اصغر فرهادی در گفتگوی خود با بیبیسی فارسی که امشب پخش شد؛ درباره فیلمش صبحت کرده است. او درباره روش فیلمسازیاش به خبرنگار گفت: هدفم از فیلمسازی این است که اندوه موجود در فیلم باعث ایجاد اندیشه وآگاهی در مخاطب شود.
وی با اشاره به نوع شخصیتی که در فیلم فروشنده به آن پرداخته و خشونتی که نشان داده میشود، گفت: در فیلم فروشنده مسیری را میبینیم که یک آدم از یک انسان مهربان با محیط؛ به یک انسانی که به حریم دیگران تجاوز میکند و خشونت نشان می دهد؛ طی میکند. حال اگر یک آدمی را در فیلم میگذاشتیم که اگر خشونتی نشان میداد؛ ما شگفت زده نمیشدیم؛ نتیجهای نداشت بلکه زمانی اهمیت دارد که یک آدمی که اساساً دور از انتظار است که رفتار خشنی داشته باشد، در انتها رفتار خشونتآمیز نشان میدهد.
فرهادی با اشاره به اینکه خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست، افزود: گاهی ما با حرفهایمان خشونت را شروع میکنیم. گاهی خشونت از سر عصبانیت و زودگذر است و طبیعی است و همه آدمها عصبانی میشوند اما خشونتی که ما درباره آن حرف میزنیم و در فیلم فروشنده نشان میدهیم؛ این است که ما در انجام خشونت کم کم دنبال دلایل قابل قبول بگردیم و بعد به این دلایل ایمان بیاوریم و آنگاه خشونت را انجام بدهیم و در عین آرامش، به دلیل باوری که به خشونت داریم؛ آن را انجام میدهیم و فاجعه ایجاد میکنیم.
کارگردان فروشنده با تاکید بر اینکه در زمان نگارش اولیه فیلمنامه با ناخوداگاه خود فیلمنامه را مینویسد، گفت: من وقتی شروع میکنم یک قصهای را نوشتن ابتدا ناخودآگاه من این قصه را مینویسد و بعد که ساختار اولیه درآمد؛ آگاهانه روی آن کار میکنم.
وی ادامه داد: وقتی که میخواهم درباره رابطه آدمها کار کنم بیشتر بخش اخلاق پررنگتر میشود و برای خود من این مسئله خیلی دغدغه است که از نظر اخلاقی چه رفتاری میکنیم و چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.
وی ادامه داد: اگر ما دلایل آدمها را برای کاری که میکنند؛ بشنویم؛ جور دیگری به دنیا نگاه میکنیم و دیگر بین آدمها خط کشی نمیکنیم و دیگر گروهی را همیشه مقصر و ظالم و گناهکار و گروهی را کاملاً بی نقص و مظلوم نمیدانیم.
فرهادی در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیتهای فیلمهایش رستگار نمیشوند، گفت: دو نگاه به مسئله رستگاری در فیلم وجود دارد. یک نگاه این است که چرا شخصیتهای فیلم رستگار نمیشوند و بهتر است در پایان فیلم قهرمان خودش را از مشکلات رها کند؛ این نگاه خوبی است و میتوان با این نگاه فیلمهای خوبی که قهرمان دارد؛ ساخت ولی یک وقت فیلمی میسازیم که تماشاگر وقتی نگاه میکند بعد از تماشای فیلم میرود و درباره موضوع فیلم فکر میکند تا خودش را تغییر دهد و خودش را رستگار کند، من از بین این دو نگاه به نگاه دوم معتقدم.
منبع: ایلنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران