تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۱۳:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67556

اولین قسمت برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» با یاد و توسل به شهید محسن حججی پنجشنبه ۶ مهر ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

به گزارش سینماسینما، «چهلچراغ» با حضور دوباره محمدرضا شهیدی فرد در تلویزیون و با اشاره این مجری به ماهیت برنامه که دربرگیرنده آثار و فعالیت های هنری مرتبط با حماسه کربلای سال ۶۱ هجری است، آغاز شد و اولین مهمان برنامه «چهل چراغ»، پرویز شیخ طادی کارگردان سینمای ایران به دلیل ساخت فیلمی دینی با نام «سینه سرخ» بود.

شیخ طادی با اشاره به آداب و آیین های تلفیق یافته میان ادیان اسلام و مسیحیت در زمینه فرهنگ اعتقادی حسین(ع)، دلیل ساخت فیلم سینمایی «سینه سرخ» را دور شدن از نگاهی انحصاری نسبت به فرهنگ حسینی دانست و گفت: در نگاه برخی از مسلمانان این حس وجود دارد که نسبت به امام حسین(ع) نگاه قومی و ملیتی داشته باشند و از طرفی این نگاه میان برخی از مسیحیان هم وجود دارد چنان که تشکیلات خاص اروپایی اشاره به نوعی تکفیری مسیحی داشته و این تعصب در حال شکل گیری است و احساس مالکیت از هر دو سو وجود دارد.

شهیدی فرد از تلفیق نگاه های ادیان نسبت به مفاهیم اعتقادی مانند فرهنگ حسینی گفت و پرویز شیخ طادی با عنوان این که فیلم «سینه سرخ» اعلام خطر در زمینه فاصله میان ادیان بود، افزود: علاقه به حضرت مسیح(ع) و امام حسین(ع) به دور از هرگونه تاکتیک مشخصی کاملا فکری و دلی شکل گرفته است چون ریشه ادیان یکی است و کاملا فطری می توان به بزرگان دین نزدیک شد. برای همین نباید فکر کرد که امام حسین(ع) تنها مال خودمان است. وقتی معرفت شناسی فرهنگ حسینی منتشر نشود و به جهانیان ارائه نشود، باعث محدود شدن می شود.

مجری برنامه با اشاره به شکل گیری جشنواره بین المللی «چهل چراغ» از پرویز شیخ طادی درباره این رویداد فرهنگی معرفتی پرسید که او پاسخ داد: یک مطالبه ای شکل گرفت و آقای امینی به عنوان بنیانگذار جشنواره «چهل چراغ» وقتی درباره شکل گیری این جشنواره صحبت کرد فهمیدم که دغدغه مشترکی وجود دارد و گفتیم در ابتدا فراخوان بدهیم تا ببینیم موجودیت ما در این زمینه چقدر است. این جشنواره حرکت ایجاد کرد و هنگامی که ۲۰ میلیون جمعیت از دنیا در مراسم اربعین شرکت کردند، فهمیدیم که باید مرزهای جغرافیایی را کنار بگذاریم و کبوترها را به شکل گسترده ای به پرواز درآوریم.

اولین برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» با خوانش داستان های عاشورایی، بازگویی نگاه شخصیت های مختلفی از ادیان آسمانی و دل گفته های شخصیت هایی چون محمدحسین مهدویان، رضا پورحسین و ارژنگ امیر فضلی همراه بود.

برنامه «چهل چراغ» کاری از گروه اجتماعی شبکه سوم سیما و به تهیه کنندگی مجتبی امینی در ۴۰ برنامه شب ها در ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها