سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
محمدعلی سجادی، نویسنده و کارگردان فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها»، در تمام سالهای رکود کار فیلمسازیاش سرگرم کار بوده است. برگزاری نمایشگاه نقاشی، نوشتن رمان، چاپ کتاب شعر و تدوین فیلم از نمونههای عینی فعالیتهای اوست. وقتی امیدی به تغییر شرایط نامساعد ندارد، خودش را، آگاهانه و دلبخواه با شرایط تطبیق میدهد. تا افسرده نشود و بهانهای برای بیکار ماندن و تنبلی نداشته باشد.
بعد از تجربههای موفقی چون مستند «حمیدِ هُما»، اجرای نمایش «بوف نهچندان کور» و فیلم «تمرین برای اجرا»، «طلاقم بده…» را با برداشتی از یک داستان واقعی، برای شبکه نمایش خانگی ساخته است. اثری که حتی در یک نگاه کلی نیز میتوان به ساختار متفاوت آن پی برد. امتیاز اصلی کار سجادی در اهمیت دادن به کار تحقیق و پژوهش است. فرقی ندارد بخواهد فیلم مستند بسازد، یا فیلم داستانی…
«طلاقم بده…» به جز در بخش ورودی فیلم در صحنه داخل شدن به ساختمان دادگاه، به شیوه آثاری طراحی شده است که در یک موقعیت مکانی محدود – بدون استفاده از نماهای خارجی یا نماهای باز و چشماندازهای طبیعی- شکل میگیرد. از همان ابتدا، مخاطب با دو شخصیت محوری فیلم (حسین و پرستو) در رسیدن به صحنه دادگاه همراه میشود. ساختار شکلی اثر در طراحی کلی کار به گونه یک پلان- سکانس طراحی شده است که صدالبته با نمونههایی که با هزار زحمت میکوشند تا بدون قطع و برش در نماهای مختلف، کارهایی مثلا متفاوت ارائه دهند، بر مبنای خط روایی سادهای پیریزی شده است. در شکل تولید، انتخاب و پرورش ایده اصلی، کمشمار بودن تعداد بازیگران، نوع تدوین، فیلمبرداری، صداسازی و طراحی صدا بهخوبی میتوان نشانههایی از تجربهگرایی را شاهد بود. برای مثال، با پرهیز از برشهای پیدرپی در استفاده از چهره قاضی دادگاه و تنها استفاده از صدای قاضی روی نماهای یک یا دو نفره حسین و پرستو، آشکارا برخلاف قواعد تدوین کلاسیک عمل میکند. سجادی در هر کار تازهاش، با نوجوییهایش، خود را از تکرار کارهای پیشین خودش دور نگه میدارد.
فیلم در فضاسازی خود با استفاده از تصاویر محمدرضا سکوت و ضرباهنگ مناسب تدوین (کار محمدعلی سجادی) و بازیهای قابل قبول رضا مولایی و مریم همتیان با القای آگاهانه قالبی مستندگونه، میکوشد به ما بگوید بخش عمده گزارههایی که از زبان پرستو به قاضی و صد البته به مخاطبان فیلم ارائه میشود، تداعیکننده فضاهایی توهمی و خیالی است که میتواند در بیماریهای روانی و عصبی دخترک ریشه داشته باشد. یعنی حتی با وجود همه زخمها و خراشهای خونآلود روی صورت پرستو، باز هم میتوانیم حضور گربهها را – که قرار است دلیلی موجه برای طلاق باشد- تنها حاصل توهمهای آزاردهنده او بدانیم. نکتهای که صد البته هضم آن برای مخاطب همگانی چنین اثری بسیار دشوار به نظر میرسد. از این دیدگاه، کار محمدرضا مصباح به عنوان تهیهکننده و سرمایهگذار چنین فیلمی بهراستی ستودنی است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- فیلمبرداری «شاه ماهی» پایان یافت
- محمدعلی سجادی در آستانه اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» از روزهای کرونایی میگوید/ کشیدن نقاشی و نوشتن رمان
- قسمت پنجم مستند «پاژ» محمدعلی سجادی ساخته شد/ جای خالی شاهنامه در سینما و تلویزیون
- آخرین وضعیت فیلم «سمپاشی» محمد علی سجادی/ «سودابه» در راه اکران پاییز
- نخستین نمایش فیلمی درباره کیارستمی در کانون فیلم خانه سینما
- روایت محمد علی سجادی از دورانی که او را سلمان رشدی وطنی خواندند
- سجادی: امکان اکران فیلم خارجی فعلا فراهم نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی