تهیهکننده فیلم “قاتل اهلی” میگوید این روزها شرایط اقتصادی بهقدری بد شده است که بهترین فیلمهای اجتماعی نیز فروش بسیار پایین دارند و اغلب آنها در حال ضرردهی هستند.
به گزارش سینماسینما، منصور لشکری قوچانی تهیهکننده سینما آخرین بار دو سال پیش فیلم “قاتل اهلی” به کارگردانی مسعود کیمیایی را روی پرده سینماها داشت که با حواشی بسیار اکران شد. این تهیهکننده از آن زمان تاکنون موفق به ساخت فیلم دیگری نشده است.
لشکری قوچانی درباره دلایل کمکاریاش گفت: این روزها شرایط اقتصادی بهقدری بد شده است که متأسفانه بهترین فیلمهای اجتماعی نیز فروش بسیار پایین دارند و اغلب آنها در حال ضرردهی هستند. یک فیلم در بهترین حالت باید بالای ۳۰ میلیارد فروش داشته باشد تا بتواند هزینههای تولید را تأمین کند و اندک سودی هم داشته باشد. بیشتر آثاری که تولید میشوند فیلمهای مستقل نیستند و بعد فروش و سود برایشان چندان اهمیتی ندارد. من یک تهیهکننده مستقل هستم و با سرمایهداران مستقل مانند خودم کار میکنم. من باید به نحوی فیلم تولید کنم که ضرر نکند و بتواند اندک سود را داشته باشد یا حداقل آنقدر بفروشد که هزینههای تولید را بازگرداند.
وی ادامه داد: در این حالت ساخت فیلم اجتماعی در حالی که امیدی به بازگشت هزینههای آن نیست، کار سختی است و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به این مسئله دامن زده است. ضمن این که رانتها و رقابتهای اکران نیز موجب شده است مخاطب کمتر به سینمای برود. میتوان گفت همه چیز دستبهدست هم داده تا این رشد چند ساله که در سینمای ایران شاهد بودیم از بین برود.
تهیهکننده “قاتل اهلی” ادامه داد: متأسفانه فیلمهای کمدی نیز که روی پرده میروند اغلب تفریحیهای سخیف هستند که موقعیت ندارند و با زیر پا گذاشتن خطوط اخلاقی موجب پایین آمدن سطح سینما شدهاند. البته این فیلمها نیز خط پایان دارند که به نظر میرسد در حال حاضر به انتهای آن رسیدهایم.
لشکری قوچانی در ادامه درباره نقش تلویزیون و تبلیغات فیلمها در این رسانه عنوان کرد: فیلمهای اجتماعی زمانی سلیقه مخاطب را تغییر میداد اما این تولید این فیلمها نیز کم شده است. حتی برنامههای سینمایی تلویزیون نیز که موجب آگاهی دادن به مخاطب میشدند یا تعطیل شدهاند یا در بدترین زمان ممکن روی آنتن میروند. فرهنگ برای این کشور لازم است و صداوسیما از این قافیه باز مانده است. فیلمهای در حال اکران باید نقد و بررسی شوند و نسبت به آنها به مخاطب آگاهی داده شود. بحث تبلیغات هم امری جداست که تلویزیون آن را با عدالت میان فیلمسازان انجام نمیدهد. امروز تبلیغات کالاهای مصرفی بسیار بیشتر از تبلیغ کالاهای فرهنگی در تلویزیون دیده میشود و سینمای ایران در حال مردن است. در چنین شرایطی سازنده تنها میتواند تلاش کند تا خودش از میان نرود.
لشکری درباره بحث ردهبندی سنی و ممیزی نیز اظهار کرد: ردهبندی سنی اتفاقی خوب در سینمای ما است و اطلاعرسانی درست به مخاطب وظیفه همه ماست تا او حق انتخاب بیشتری داشته باشد، اما ممیزی در مسائل اخلاقی ما رخ نداده است و در ۱۰ سال اخیر مخاطب به دیدن فیلمهای سخیف و غیراخلاقی ترغیب شده است. سینمای ما پیشرو نیست تا مخاطب را به دیدن آثار خوب تشویق کند و این ممیزی در کل سینما غالب شده است. امروز همه به خود اجازه میدهند درباره سینما اظهارنظر کنند. اتفاقاً ممیزی و سلیقه دو عامل اصلی دلزدگی مخاطب و قهر او از سینما هستند. وقتی فیلمی حرف دل مخاطب را نمیزند و بیاثر است، او چطور باید با این اثر ارتباط برقرار کند. اگر بحث ردهبندی سنی به لحاظ ممیزی پنهانی باشد که به سینما لطمه میزند، اما اگر تنها جنبه اطلاعرسانی داشته باشد اتفاقات خوبی را رقم میزند.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لشکری قوچانی: پلتفرمها فقط به سراغ درآمدزایی رفتند/ عملکرد آنها از صداوسیما هم بدتر شد
- «قاتل اهلی»؛ حکایت کیسه دوزی دوباره کاسبان تحریم/ تحلیل جالب ایرنا همزمان با عرضه آخرین فیلم کیمیایی در شبکه نمایش خانگی
- «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی در شبکه نمایش خانگی
- هشدارهای یک تهیهکننده برای از دست ندادن مخاطب
- «کمدی انسانی» آمد، «قاتل اهلی» رفت / فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- شهر، شهر فرنگه…/ یادداشتی از جواد طوسی
- انتقاد گروه موسیقی «ده و ده دقیقه» از تهیهکننده «قاتل اهلی»/ ناممان حذف شد
- انتقاد تابناک از بی توجهی شهردار تهران به تبلیغات فیلمهای سینمایی/وقتی پوسترهای قاتل اهلی روی دیوارها نصب می شود
- لشکری قوچانی: حرف اصلی «قاتل اهلی»، حوزه فرهنگ و اقتصاد بیمار است
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیمیایی به بهانه اکران «قاتل اهلی»
- اکران تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی از چهارشنبه
- تهیهکننده «قاتل اهلی» منتظر دریافت پروانه ساخت «زنگبار» علی ملاقلیپور
- تهیهکننده فیلم: نگران «قاتل اهلی» نیستم اما…
- فیلم جنجالی کیمیایی آبان ماه اکران میشود
- تهیهکننده قاتلی اهلی: جشنوارهها تنور سینمای ایران را داغ میکنند اما…
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





