آهنگساز فیلم «ابد و یک روز» که در دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» فیلم فجر حضور دارد؛ قدرتمندی و واقعگرایی فیلمنامه را دلیل همکاری با سعید روستایی (کارگردان این اثر) برشمرد.
به گزارش سینماسینما، امید رئیسدانا یادآور شد: پیش از این کار، سعید روستایی را نمیشناختم اما با پیشنهاد تهیهکننده کار، خسرو ملکان، فیلمنامه را خواندم و به نظرم قابل توجه بود؛ فیلمنامهی محکمی بود و به واقعیت بسیار نزدیک بود. بعد از خواندن فیلمنامه چند جلسه با کارگردان و تهیهکنندهی فیلم داشتیم و نظرات آنها را نیز شنیدیم و آرام آرام به این نتیجه رسیدیم که موسیقی باید چه شکلی داشته باشد.
این آهنگساز با بیان اینکه “ساخت موسیقی فیلم بطور موازی با ساخت فیلم انجام شده است،” اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی میکردیم که برای ساخت موسیقی زمان کم بیاوریم بنابراین از زمان قبول فیلمنامه درگیر کار شدیم و همزمان با مونتاژ فیلم، موسیقی را هم ساختیم. در نهایت کار مونتاژ شده را هم دیدیم و موسیقی را روتوش نهایی کردیم. این شکل کار نه به فیلم لطمهای زد و نه به موسیقی؛ شاید حتی به این شکل بهتر هم باشد!
رئیسدانا دربارهی نقش موسیقی در «ابد و یک روز» گفت: در این فیلم موسیقی زیاد توی چشم نیست و نمیتواند چندان خودنمایی کند. نقش موسیقی در این فیلم خیلی کمرنگ است و بیشتر به شکل افکت به حال و هوای صحنه و فضاسازیها کمک میکند. البته در ساخت موسیقی فیلم تعداد قطعات و حجم کار زیاد مهم نیست، این شکل روایت و ساختار فیلم است که تعیین میکند چه موسیقی میخواهد.
او اضافه کرد: در فیلمهای ایرانی خیلی نمیشود موسیقی حجیم و سنگین داشت و بیشتر اقتضاء میکند که موسیقی به شکل سازهای سولو و با فواصل سکوت ساخته شود و این روند به این دلیل است که فیلمهای ایرانی بیشتر واقع گرایانه هستند. کمتر یا بیشتر کردن حجم موسیقی فیلم، مانند حرکت روی خطی باریک است و از دو طرف امکان سقوط وجود دارد و در هر دو حالت ممکن است به فیلم لطمه بزند.
رئیسدانا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برخی فیلمهای موفق سینما از موسیقی متن استفاده نکردهاند، آیا موسیقی برای یک فیلم ضروری است؟ گفت: ترجیح میدهم در این مورد از فرانسیس فوردکاپولا نقل قول کنم، او در جایی گفته است که«موسیقی روح فیلم است». البته نمیشود گفت یک فیلم حتما به موسیقی نیاز دارد ولی به هر حال موسیقی نیز همه جای دنیا بخش مهمی از سینماست.
این آهنگساز که پیش از این در فیلمهای «بیدارشو آرزو» و «زیر پوست شهر» با کیانوش عیاری و رخشان بنیاعتماد نیز همکاری داشته، با بیان اینکه در گذشته با فیلمهایی مثل «آزادی مشروط»، «دختر، مادر، دختر»، «دان» و چند فیلم دیگر نیز در دورههای مختلف جشنوارهی فجر حضور داشته است، در خصوص همکاری با یک کارگردان فیلم اولی گفت: جوان یا با تجربهبودن این کارگردانان برای من چندان فرقی نمیکند و از همهی آنها چیزهایی یاد گرفتهام.
به گزارش ایسنا، در فیلم «ابد و یک روز»؛ پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامینفر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد میکند که در نهایت باعث ماجراهایی میشود.»
عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سعید روستایی، مشاورکارگردان:مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، صداگذار علیرضا علویان ، صدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، موسیقی:امید رییس دانا، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانهای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد و تهیه کننده: سعید ملکان.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش








