تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۱۷:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 151281

مجید شیخ انصاریمجید شیخ انصاری، کارگردان و تهیه‌کننده سینما پژوهش را از ارکان مهم سینما و فیلم‌سازی می‌داند و معتقد است بدون پژوهش سینما و فیلم نمی‌تواند به موفقیت برسد.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، مجید شیخ انصاری درباره نیاز سینمای ایران به پژوهش، گفت: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد تا نتیجه این پژوهش‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلان مورد استفاده قرار گیرد. بدون تحقیق و توسعه نمی‌شود این پدیده را ارزیابی کرد و به اهداف تعیین شده برای آن رسید.

او ادامه داد: بنابراین وجود پژوهش بسیار ضروری و حیاتی است و بدون آن نمی‌توانیم گام منطقی برداریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پژوهش هم در سطح کلان سینما و هم در سطح فیلمسازی مهم است، تاکید کرد: در روش‌‌های فیلمسازی مدرن مرحله «دولوپمنت development» مرحله بسیار مهمی است. در این مرحله، روحی که فیلم‌ بعدا خواهد داشت به آن تزریق می‌شود و اگر فیلمی این مرحله را پشت‌سر نگذاشته باشد، نمی‌تواند فیلم ماندگاری باشد.

شیخ انصاری با بیان اینکه درحال حاضر پژوهش در سینمای ایران انجام می‌شود، توضیح داد: سازمان‌هایی که به شکل مستقیم متولی امر سینما در ایران هستند. واحد‌هایی مختص پژوهش دارند و سالیانه فعالیت انجام می‌دهند اما متاسفانه آن‌ها چشم‌انداز بالادستی مدونی ندارند که بر اساس یک طرح تکه‌های یک پازل را تکمیل کنند و باعث رشد سینمای ایران شوند.

وی در ادامه گفت: گاهی نتایج پژوهش‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در برخی موارد اهمیت یا اعتبار خود پژوهش زیر سوال است. این موارد از دلایلی هستند که علی‌غم وجود پژوهش در سینمای ایران باعث می‌شوند تا پژوهش‌های ما نتایج ملموسی نداشته باشند.

شیخ انصاری بیان داشت: در مرحله نگارش فیلمنامه همیشه یک تصورعمومی نسبت به پژوهش وجود دارد که معمولا در سینمای ایران اتفاق می‌افتد اما در فیلم‌هایی که دارای ویژگی‌های خاصی هستند نیز پژوهش اتفاق می‌افتد که باعث بهینه شدن شرایط تولید فیلم می‌شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که پژوهش چه در مدت زمان فیلمبرداری و چه در حوزه تامین هزینه‌های فیلم یا حتی در قسمت فروش می‌تواند موثر باشد. پژوهش در خصوص ساخت یک فیلم تاریخی در پایین‌ترین سطوح قرار دارد و بسیار بدیهی و طبیعی است.

این کارگردان درباره اینکه چرا پژوهش در سطوح مختلف فیلمسازی در ایران وجود ندارد، گفت: آداب تولید هر چیزی را فضای کلی آن فرایند مشخص می‌کند. در حال حاضر منابع مالی کم است و اکران با مشکل مواجه شده است ؛ معمولا این مشکلات و موانع هستند که باعث می‌شوند ما به سمت پژوهش برویم و بخواهیم منشا مشکلات را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: این مسائل مبنای پژوهش‌های عمیق قرار می‌‌گیرند که گاهی مورد استفاده و توجه قرار می‌گیرند و گاهی رها می‌شوند. اما بی‌توجهی به مساله پژوهش باعث عقب افتادگی مداوم و عدم موفقیت می‌شود. گاهی نگرانی وجود دارد که ممکن است پژوهش به هزینه‌های فیلم باری اضافه کند، درحالیکه هزینه پژوهش چندان زیاد نیست، ضمن اینکه تاثیر بسیار مهمی در درآمد فیلم دارد که می‌تواند هزینه پژوهش را توجیه کند.

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها