امیر به هر جا سرک میکشد و دنبالش میگردد اما بهتدریج معلوم میشود که جستجوی امیر برای یافتن پسر و لپتاپش نیست و او میخواهد گذشته گمشدهاش را دوباره پیدا کند. دوستش میپرسد: چیزهای مهمی که در لپتاپت داری، درباره چیست؟ و امیر میگوید که درباره گذشته. اما گذشته چیزی نیست که بتوان در جایی مخفیاش کرد و دور آر دسترس نگه داشت. گذشته همچون سایه، آدمی را تعقیب میکند و حالا بعد از سالها که معشوق قدیمی بازگشته است، امیر تازه میفهمد که گذشته نمیگذرد و تمام نمیشود و با انسان میماند و بار سنگین خود را تا آخر عمر به زندگیمان تحمیل میکند.
با چنین رویکردی فیلم “بینامی” ساخته علیرضا صمدی از گم شدن لپتاپ و غیاب یک انسان راهی به سوی طرح مسئله فقدان باز میکند و داستان خود را پیرامون مفهوم از دست دادن شکل میدهد و امیر را بهصورت آدمی مینمایاند که گویی در تمام زندگیاش فقط در حال باختن بوده است: از زن محبوبش به دورافتاده است، خانه پدریاش رو به ویرانی میرود، پدرش میمیرد و همسرش نیز میخواهد از او جدا شود. پس وقتی به خودش نگاه میکند، مرد بازندهای را میبیند که هیچ چیزی در این جهان به او تعلق ندارد، حتی کافهای که شبها و روزهایش را در آن میگذراند یا تئاتری که بالاخره پس از سالها میخواهد روی صحنه اجرا کند و حالا با خبر بازگشت یار ازدسترفته، انگار همه نداشتههایش را به یاد میآورد و بیش از هر کسی و هر چیزی، به دنبال خودش میگردد و اینجاست که فیلم نمیتواند ایدهاش را به نتیجه برساند و نشان دهد که امیر را باید گمشده اصلی دانست و مهمترین چیزی که او از دست داده، خودش است.
در واقع فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد. در طول فیلم همه شخصیتهای اطراف امیر از او میپرسند که چرا حالش بد است اما بهتدریج مخاطب از یافتن پاسخی برای این پرسش ناامید میشود و احساس میکند فیلمساز فقط به دنبال نمایش پریشانی و بدحالی شخصیت است و برایش اهمیتی ندارد که از این افسردگی و رنجوری و ملولی به آن حس بیحاصلی و پوچی امیر در آستانه میانسالیاش برسد و ما همراه با او ببینیم که او در تمام این سالهایی که پشت سر گذاشته، فقط از دست داده و چیزی به دست نیاورده است.
آخرین بار که امیر با پدر در حال احتضارش حرف میزند، به او میگوید که از خدا بپرسد اسم زندگی که ما میکنیم، چیست؟ و قرار است فیلم ما را بهعنوان خود برساند: “بینامی” که در خود معنایی از فقدان و غیاب و از دست دادن را پنهان کرده است اما فیلم برای رسیدن به چنین دستاوردی به چیزهایی بیش از یک کافه تاریک و چند جوان سرخورده و موسیقی بمرانیها نیاز دارد و باید بتواند ما را در خلأیی تمام ناشدنی از پوچی و ناکامی شخصیت غرق کند و ما واقعاً تمام شدن او در جاهای خالی و لحظات تهی شده زندگیاش را درک کنیم و در انتها با خود بگوییم حیف از آن عمری که به فنا رفت و هیچ به دست نیامد اما در حال حاضر فیلم خودش در همان بیمعنایی و بیهودگی و خلأیی که نمیتواند القا کند، فرو رفته است و درنهایت نیز چیز بیشتری از شخصیت بازنده خود به دست نمیآورد و فیلم همچون همه ازدسترفتههای امیر، از دست میرود و تماشایش برای مخاطب حاصلی به بار نمیآورد و او را با دست خالی از سالن سینما راهی میکند.
منبع:هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- با اتمام مراحل فنی؛ «بینام» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- سرگردان بین گذشته و حال/ نگاهی به فیلم «بینامی»
- گاهی گذشته نمی گذرد/ نگاهی به فیلم «بی نامی»
- پایان ممنوعالتصویری باران کوثری در تلویزیون
- اکران یک فیلم جدید از چهارشنبه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد