تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۲:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 162769

سینماسینما، علیرضا تابش*

از دیروز عکسی از خانم آزاده عزیزیان منتشر و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده که دو کودک کار، پشت به لنز دوربین و رو به سمت قطار شادی جشنواره -که شهرداری در سطح شهر و مناطق کم برخوردار راه انداخته- ایستاده‌اند و دارند بچه‌های دیگر را تماشا می‌کنند.

اگر فرض را بر این قرار بدهیم که برنامه های شهرداری اصفهان برنامه جنبی جشنواره فیلم کودک بوده باز این عکس نشان می‌دهد برنامه های جنبی جشنواره، به جاهای درستی از شهر اصفهان رفته.

حالا اصل ماجرا چیست؟
‏‎از دوره سی و یکم جشنواره فیلم کودک تا حالا، رویکرد جشنواره در شهر اصفهان این بوده که «جشنواره ای برای همه کودکان» باشد، به همین دلیل این اقدامات در مسیر رویکرد «جشنواره برای همه کودکان» انجام شده:

یک. امسال برای چهارمین دوره، ۴ فیلم از فیلم های جشنواره برای افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان و نابینایان مناسب سازی شد و در سانس های ویژه برای آن ها پخش شد.

دو. هر روز کانتینر نمایش فیلم در مناطق کمتر برخوردار اصفهان، فیلم های ویدئویی جشنواره را در روزهای برگزاری جشنواره پخش کردند. حتی در دوره سی و دوم جشنواره، جز مناطق کم برخوردار اصفهان، به بیش از ۱۳۰ شهر محروم کشور سینما سیار جشنواره فیلم کودک سفر کرد و برای بچه ها در ایام جشنواره فیلم کودک نمایش داد.

سه. مانند دو دوره گذشته، ویژه برنامه و پخش فیلم برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان کودکان حضرت امام حسین(ع) اصفهان برنامه ریزی و هر روز اجرا شد.

چهار. ویژه برنامه آینده سازان کوچک، برنامه هایی را برای کودکان کار و همراهی آن ها با جشنواره در نظر گرفت. با همکاری انجمن ها، کودکان کار در جشن های روزانه جشنواره هم حضور داشتند.

‏پنج. دفترچه های مشق با تصویر «قهرمان نوجوان» شهید علی لندی و بازی های فکری برای توزیع در بین کودکان مناطق کمتر برخوردار شهر اصفهان در نظر گرفته شده و توزیع شد.

شش. پارسال به خاطر شرایط کرونایی و آموزش آنلاین، جشنواره فیلم کودک اصفهان از محل صرفه جویی در بودجه جشنواره توسط شهرداری اصفهان «دو میلیارد‌ تومان» صرف خرید تبلت برای دانش آموزان کم‌بضاعت شهر اصفهان کرد و در سال تحصیلی گذشته، با هماهنگی آموزش و پرورش تحویل دانش آموزان شد البته یک فریم عکس هم از اهدای تبلت‌ها به دانش آموزان ثبت و منتشر نشد.

برگردیم به عکس خانم عزیزیان، بچه ها در نهایت سوار این قطار می شوند، چراکه قطار برای حضور بچه های این منطقه است و به منطقه کم برخوردار شهر رفته تا بچه‌ها سوار قطار شادی بشوند.

یادمان باشد که جشنواره یک رویداد سینمایی در شش روز است و ‌اهداف اصلی و جنبی مشخصی دارد، برنامه ریزی برای کودکان کار و موضوعات اجتماعی و شهری، برنامه ای کارشناسانه و بلندمدت در مدیریت شهری لازم دارد، جشنواره اما توانسته فرصتی برای دسترسی هنری برای همه شهروندان بخصوص کودکان عزیز فراهم کند.

*دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها