سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
محمدعلی سجادی، نویسنده و کارگردان فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها»، در تمام سالهای رکود کار فیلمسازیاش سرگرم کار بوده است. برگزاری نمایشگاه نقاشی، نوشتن رمان، چاپ کتاب شعر و تدوین فیلم از نمونههای عینی فعالیتهای اوست. وقتی امیدی به تغییر شرایط نامساعد ندارد، خودش را، آگاهانه و دلبخواه با شرایط تطبیق میدهد. تا افسرده نشود و بهانهای برای بیکار ماندن و تنبلی نداشته باشد.
بعد از تجربههای موفقی چون مستند «حمیدِ هُما»، اجرای نمایش «بوف نهچندان کور» و فیلم «تمرین برای اجرا»، «طلاقم بده…» را با برداشتی از یک داستان واقعی، برای شبکه نمایش خانگی ساخته است. اثری که حتی در یک نگاه کلی نیز میتوان به ساختار متفاوت آن پی برد. امتیاز اصلی کار سجادی در اهمیت دادن به کار تحقیق و پژوهش است. فرقی ندارد بخواهد فیلم مستند بسازد، یا فیلم داستانی…
«طلاقم بده…» به جز در بخش ورودی فیلم در صحنه داخل شدن به ساختمان دادگاه، به شیوه آثاری طراحی شده است که در یک موقعیت مکانی محدود – بدون استفاده از نماهای خارجی یا نماهای باز و چشماندازهای طبیعی- شکل میگیرد. از همان ابتدا، مخاطب با دو شخصیت محوری فیلم (حسین و پرستو) در رسیدن به صحنه دادگاه همراه میشود. ساختار شکلی اثر در طراحی کلی کار به گونه یک پلان- سکانس طراحی شده است که صدالبته با نمونههایی که با هزار زحمت میکوشند تا بدون قطع و برش در نماهای مختلف، کارهایی مثلا متفاوت ارائه دهند، بر مبنای خط روایی سادهای پیریزی شده است. در شکل تولید، انتخاب و پرورش ایده اصلی، کمشمار بودن تعداد بازیگران، نوع تدوین، فیلمبرداری، صداسازی و طراحی صدا بهخوبی میتوان نشانههایی از تجربهگرایی را شاهد بود. برای مثال، با پرهیز از برشهای پیدرپی در استفاده از چهره قاضی دادگاه و تنها استفاده از صدای قاضی روی نماهای یک یا دو نفره حسین و پرستو، آشکارا برخلاف قواعد تدوین کلاسیک عمل میکند. سجادی در هر کار تازهاش، با نوجوییهایش، خود را از تکرار کارهای پیشین خودش دور نگه میدارد.
فیلم در فضاسازی خود با استفاده از تصاویر محمدرضا سکوت و ضرباهنگ مناسب تدوین (کار محمدعلی سجادی) و بازیهای قابل قبول رضا مولایی و مریم همتیان با القای آگاهانه قالبی مستندگونه، میکوشد به ما بگوید بخش عمده گزارههایی که از زبان پرستو به قاضی و صد البته به مخاطبان فیلم ارائه میشود، تداعیکننده فضاهایی توهمی و خیالی است که میتواند در بیماریهای روانی و عصبی دخترک ریشه داشته باشد. یعنی حتی با وجود همه زخمها و خراشهای خونآلود روی صورت پرستو، باز هم میتوانیم حضور گربهها را – که قرار است دلیلی موجه برای طلاق باشد- تنها حاصل توهمهای آزاردهنده او بدانیم. نکتهای که صد البته هضم آن برای مخاطب همگانی چنین اثری بسیار دشوار به نظر میرسد. از این دیدگاه، کار محمدرضا مصباح به عنوان تهیهکننده و سرمایهگذار چنین فیلمی بهراستی ستودنی است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- فیلمبرداری «شاه ماهی» پایان یافت
- محمدعلی سجادی در آستانه اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» از روزهای کرونایی میگوید/ کشیدن نقاشی و نوشتن رمان
- قسمت پنجم مستند «پاژ» محمدعلی سجادی ساخته شد/ جای خالی شاهنامه در سینما و تلویزیون
- آخرین وضعیت فیلم «سمپاشی» محمد علی سجادی/ «سودابه» در راه اکران پاییز
- نخستین نمایش فیلمی درباره کیارستمی در کانون فیلم خانه سینما
- روایت محمد علی سجادی از دورانی که او را سلمان رشدی وطنی خواندند
- سجادی: امکان اکران فیلم خارجی فعلا فراهم نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





