سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
محمدعلی سجادی، نویسنده و کارگردان فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها»، در تمام سالهای رکود کار فیلمسازیاش سرگرم کار بوده است. برگزاری نمایشگاه نقاشی، نوشتن رمان، چاپ کتاب شعر و تدوین فیلم از نمونههای عینی فعالیتهای اوست. وقتی امیدی به تغییر شرایط نامساعد ندارد، خودش را، آگاهانه و دلبخواه با شرایط تطبیق میدهد. تا افسرده نشود و بهانهای برای بیکار ماندن و تنبلی نداشته باشد.
بعد از تجربههای موفقی چون مستند «حمیدِ هُما»، اجرای نمایش «بوف نهچندان کور» و فیلم «تمرین برای اجرا»، «طلاقم بده…» را با برداشتی از یک داستان واقعی، برای شبکه نمایش خانگی ساخته است. اثری که حتی در یک نگاه کلی نیز میتوان به ساختار متفاوت آن پی برد. امتیاز اصلی کار سجادی در اهمیت دادن به کار تحقیق و پژوهش است. فرقی ندارد بخواهد فیلم مستند بسازد، یا فیلم داستانی…
«طلاقم بده…» به جز در بخش ورودی فیلم در صحنه داخل شدن به ساختمان دادگاه، به شیوه آثاری طراحی شده است که در یک موقعیت مکانی محدود – بدون استفاده از نماهای خارجی یا نماهای باز و چشماندازهای طبیعی- شکل میگیرد. از همان ابتدا، مخاطب با دو شخصیت محوری فیلم (حسین و پرستو) در رسیدن به صحنه دادگاه همراه میشود. ساختار شکلی اثر در طراحی کلی کار به گونه یک پلان- سکانس طراحی شده است که صدالبته با نمونههایی که با هزار زحمت میکوشند تا بدون قطع و برش در نماهای مختلف، کارهایی مثلا متفاوت ارائه دهند، بر مبنای خط روایی سادهای پیریزی شده است. در شکل تولید، انتخاب و پرورش ایده اصلی، کمشمار بودن تعداد بازیگران، نوع تدوین، فیلمبرداری، صداسازی و طراحی صدا بهخوبی میتوان نشانههایی از تجربهگرایی را شاهد بود. برای مثال، با پرهیز از برشهای پیدرپی در استفاده از چهره قاضی دادگاه و تنها استفاده از صدای قاضی روی نماهای یک یا دو نفره حسین و پرستو، آشکارا برخلاف قواعد تدوین کلاسیک عمل میکند. سجادی در هر کار تازهاش، با نوجوییهایش، خود را از تکرار کارهای پیشین خودش دور نگه میدارد.
فیلم در فضاسازی خود با استفاده از تصاویر محمدرضا سکوت و ضرباهنگ مناسب تدوین (کار محمدعلی سجادی) و بازیهای قابل قبول رضا مولایی و مریم همتیان با القای آگاهانه قالبی مستندگونه، میکوشد به ما بگوید بخش عمده گزارههایی که از زبان پرستو به قاضی و صد البته به مخاطبان فیلم ارائه میشود، تداعیکننده فضاهایی توهمی و خیالی است که میتواند در بیماریهای روانی و عصبی دخترک ریشه داشته باشد. یعنی حتی با وجود همه زخمها و خراشهای خونآلود روی صورت پرستو، باز هم میتوانیم حضور گربهها را – که قرار است دلیلی موجه برای طلاق باشد- تنها حاصل توهمهای آزاردهنده او بدانیم. نکتهای که صد البته هضم آن برای مخاطب همگانی چنین اثری بسیار دشوار به نظر میرسد. از این دیدگاه، کار محمدرضا مصباح به عنوان تهیهکننده و سرمایهگذار چنین فیلمی بهراستی ستودنی است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- فیلمبرداری «شاه ماهی» پایان یافت
- محمدعلی سجادی در آستانه اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» از روزهای کرونایی میگوید/ کشیدن نقاشی و نوشتن رمان
- قسمت پنجم مستند «پاژ» محمدعلی سجادی ساخته شد/ جای خالی شاهنامه در سینما و تلویزیون
- آخرین وضعیت فیلم «سمپاشی» محمد علی سجادی/ «سودابه» در راه اکران پاییز
- نخستین نمایش فیلمی درباره کیارستمی در کانون فیلم خانه سینما
- روایت محمد علی سجادی از دورانی که او را سلمان رشدی وطنی خواندند
- سجادی: امکان اکران فیلم خارجی فعلا فراهم نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد