سینماسینما، نزهت بادی: فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد.
پسر جوان به ناگه غیبش زده و لپتاپ امیر (حسن معجونی) را نیز با خود برده است و امیر به هر جا سرک میکشد و دنبالش میگردد اما بهتدریج معلوم میشود که جستجوی امیر برای یافتن پسر و لپتاپش نیست و او میخواهد گذشته گمشدهاش را دوباره پیدا کند. دوستش میپرسد: چیزهای مهمی که در لپتاپت داری، درباره چیست؟ و امیر میگوید که درباره گذشته. اما گذشته چیزی نیست که بتوان در جایی مخفیاش کرد و دور آر دسترس نگه داشت. گذشته همچون سایه، آدمی را تعقیب میکند و حالا بعد از سالها که معشوق قدیمی بازگشته است، امیر تازه میفهمد که گذشته نمیگذرد و تمام نمیشود و با انسان میماند و بار سنگین خود را تا آخر عمر به زندگیمان تحمیل میکند.
با چنین رویکردی فیلم “بینامی” ساخته علیرضا صمدی از گم شدن لپتاپ و غیاب یک انسان راهی به سوی طرح مسئله فقدان باز میکند و داستان خود را پیرامون مفهوم از دست دادن شکل میدهد و امیر را بهصورت آدمی مینمایاند که گویی در تمام زندگیاش فقط در حال باختن بوده است: از زن محبوبش به دورافتاده است، خانه پدریاش رو به ویرانی میرود، پدرش میمیرد و همسرش نیز میخواهد از او جدا شود. پس وقتی به خودش نگاه میکند، مرد بازندهای را میبیند که هیچ چیزی در این جهان به او تعلق ندارد، حتی کافهای که شبها و روزهایش را در آن میگذراند یا تئاتری که بالاخره پس از سالها میخواهد روی صحنه اجرا کند و حالا با خبر بازگشت یار ازدسترفته، انگار همه نداشتههایش را به یاد میآورد و بیش از هر کسی و هر چیزی، به دنبال خودش میگردد و اینجاست که فیلم نمیتواند ایدهاش را به نتیجه برساند و نشان دهد که امیر را باید گمشده اصلی دانست و مهمترین چیزی که او از دست داده، خودش است.
در واقع فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد. در طول فیلم همه شخصیتهای اطراف امیر از او میپرسند که چرا حالش بد است اما بهتدریج مخاطب از یافتن پاسخی برای این پرسش ناامید میشود و احساس میکند فیلمساز فقط به دنبال نمایش پریشانی و بدحالی شخصیت است و برایش اهمیتی ندارد که از این افسردگی و رنجوری و ملولی به آن حس بیحاصلی و پوچی امیر در آستانه میانسالیاش برسد و ما همراه با او ببینیم که او در تمام این سالهایی که پشت سر گذاشته، فقط از دست داده و چیزی به دست نیاورده است.
آخرین بار که امیر با پدر در حال احتضارش حرف میزند، به او میگوید که از خدا بپرسد اسم زندگی که ما میکنیم، چیست؟ و قرار است فیلم ما را بهعنوان خود برساند: “بینامی” که در خود معنایی از فقدان و غیاب و از دست دادن را پنهان کرده است اما فیلم برای رسیدن به چنین دستاوردی به چیزهایی بیش از یک کافه تاریک و چند جوان سرخورده و موسیقی بمرانیها نیاز دارد و باید بتواند ما را در خلأیی تمام ناشدنی از پوچی و ناکامی شخصیت غرق کند و ما واقعاً تمام شدن او در جاهای خالی و لحظات تهی شده زندگیاش را درک کنیم و در انتها با خود بگوییم حیف از آن عمری که به فنا رفت و هیچ به دست نیامد اما در حال حاضر فیلم خودش در همان بیمعنایی و بیهودگی و خلأیی که نمیتواند القا کند، فرو رفته است و درنهایت نیز چیز بیشتری از شخصیت بازنده خود به دست نمیآورد و فیلم همچون همه ازدسترفتههای امیر، از دست میرود و تماشایش برای مخاطب حاصلی به بار نمیآورد و او را با دست خالی از سالن سینما راهی میکند.
منبع:هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- با اتمام مراحل فنی؛ «بینام» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- سرگردان بین گذشته و حال/ نگاهی به فیلم «بینامی»
- گاهی گذشته نمی گذرد/ نگاهی به فیلم «بی نامی»
- پایان ممنوعالتصویری باران کوثری در تلویزیون
- اکران یک فیلم جدید از چهارشنبه
- تیزر فیلم سینمایی بی نامی/ویدیو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟