تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۱۲:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 35789

بیژن میرباقریسینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میرباقری کارگردان فیلم «ربوده شده» معتقد است حذف بخش فیلم‌های اول از جشنواره فیلم فجر، شرایط نابرابری را برای فیلم‌سازان به وجود می‌آورد.

به گزارش سینماسینما، آیین‌نامه سی‌و‌پنجمین جشنوار فیلم فجر نسبت به دوره‌های اخیر تغییر کرده است. یکی از جدی‌ترین تغییرات حذف بخش رقابتی فیلم‌های اول با عنوان «نگاه نو» و قرار گرفتن آثار منتخب این بخش کنار فیلم‌های فیلمسازان با تجربه است.

بعد از اعمال این تغییرات فیلمسازان دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه مطرح کردند. برخی بر این باورند که در این وضعیت داوری در مورد تمامی بخش‌های فیلم‌های اول (علاوه بر جوایز معمول این بخش شامل فیلم، کارگردانی و فیلمنامه) صورت می‌گیرد و همین امتیازی قابل توجه است و گروهی رقابت تازه‌کاران با فیلمسازان باسابقه را چندان عادلانه نمی‌دانند.

بیژن میرباقری زمانی که با اولین فیلم سینمایی خود «ما همه خوبیم» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند ساخته‌اش در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد. او بر این باور است که تغییرات جدید شرایط یکسانی را برای کارگردانان به وجود نمی‌آورد و به گونه‌ای بی‌عدالتی در حال شکل‌گیری است.

میرباقری در گفت‌وگو با سینماسینما، درباره تغییر و تحولات در آیین‌نامه جشنواره فجر گفت: «من و چند تن از کارگردانان دیگر درباره این موضوع صحبت‌هایی را بادبیر جشنواره داشتیم. برخی ممکن است تصور کنند اظهارنظر فعلی ما موضع‌‌گیری علیه تصمیمات دبیر جشنواره است، اما واقعا این گونه نیست. ما نظراتمان را گفته‌ایم، توضیح داده‌ایم و عقیده داریم این تغییر تصمیم خوبی نمی‌تواند باشد.»

او ادامه داد: «از آن جایی که دوستان فیلم اولی برای ساخت و تولید فیلم‌ها در طی سال‌های گذشته از افراد حرفه‌ای و مجرب در حوزه فنی و پشت صحنه استفاده کرده‌اند، این عوامل متصور هستند که هیچ‌گاه حقوق حرفه‌ای آنها در جشنوارها دیده نشده است. یعنی کلید این تغییرات از سوی عوامل حرفه‌ای که در فیلم‌های اول فعالیت داشتند، خورد. این شزایط باعث می‌شود فیلم اولی‌ها در برابر فیلم‌سازان نام آشنا حقوق کمتری داشته باشند و کمی ناعدالتی را اینجا مشاهده خواهیم کرد.»

میرباقری اضافه کرد: «من به این تصمیم کاملا تخصصی و سینمایی نگاه می‌کنم. عقیده دارم گروهی از دوستان فنی و سینمایی با گفت‌و‌گو و تعامل توانسته‌اند مسئولان جشنواره را متقاعد کنند، چنین تغییراتی را اعمال کند،‌ اما مشکلی که این میان وجود دارد این است که حقوق فیلمساز در شرایط نابرابری نسبت به بقیه دوستان قرار می‌گیرد.»

او سخنان خود را چنین پایان داد: «امیدوارم که بهترین تصمیم اتخاذ شود و تمام دوستان فیلم ساز از ساخت فیلم و ارائه آن لذت ببرند.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها