منصور لشکری قوچانی به تحلیل و بررسی فضای ساخت فیلم «قاتل اهلی» و فیلم های کمدی-سیاسی در کشور پرداخت.به گزارش سینماسینما، حرف اصلی «قاتل اهلی»، حوزه فرهنگ و اقتصاد بیمار استمنصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص وضعیت فروش «قاتل اهلی» در گیشه؛ گفت: «قاتل اهلی» یک فیلم سیاسی-اجتماعی روز است که خطرات بوجود آمده در حوزه فرهنگ و اقتصاد را به تصویر می کشد و می گوید که ما انقلاب فرهنگی کردیم و باید در این زمینه موفق تر باشیم؛ ولی نه تنها در حوزه فرهنگ موفق نشده ایم، بلکه متاسفانه در مقوله اقتصادی نیز کشور به شدت بیمار شده است .
وی افزود: حرف فیلم این است که افرادی نفوذی وجود دارند که ممکن است حضور قهرمانان اصلی این مملکت را کمرنگ کرده و در آینده نسلی سرکار بیایند که در سرنوشت ایران تاثیر گذار نباشد و جامعه را رو به عقب بکشاند. کسانی که دنیا را در لذت های دنیایی می بینند و این بسیار خطرناک است.
این تهیه کننده بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه کمدی های اجتماعی-سیاسی کارکرد و خروجی خوبی در افکار و اذهان مردم دارند، اما پروانه ساخت به آن ها داده نمی شود و یا به سختی صادر میشود. نکته مهم تر اینکه برخی از اینگونه فیلمها پس از ساخت و زمان اکران، توقیف می شوند؛ ولی کمدی های سطحی به راحتی مراحل تولید تا اکران را طی می کنند.
وی با اشاره به ورود پول کثیف به عرصه فرهنگ با نگاهی سینمایی عنوان کرد: به عنوان مثال برخی ها از صدای خواننده های غیرمجاز در آثار خود بهره می برند و با روند عدم پرداخت هزینه به آن ها و در نتیجه درآمدزایی، پول کثیف وارد فرهنگ کرده اند. جای سوال دارد که حالا که قرار است خط قرمزها را رعایت نشوند، چرا از صدای اورجینال آن ها استفاده نمی کنند؟! بهرحال خواننده غیرمجاز اگر عامل درآمد میشود، بایستى حقشان را نیز بدهند تا اولا درآمد حاصله حلال شود و ثانیا شاهد ورود پول شبهه ناک به این عرصه نباشیم.
لشکری قوچانی اذعان داشت: امروز مومن ترین خانواده های این مرز و بوم، درگیر دغدغه و مشکلات حوزه فرهنگ و اقتصاد هستند و اگر قرار است این مشکل مرتفع شود، باید در ابتدا اقتصاد را درست کرد تا پول کثیف وارد حوزه های فرهنگ،سیاست و…نشود.
تهیه کننده «عصر یخبندان» تصریح کرد: من فکر می کنم نگرانی هایی که کیمیایی در «دندان مار» مطرح کرد، در «قاتل اهلی» نیز و با شرایط امروز وجود دارد. این اثر تلنگری می زند به مردم و مسئولان در حوزه های فرهنگ و اقتصاد که با وجود نفوذیها، ممکن است آینده هنر کشور به دست افرادی بیفتد که فقط صدای خوب دارند و اندیشه و تفکر فرهنگی و اقتصادی ندارند. بایستی مراقب باشیم که مملکت در اختیار مرفهین بی درد و روشنفکرهاى به ظاهر معترض نیافتد.
وی عنوان کرد: دولت و مردم در تخریب اوضاع فرهنگ و اقتصاد مقصر هستند و این در «قاتل اهلی» دیده می شود.
لشکری قوچانی درباره آخرین وضعیت ساخت «زنگبار» اظهار داشت: «زنگبار» فیلمی کمدی-اجتماعی است که حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ اما نمی دانم چرا پروانه ساخت به آن نمی دهند. این مشکلی است که در «خط ویژه» هم داشتیم. در صورتی که کمدی های معمولی به راحتی پروانه ساخت می گیرند و تولید و اکران می شوند. این نشان می دهد که درگیر اعمال ممیزی های کاملا سلیقه ای هستیم؛ البته نمیگویم کمدی های معمولی تولید نشوند، بلکه حرف من این است که نگاه ویژه تری به آثار کمدی های اجتماعی-سیاسی داشته باشیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





