ساناز بیان که فیلم -تئاتر «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» او مدتی است عرضه شده معتقدست گرچه تئاتر را باید روی صحنه دید ولی تولید فیلم- تئاتر هم ضروری است.
به گزارش سینماسینما، ساناز بیان، نویسنده و کارگردان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» با اعلام این خبر که این فیلم- تئاتر از اجرای سال ۱۳۹۴ که در تماشاخانه «باران» روی صحنه رفت تولید شده به خبرنگار مهر گفت: یک هفته است که این فیلم- تئاتر به بازار آمده اما فردا ساعت ۲۰ جشن امضای این فیلم با حضور عوامل اجرایی برپا می شود.
وی با بیان اینکه فیلم – تئاتر نمی تواند جایگزین یک اجرای صحنه ای باشد، توضیح داد: فیلم – تئاتر جانشینی برای تماشای زنده یک اثر نمایشی نیست و تئاتر را حتما باید دید، اما این اتفاق نمی تواند مانع تولید فیلم- تئاتر باشد یعنی نمی شود گفت چون تئاتر را باید روی صحنه دید پس فیلمش تولید نشود. ضمن اینکه همه جای دنیا فیلم – تئاتر تولید می شود اما با این علم که تماشای تئاتر روی صحنه دقیق تر است.
این کارگردان و نویسنده ادامه داد: یکی از آسیب های فیلم- تئاترها این است که ممکن است نظر کارگردان تلویزیونی فیلم- تئاتر به نظر کارگردان تئاتر نزدیک یا دور باشد. من به اصلان شاهابراهیمی کارگردان تلویزیونی این کار گفتم چون میزانسن های اجرا یک تعادلی دارد دوربین ها را در سمت چپ و راست صحنه به شیوهای بچیند که این تعادل رعایت شود. یا اینکه من این اجرا را اجرای کلوزآپ نمی دانم و باید نماها باز باشد. به هر حال ممکن است کارگردان تئاتر از بخش هایی از فیلم کارش راضی نباشد اما از سوی دیگر یکی از غبطه های همیشگی اهالی تئاتر این است که تئاتر هنری میراست و فیلم – تئاتر برای آنها دلخوشی است.
وی درباره این پیشنهاد خبرنگار مهر که به جای تولید فیلم- تئاتر با همکاری کارگردان تلویزیونی و کارگردان تئاتر میزانسن هایی برای فیلم اجرا طراحی و چند جلسه تمرین و فیلمبرداری از کار صورت بگیرد نیز بیان کرد: من با این پیشنهاد بسیار موافق هستم. علیرغم نزدیکی تئاتر و سینما به هم و اینکه تئاتر مادر معنوی سینماست اما این دو مدیوم با هم تفاوت هایی دارند و زبانشان متفاوت است. به نظرم اینکه اجرایی برای تبدیل به فیلم- تئاتر با میزانسن های متفاوت تر تمرین شود و در تعامل دو کارگردان این اتفاق بیفتد خروجی مطلوب تری دارد.
این نویسنده و کارگردان در انتها با بیان این موضوع که در حال نگارش دو فیلمنامه فیلم بلند سینمایی است درباره فعالیت این روزهای خود در تئاتر نیز گفت: من چند نمایشنامه در این سالها نوشته ام که روی هم انباشته شده است. نمایشنامه «آبی مایل به صورتی» که یک مستند اجتماعی است برای اجرا در حوالی آبان ماه در دست دارم. این نمایشنامه را بعد از نمایشنامه «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» در سال ۹۲ شروع کردم که گرچه نمایشنامه مستند است اما از جنس مستند ژورنالیستی نیست و بیشتر یک مستند داستانی است. قرار است در پردیس تئاتر پایتخت که به زودی با اجرایی از رضا ثروتی افتتاح می شود این نمایش را اجرا کنم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نیما رئیسی در «عطرهای خالی» بازی میکند
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- دانایی درد دارد خانم بهاره رهنما
- ساترا بخش توهین بهاره رهنما به اقوام ایرانی در «شام ایرانی» را حذف کرد
- دغدغه زنان و دختران را دارم/ روایت بهاره رهنما از مستند “صدام کن مامان”
- بازیگرانی که دست به قلم شدهاند/از داستانهای کیانیان تا ترجمه های نیکی کریمی و نگار جواهریان
- معضلی به نام بلیت مهمان در تئاتر/ کسی مفت کار انجام نمیدهد!
- نخستین تصویر از سحر قریشی و بهاره رهنما در «ایکس لارج»
- برنامههای «گذر سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ بهاره رهنما «سونات پاییزی» را میخواند
- استوری تهدیدآمیز بهاره رهنما برای سارق خانهاش
- واکنش فریدون صدیقی به مصاحبه بهاره رهنما با فائزه هاشمی
- وزیر بهداشت به تماشای «شاه لیر» نشست/ لزوم حضور مدیران در تالارهای نمایشی + عکس
- دومین پیروزی حقوقی بهاره رهنما
- تیزر فیلم «پاستاریونی» با بازی سام درخشانی، بهاره رهنما و محمد نادری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش