
محمد رحمانیان با ابراز تاسف از اتفاقهایی که برای فیلم «سینما نیمکت» از جشنواره فیلم فجر تا پخش ناگهانی در شبکههای خارجی رخ داده است، گفت: یک فیلم نیمه تمام دارم که امیدوارم پس از ۱۰ سال با پایان کارهای فنی به اکران برسد.
به گزارش سینماسینما، این نویسنده و کارگردان که در تئاتر چهرهای شناخته شده است، در سینما به اندازه هنر نمایش خوش اقبال نبوده و دو فیلمی که ساخته یکی با سرنوشتی تلخ در جشنواره و اکران روبرو شد، یکی پس از ۱۰ سال هنوز تمام نشده و یک فیلم دیگر را هم پس از گذشت ۲۰ سال نتوانسته بسازد چون موفق به گرفتن پروانه ساخت نشده است.
با این حال اتفاقهای فیلم «سینما نیمکت» و ناکامیهایش که منجر به خداحافظی اشکان خطیبی – بازیگر فیلم – از سینما شد به نظر میرسد هنوز ادامه دارد و پخش ناگهانی آن از یک شبکه ترکیهای برای کارگردانش عجیب بوده است.
رحمانیان که این روزها در تدارک اجرای نمایشی با نام «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در تماشاخانه شهرزاد است، درباره اتفاقهای فیلم «سینما نیمکت» بیان کرد: این فیلم به تهیهکنندگی تورج منصوری تولید شد و بعد از آماده شدن، بنیاد سینمایی فارابی پخش خارجی آن را برعهده گرفت که در چند جشنواره هم شرکت داده شد و بازخوردهای خوبی گرفت، اما از آنجا که فیلم منسوب به جریانی به اسم هنر و تجربه شده بود که نه هنری بود و نه تجربی، شرایط خوبی برای اکران پیدا نکرد و فقط در ۱۰ روز روی پرده سینماها بود و بعد دیگر فرصتی برای نمایش نداشت و زور تهیهکننده هم نرسید که فیلم باز هم اکران شود چون سرمایه هم متعلق به فرد دیگری بود. بنابراین فیلم اصلا دیده نشده که بتوانیم بازخوردی برای آن بگیریم.
وی ادامه داد: سال گذشته یک بار خیلی ناگهانی شنیدم که یک شبکه تلویزیونی فیلم را پخش کرده و دیروز هم شنیدم که قرار است از یک شبکه ترکیهای پخش شود. من و تهیهکننده هیچ کدام از این ماجرا اطلاع نداریم و به سرمایهگذار هم دسترسی نیست، میماند فارابی که بعید میدانم این کار را انجام داده باشند، به هر حال کمی پیچیده است که چطور این فیلم لو رفته است.
نویسنده فیلمهای «کتاب قانون» و «شیرین» درباره چرایی اتفاقهایی که برای «سینما نیمکت» رخ داد، گفت: نخستین بار در جشنواره فجر سر این فیلم بریده شد در حالی که شایستگیهای زیادی داشت، این را هم بخاطر کارگردانی و نویسندگیاش نمیگویم بلکه منظورم شایستگی بازیگرانی مثل علی عمرانی، هومن برقنورد، مهتاب نصیرپور و اشکان خطیبی است تا گریم فوقالعاده مجید اسکندری، فیلمبرداری تورج منصوری و… اما به دلیل دیده نشدن همین شایستگیها پخشکنندهای مسئولیت فیلم را برعهده نمیگرفت و اگر هم قبول میکرد بعد از چند روز انصراف میداد. در این بین اظهارنظری از یکی از مسئولان وقت سازمان سینمایی عنوان شد که فیلم مساله ای دارد، در واقع یکی از بازیگران فیلم را شبیه شخصی دانستند و همین ماجرا، شروع حوادث تلخ بعدی شد. من توقع یک اکران عالی برای «سینما نیمکت» نداشتیم، اما در ۱۰ روز مگر چند نفر به تماشای فیلم میروند؟
رحمانیان در پاسخ به اینکه آیا تلخیهای این فیلم سبب شده که دیگر سراغ سینما نرود، بیان کرد: کار اصلی من اجرای تئاتر است و زمانی به سینما میروم که نتوانم آنچه را میخواهم روی صحنه تئاتر اجرا کنم. با این حال سال ۱۳۹۱ یعنی دو سال قبل از ساخت «سینما نیمکت» فیلمی به نام «کنسل» را در کانادا ساختم که با عوامل حرفهای تولید شده، فیلمبردارش فرهاد صبا است و ساخت موسیقی را هم فردین خلعتبری برعهده داشته است، اما بخشی از میکس نهایی و جلوههای ویژه و تصحیح رنگ باقی مانده که اگر تمام شود برای اکرانش اقدام میکنیم. علاوه براین فیلمنامهای دارم با نام «آدمکش» که بیش از ۲۰ سال است به هر دولتی ارائه کردم نتوانستم پروانه ساخت بگیرم. البته هنوز در این دولت پیگیری نکردم ولی اگر شرایط فراهم شود دوست دارم که آن را بسازم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- سفر در میدان خطر/ نگاهی به فیلم «آدمکش» ساخته دیوید فینچر
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- محمد رحمانیان از انتشار نمایشنامههایش میگوید/ رونمایی از چهار کتاب جدید
- دیدار جمعی از هنرمندان با واروژ کریممسیحی/ یادی از خاطرات گذشته
- انتقاد محمد رحمانیان از «بیبرنامگی در تئاتر»/ مدیران فعلی تئاتر هیچ طرح و ایدهای ندارند
- عکسی قدیمی و نوستالژیک که آتیلا پسیانی منتشر کرد
- «اولد سانگز، عشق روزهای کرونا» روایت امروز ماست/ عشق است که بر نمایش حاکم است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





