مجید شیخ انصاری، کارگردان و تهیهکننده سینما پژوهش را از ارکان مهم سینما و فیلمسازی میداند و معتقد است بدون پژوهش سینما و فیلم نمیتواند به موفقیت برسد.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، مجید شیخ انصاری درباره نیاز سینمای ایران به پژوهش، گفت: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد تا نتیجه این پژوهشها در سیاستگذاریهای کلان مورد استفاده قرار گیرد. بدون تحقیق و توسعه نمیشود این پدیده را ارزیابی کرد و به اهداف تعیین شده برای آن رسید.
او ادامه داد: بنابراین وجود پژوهش بسیار ضروری و حیاتی است و بدون آن نمیتوانیم گام منطقی برداریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پژوهش هم در سطح کلان سینما و هم در سطح فیلمسازی مهم است، تاکید کرد: در روشهای فیلمسازی مدرن مرحله «دولوپمنت development» مرحله بسیار مهمی است. در این مرحله، روحی که فیلم بعدا خواهد داشت به آن تزریق میشود و اگر فیلمی این مرحله را پشتسر نگذاشته باشد، نمیتواند فیلم ماندگاری باشد.
شیخ انصاری با بیان اینکه درحال حاضر پژوهش در سینمای ایران انجام میشود، توضیح داد: سازمانهایی که به شکل مستقیم متولی امر سینما در ایران هستند. واحدهایی مختص پژوهش دارند و سالیانه فعالیت انجام میدهند اما متاسفانه آنها چشمانداز بالادستی مدونی ندارند که بر اساس یک طرح تکههای یک پازل را تکمیل کنند و باعث رشد سینمای ایران شوند.
وی در ادامه گفت: گاهی نتایج پژوهشها مورد استفاده قرار نمیگیرد و در برخی موارد اهمیت یا اعتبار خود پژوهش زیر سوال است. این موارد از دلایلی هستند که علیغم وجود پژوهش در سینمای ایران باعث میشوند تا پژوهشهای ما نتایج ملموسی نداشته باشند.
شیخ انصاری بیان داشت: در مرحله نگارش فیلمنامه همیشه یک تصورعمومی نسبت به پژوهش وجود دارد که معمولا در سینمای ایران اتفاق میافتد اما در فیلمهایی که دارای ویژگیهای خاصی هستند نیز پژوهش اتفاق میافتد که باعث بهینه شدن شرایط تولید فیلم میشود.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که پژوهش چه در مدت زمان فیلمبرداری و چه در حوزه تامین هزینههای فیلم یا حتی در قسمت فروش میتواند موثر باشد. پژوهش در خصوص ساخت یک فیلم تاریخی در پایینترین سطوح قرار دارد و بسیار بدیهی و طبیعی است.
این کارگردان درباره اینکه چرا پژوهش در سطوح مختلف فیلمسازی در ایران وجود ندارد، گفت: آداب تولید هر چیزی را فضای کلی آن فرایند مشخص میکند. در حال حاضر منابع مالی کم است و اکران با مشکل مواجه شده است ؛ معمولا این مشکلات و موانع هستند که باعث میشوند ما به سمت پژوهش برویم و بخواهیم منشا مشکلات را پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: این مسائل مبنای پژوهشهای عمیق قرار میگیرند که گاهی مورد استفاده و توجه قرار میگیرند و گاهی رها میشوند. اما بیتوجهی به مساله پژوهش باعث عقب افتادگی مداوم و عدم موفقیت میشود. گاهی نگرانی وجود دارد که ممکن است پژوهش به هزینههای فیلم باری اضافه کند، درحالیکه هزینه پژوهش چندان زیاد نیست، ضمن اینکه تاثیر بسیار مهمی در درآمد فیلم دارد که میتواند هزینه پژوهش را توجیه کند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران یک فیلم کمدی در سینماها قطعی شد
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- وبینار «امکانیت ژانر در فیلم کوتاه» برگزار میشود
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- در نشست «موانع ورود فیلمسازان اول به سینما» عنوان شد/ خلأ نیروی خلاقه آینده سینمای ایران را تهدید میکند
- مجید شیخانصاری: “پالتو شتری” با تغییرات جزئی اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد