شاهین شجریکهن، منتقد سینما با اعلام اینکه «قانون مورفی» به یک جُنگ موزیکال تبدیل شده است، با انتشار یادداشتی در ایرنا نقد آن را به رشته تحریر درآورده است.
به گزارش سینماسینما ،شاهین شجری کهن در یادداشت خود نوشته :«قانون مورفی» یک فیلم شاد و شنگول، متکی بر حرکتهای دوربین، لوکیشن خوشآب و رنگ، موسیقی، رقص و تعقیب و گریز است. قصه و ساختار درونی منسجم ندارد و مسیر دراماتیکی را طی نمیکند. درواقع، نه قصهای را روایت میکند نه سرگذشت یک یا چند شخصیت را بازگو میکند، اما از تزئینات و جاذبههای موسیقایی و بصری چیزی کم ندارد.
فیلمساز سراغ مواردی رفته که احساس کرده است مردم به خاطر آن بلیت میخرند. موسیقی پر سر و صدا، شوخیهای تند قطرهای بهخصوص حرکات موزون از فاکتورهای اصلی این فیلم هستند. با توهم زدن شخصیت اصلی که حشکیک میخورد و همه را رقصان میبیند، این فیلم بهانههایی بهدست میآورد که همه برقصند و با هم حرکات دیوانهوار انجام دهند. به نظر من یک فیلم کاملاً گیشهایِ تجاری و یک کمدی بزن و بکوب است و به قصد این ساخته شده که مخاطب را به خوشباشی و فراموشی دعوت کند. به عبارت دیگر، همان کاری که رامبد جوان در «خندوانه» و در یک استودیوی بسته انجام میدهد، در «قانون مورفی» و در یک لوکیشن پرزرق و برقِ جذاب بسط داده و درواقع، فیلم به یک جُنگ موزیکال تبدیل شده است.
از لحاظ بازیگری، فیلم به امیر جدیدی راه نمیدهد که بخواهد کار خاصی انجام دهد. امیر جعفری و امیر جدیدی زوج بسیار نامتجانسی هستند که امیر جعفری مثل همیشه نقش یک کاراکتر فریادزنِ پرخاشگرِ عصبیِ دست به یقه را ایفا میکند و امیر جدیدی هم در یکی از معدود تجربههای کمدی محضش، یک کاراکتر بیدست و پا را بازی میکند. موضوع این است که قضیه فیلم آنقدر جدی نیست که بخواهید بازیها را نقد کنید. این درواقع یک جور شیرینکاری و دورهمی موزیکال است که قرار است در آن بگوییم، بخندیم و به هر بهانهای حرکات موزون دربیاوریم. اصلاً آنقدر جدی نیست که بخواهیم بازی امیر جدیدی را تحلیل کنیم، ولی بهعنوان یک تجربه حرفهای برای یک بازیگر کار برجستهای نیست، نه از لحاظ تکنیکی که سکانس سختی داشته باشد و نه شخصیت تازهای ساخته است. همه چیز را با نشانههایی از پیش تعیین شده انتقال میدهد.
بازیگر شغلش این است که مورد توجه و در معرض پیشنهاد و محبوبیت باشد و اینکه مردم برایش بلیت بخرند. اگر از این زاویه نگاه کنیم، همانطوری که رضا عطاران الان تبدیل به یک برند شده است، این مسیر هم ممکن است جدیدی را بیش از گذشته مورد توجه مخاطب عام قرار دهد، کمدیهای بیشتری به او پیشنهاد شود و عده بیشتری بلیت بخرند، اما از لحاظ تکامل و بلوغ حرفهای قدمی در حاشیه جاده است، نه به جلو و نه به عقب.
ی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- «هتتریک» و «جن زیبا» اوج گرفتند، «آشغالهای دوست داشتنی» در صدر/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای در حال اکران
- رامبد جوان: درباره «پولشویی در سینما» شک ندارم/ از منتقدان چیزی نیاموختهام
- «آشغالهای دوست داشتنی» خوب شروع کرد/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- «قانون مورفی» از مرز هفت میلیارد عبور کرد/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- نگاه نویسنده روزنامه جوان به «قانون مورفی» / اینجا دیگر خیلی هم باحال نیستید!
- واکنش رامبد جوان به برخی از منتقدان فیلمش:از فرط حسودی دارند غر می زنند
- واکنش رامبد جوان به اظهار نظری که قانون مورفی را مستهجن خوانده بود
- در اکران مردمی مطرح شد / آیا «قانون مورفی» برای کودکان مناسب است
- “قانون مورفی” رامبد جوان روی پرده رفت / “بمب، یک عاشقانه” از مرز پنج میلیارد تومان گذشت
- آغاز اکران کمدی جدید رامبد جوان از چهارشنبه
- اکران «قانون مورفی» به ۱۲دی ماه موکول شد
- فیلم/ خوشوبش مهران مدیری و رامبد جوان در اکران خصوصی «قانون مورفی»
- اکران «قانون مورفی» رامبد جوان در پاییز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





