محمدعلی سجادی از ارائه طرحی به نام «تن تیر» به بنیاد سینمایی فارابی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، این فیلمساز گفت: طرح «تن تیر» را براساس اسطوره آرش کمانگیر نوشتهام و آن را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادهام البته فعلا سیناپس را ارائه دادهام و امیدوارم شرایط ساختن برای این کار فراهم شود.
سجادی که در نظر دارد این فیلم را برای مخاطب تمام ردههای سنی بسازد،اضافه کرد: امیدوارم بتوانم با امکاناتی ساده و جمع و جور، اصل داستان آرش کمانگیر را بسازم.
او که مدتی است قصد دارد فیلم یا نمایشی را بر اساس رمان «بوف کور» صادق هدایت بسازد، افزود: از ۱۵ سال پیش روی رمان «بوف کور» کار کردهام که نتیجه آن یک سناریوی سینمایی و یک نمایشنامه برای اجرای صحنهای است.
وی یادآور شد: سال ۹۳ چندین ماه روی «بوف کور» تمرکز کردم و برداشت خودم را از آن نوشتم. این رمان آنقدر غنی است که نمیتوان چیزی به داستان آن اضافه کرد اما من برداشت خود را از آن نوشتم و تلاش کردم به سمت خوانش دوباره متن بروم.
سجادی که متن خود را با نام «بازخوانی بوف کور در روشنایی» نوشته است، درباره محدودیتهای احتمالی برای ساخت این اثر توضیح داد: عادت ندارم خودم را سانسور کنم اما امیدوارم در حوزه ممیزی دچار مشکل نشود البته از نظر خودم ایرادی ندارد و به همین دلیل به فکر فراهم کردن شرایط تولید آن هستم.
وی با اشاره به جایگاه رمان «بوف کور» در ادبیات ایران خاطرنشان کرد: «بوف کور» رمانی کلیدی و مهم است که از زمان خود فراتر رفته و به اثری کلاسیک درادبیات ما تبدیل شده است بنابراین کسی نباید نگران ممیزیهاییش شود چون خارج از قواعد حرکت میکند.
این کارگردان با تاکید بر لزوم توجه به اقتباس سینمایی از رمانها و داستانهای مهم ادبیات فارسی، گفت: به جز «بوف کور» طرحهای دیگری هم دارم ولی متاسفانه در برخورد با یکسری از آثار، تابو و گمانهزنیهایی داریم که واقعی نیست و به قیمت بیتوجهی به این آثار تمام میشود.
او در پاسخ به این پرسش که میان فیلم و تئاتر «بوف کور» کدام یک برایش اولویت دارد، توضیح داد: شرایط برای ساخت هر کدام که محقق شود، آمادگی دارم. هر دو اینها پروژههایی عمری است و تا زمانی که خود من شرایط تولید را فراهم نکنم، کارم را برای پروانه ساخت ارائه نمیدهم.
محمدعلی سجادی در پایان از برپایی نمایشگاه نقاشیهای «هدایت بوف کور» خبر داد، گفت: این نمایشگاه پاییز برگزار میشود و در آن حدود ۱۳ تابلو از نقاشیهایم را که با برداشت از «بوف کور» کشیدهام، ارائه خواهم کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش