این روزها با نزدیکشدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری و فرصت محدود تبلیغات نامزدها درباره برنامههایشان، یکی از مهمترین رسانهها برای امر اطلاعرسانی و تبلیغات قطعا فیلم و فیلمسازی است.
به گزارش سینماسینما، مرسوم است هر چهار سال یکبار نامزدهای تأییدصلاحیتشده سراغ کارگردانان خبره سینما میروند تا بتوانند به بهترین شکل در قالب تصویر، اهداف و برنامههایشان را از سوی یک فرد یا افراد کاربلد در معرض قضاوت مردم قرار دهند. بالاخره شوخی نیست به دلیل حساسیت موضوع و شکل رقابتها، اضافهشدن یک رأی هم در صندوق آرا به نفع هر یک از کاندیداها، در شمارش آرای مردمی و تکلیف انتخابات، سرنوشتساز خواهد بود. جدیدترین خبر، مربوط به ساخت فیلم تبلیغاتی سیدابراهیم رئیسی، یکی از شش کاندیدای احراز صلاحیتشده، بود و در خبرها منتشر شد که از سوی محمدعلی فارسی و مهدی نقویان ساخته خواهد شد. اما در پی آن، این سؤال مطرح است که فیلمهای تبلیغاتی رئیسجمهور را چه کسی خواهد ساخت. مطلع شدیم مسئولیت این کار برعهده حسامالدین آشناست.
حسامالدین آشنا، مشاور رئیسجمهور در امور فرهنگی، در برابر این پرسش که «چه فرد یا افرادی قرار است فیلم انتخاباتی ریاستجمهوری دکتر حسن روحانی را بسازند» گفت: «سراغ کارگردان شناختهشدهای نرفتیم».
او دلیل این انتخاب را به این شکل توضیح داد: «چون نوع کار ایجاب میکرد که فیلم از سوی افراد مختلف و به شکل گروهی کارگردانی و ساخته شود».
مشاور فرهنگی دکتر روحانی درباره رویکرد فیلمهای تبلیغاتی رئیسجمهور عنوان کرد: «در این مسیر هدف این است که دستاوردهای دولت در چهار سال گذشته تبیین و همینطور به آینده ایران پرداخته شود».
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در برابر این پرسش که «آیا در این فیلمها چنین قصدی وجود دارد که رئیسجمهور پاسخ مبسوطی به منتقدان و مخالفان خود ارائه دهد»، اینگونه پاسخ داد: «آقای روحانی تمایلی ندارند که به دیگران درباره چنین سؤالاتی پاسخ دهند، بلکه در فیلمهایشان هدف و وظیفه خود میدانند که امنیت و تداوم آرامش مردم ایران را پاس دارند و حفظ کنند». و اما سؤالات دیگر این است که فیلمهای انتخاباتی چهار نامزد دیگر انتخابات رئیسجمهوری را چه کسانی میسازند.
زمزمهها درباره ساخت فیلم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف، توجهات را به سمت محمود رضوی، محمدحسین مهدویان و بهروز شعیبی کشاند؛ ضمن اینکه محمود رضوی در گفتوگویی، اظهارات مثبتی درباره آقای قالیباف کرده بود. بههمیندلیل اخبار مربوط به او را رصد کردیم. در بدو امر محمود رضوی، تهیهکننده فیلمهای «سیانور» و «ماجرای نیمروز» در پستی توییتری مطرح کرد: «برخلاف اخبار منتشره هیچکدام از دوستان عزیزم؛ محمدحسین مهدویان و بهروز شعیبی مسئولیت ساخت مستندهای انتخاباتی آقای قالیباف را بهعهده ندارند». تأکید روی واژه «مسئولیت» ما را به این نتیجه رساند هرچند ممکن است که این دو فیلمساز مسئولیت ساخت مستندهای انتخاباتی آقای قالیباف را بهعهده نداشته باشند، اما شاید دستکم یک فیلم مستند تبلیغاتی برای او بسازند! چون فیلم تبلیغاتی هر کاندیداها، مجموعهای از فیلمهای مستند است و نه فقط یکی!
با محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز»، تماس گرفتیم و موضوع را جویا شدیم که گفت: «من اصلا وقت ساخت فیلمهای تبلیغاتی را ندارم. مشغول نوشتن یک فیلمنامه هستم. فقط نمیدانم چه کسانی این خبرها را منتشر میکنند»! بعد از تکذیب مهدویان، سراغ بهروز شعیبی، کارگردان فیلم «سیانور»، رفتیم. او در پی طرح این سؤال که «شما فیلم انتخاباتی کاندیداها را میسازید»، در پیامکی نوشت: «من جایی هستم. نمیتوانم صحبت کنم. اگر زود آزاد شدم، تماس میگیرم». همین که با واژه «نه» مواجه نشدیم، این نکته را به ذهن متبادر میکند که شاید بهروز شعیبی یکی از گزینههای ساخت فیلم انتخاباتی است، اما چه کسی؟ در روزهای آتی مشخص میشود.
بههرشکل زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری آغاز شده و مردم هم باید از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی با دیدن فیلمها و البته مناظرههای زنده، کاندیداهای موردنظر خود را بهتر بشناسند تا درستتر تصمیم بگیرند.
پیش از این در دورههای قبل انتخابات کارگردانهای مطرحی چون مجید مجیدی، جواد شمقدری، کمال تبریزی، سیدضیاءالدین دری، مهدی کرمپور، فریدون جیرانی و… مستندهای انتخاباتی را ساختهاند. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم که کارگردانان در این دوره چه کارنامهای را به ثبت خواهند رساند.
محمدعلی فارسی، فارغالتحصیل فیلمنامهنویسی از دانشکده صداوسیماست. او از سال ۶۷ بهعنوان دستیار کارگردان و تدوینگر، همکاری با شهید آوینی را در تولید مجموعه تلویزیونی «سراب» آغاز کرد و پس از تأسیس «روایت فتح» بههمراه جمعی از جهادگران به همکاری خود با شهید آوینی ادامه داد. فارسی پس از شهادت آوینی در بهار سال ۷۲ مسئولیت معاونت تولید مؤسسه روایت فتح را تا سال ۸۱ عهدهدار شد. او در سال گذشته داور بخش مسابقه مستند سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر بود. مهدی نقویان در اولین تجربه مستند سریالیاش سراغ موضوع انقلاب اسلامی رفت و نتیجه آن مجموعه جذاب «در برابر طوفان» شد. او پیش از این مستندهای «برادران»، «رمز و راز ملکه»، «گاو خشمگین»، «بازی»، «زخم تازه» و… را ساخته است. نقویان اکنون در حال کار روی اولین فیلم سینماییاش است.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





