شاهین شجریکهن، منتقد سینما با اعلام اینکه «قانون مورفی» به یک جُنگ موزیکال تبدیل شده است، با انتشار یادداشتی در ایرنا نقد آن را به رشته تحریر درآورده است.
به گزارش سینماسینما ،شاهین شجری کهن در یادداشت خود نوشته :«قانون مورفی» یک فیلم شاد و شنگول، متکی بر حرکتهای دوربین، لوکیشن خوشآب و رنگ، موسیقی، رقص و تعقیب و گریز است. قصه و ساختار درونی منسجم ندارد و مسیر دراماتیکی را طی نمیکند. درواقع، نه قصهای را روایت میکند نه سرگذشت یک یا چند شخصیت را بازگو میکند، اما از تزئینات و جاذبههای موسیقایی و بصری چیزی کم ندارد.
فیلمساز سراغ مواردی رفته که احساس کرده است مردم به خاطر آن بلیت میخرند. موسیقی پر سر و صدا، شوخیهای تند قطرهای بهخصوص حرکات موزون از فاکتورهای اصلی این فیلم هستند. با توهم زدن شخصیت اصلی که حشکیک میخورد و همه را رقصان میبیند، این فیلم بهانههایی بهدست میآورد که همه برقصند و با هم حرکات دیوانهوار انجام دهند. به نظر من یک فیلم کاملاً گیشهایِ تجاری و یک کمدی بزن و بکوب است و به قصد این ساخته شده که مخاطب را به خوشباشی و فراموشی دعوت کند. به عبارت دیگر، همان کاری که رامبد جوان در «خندوانه» و در یک استودیوی بسته انجام میدهد، در «قانون مورفی» و در یک لوکیشن پرزرق و برقِ جذاب بسط داده و درواقع، فیلم به یک جُنگ موزیکال تبدیل شده است.
از لحاظ بازیگری، فیلم به امیر جدیدی راه نمیدهد که بخواهد کار خاصی انجام دهد. امیر جعفری و امیر جدیدی زوج بسیار نامتجانسی هستند که امیر جعفری مثل همیشه نقش یک کاراکتر فریادزنِ پرخاشگرِ عصبیِ دست به یقه را ایفا میکند و امیر جدیدی هم در یکی از معدود تجربههای کمدی محضش، یک کاراکتر بیدست و پا را بازی میکند. موضوع این است که قضیه فیلم آنقدر جدی نیست که بخواهید بازیها را نقد کنید. این درواقع یک جور شیرینکاری و دورهمی موزیکال است که قرار است در آن بگوییم، بخندیم و به هر بهانهای حرکات موزون دربیاوریم. اصلاً آنقدر جدی نیست که بخواهیم بازی امیر جدیدی را تحلیل کنیم، ولی بهعنوان یک تجربه حرفهای برای یک بازیگر کار برجستهای نیست، نه از لحاظ تکنیکی که سکانس سختی داشته باشد و نه شخصیت تازهای ساخته است. همه چیز را با نشانههایی از پیش تعیین شده انتقال میدهد.
بازیگر شغلش این است که مورد توجه و در معرض پیشنهاد و محبوبیت باشد و اینکه مردم برایش بلیت بخرند. اگر از این زاویه نگاه کنیم، همانطوری که رضا عطاران الان تبدیل به یک برند شده است، این مسیر هم ممکن است جدیدی را بیش از گذشته مورد توجه مخاطب عام قرار دهد، کمدیهای بیشتری به او پیشنهاد شود و عده بیشتری بلیت بخرند، اما از لحاظ تکامل و بلوغ حرفهای قدمی در حاشیه جاده است، نه به جلو و نه به عقب.
ی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- «هتتریک» و «جن زیبا» اوج گرفتند، «آشغالهای دوست داشتنی» در صدر/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای در حال اکران
- رامبد جوان: درباره «پولشویی در سینما» شک ندارم/ از منتقدان چیزی نیاموختهام
- «آشغالهای دوست داشتنی» خوب شروع کرد/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- «قانون مورفی» از مرز هفت میلیارد عبور کرد/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- نگاه نویسنده روزنامه جوان به «قانون مورفی» / اینجا دیگر خیلی هم باحال نیستید!
- واکنش رامبد جوان به برخی از منتقدان فیلمش:از فرط حسودی دارند غر می زنند
- واکنش رامبد جوان به اظهار نظری که قانون مورفی را مستهجن خوانده بود
- در اکران مردمی مطرح شد / آیا «قانون مورفی» برای کودکان مناسب است
- “قانون مورفی” رامبد جوان روی پرده رفت / “بمب، یک عاشقانه” از مرز پنج میلیارد تومان گذشت
- آغاز اکران کمدی جدید رامبد جوان از چهارشنبه
- اکران «قانون مورفی» به ۱۲دی ماه موکول شد
- فیلم/ خوشوبش مهران مدیری و رامبد جوان در اکران خصوصی «قانون مورفی»
- اکران «قانون مورفی» رامبد جوان در پاییز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ