معادله ساده است، آنقدر ساده که شاید نیاز به هفتهها وقت صرفکردن ندارد و بهنوعی کار کمیته انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار را راحتتر میکند. صحبت از اعلام نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار است، تنها چند هفته به اتمام زمان معرفی فیلم باقی مانده است.
به گزارش سینماسینما، طبق روال هر سال گمانهزنیها درباره فیلمهایی که در طول یکسال به اکران رسیدهاند و قابلیت معرفی دارند انجام میشود. تازهترین ساخته اصغر فرهادی تنها فیلمی است که بهزعم بسیاری از اهالی سینما، کار را برای انتخاب راحتتر میکند، اصلا نیازی نیست به گزینهای دیگر جز آن فکر کنیم. «کتایون شهابی»، پخشکننده بینالمللی ایرانی و یکی از اعضای هیأت داوران بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۱۶، در گفتوگو با «شرق»، با اشاره به موفقیت فیلم سینمایی «فروشنده» در آکادمی اسکار میگوید: «فروشنده فیلمی است که مدتی قبل در یکی از بزرگترین و معتبرترین جشنوارههای سینمایی دنیا شرکت و دو جایزه مهم این جشنواره را دریافت کرد و پخشکننده معتبر آمریکایی دارد. این فیلم از همه جهات شایستگی معرفی به آکادمی اسکار را دارد». او ادامه میدهد: «قوانین آکادمی اسکار خیلی پیچیده نیست و قاعده خاصی دارد. غیر از قوانینی که مربوط به اکران فیلم در کشور موردنظر در زمانی مشخص است، حضور در جشنوارههای معتبر بینالمللی و مهمتر از همه داشتن پخشکننده آمریکایی مهمترین اتفاقی است که میتواند شانس یک فیلم را برای موفقیت در آکادمی اسکار بالا ببرد».
شهابی در پاسخ به این پرسش که مدتی است صحبت از گزینههای دیگری مثل «لانتوری» یا «ایستاده در غبار» برای معرفی به آکادمی اسکار است و از نظر او این فیلمها تا چه حد گزینههای موفقی خواهند بود؟ میگوید: «ایستاده در غبار را ندیدم. قطعا فیلم خوبی است، اما معمولا اشتباهی که برای فرستادن یک فیلم به اسکار میشود این است که لزوما اگر فیلمی خوب است پس حتما شانسی در اسکار خواهد داشت. همانطور که گفتم، داشتن پخشکننده بینالمللی و حضور موفق جهانی نکات بسیار مهمی در شیوه انتخاب فیلمهاست. «فروشنده» فیلم داستانگویی است که قطعا شیوه روایت این فیلم و ساختار آن مورد اقبال داوران قرار خواهد گرفت و از نظر من شانس خوبی در آکادمی اسکار خواهد داشت. از نظر من کمیتهای که برای انتخاب فیلم به اسکار انتخاب میشود نیز باید به این موارد دقت کند و ببیند کدام فیلم مهمتر است. ما دو فیلم «وارونگی» و «فروشنده» را در جشنواره کن داشتیم. وارونگی جایزهای نبرده و پخشکننده آمریکایی ندارد درصورتیکه «فروشنده» دقیقا برعکس این ماجراست، پس همهچیز گویای آن است که موفقترین فیلم ایرانی در این مدت را به اسکار معرفی کنیم». او ادامه میدهد: «فروشنده خودش، موقعیتش را تعریف میکند و امتیازهایش کاملا مشخص است».
اسکار و پیچیدگیهایش
احمد طالبینژاد، از منتقدان سینمایی، درباره انتخاب اسکار به «شرق» میگوید: «فروشنده هنوز در ایران دیده نشده و طبعا نمیتوان درباره این فیلم بهطور قطع اظهارنظر کرد. از طرف دیگر اگر تعداد فیلمهایی که کمیته انتخاب فیلمهای ایرانی به اسکار معرفی میکند بیشتر باشد، دست انتخابکنندهها بازتر خواهد بود و این اتفاق خوبی است، اما نکته اینجاست که انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار به این راحتیها نیست و بهنوعی آکادمی اسکار پیچیدگیهایی دارد. بیش از هر چیز وجود پخشکنندهای پرنفوذ در آمریکا مهمترین اتفاقی است که میتواند موفقیت یک فیلم در آکادمی اسکار را بیشتر کند یا به قول مدیر سابق فرهنگی که گفتند باید لابی کرد، کاملا درست است، اما اشتباه ایشان این بود که متوجه نشدند کمپانی سونیپیکچرز برای معرفی «جدایی نادر از سیمین» تبلیغ بسیار زیادی کرد و این فیلم را بهخوبی معرفی کرد و این فیلم یک پخشکننده قوی داشت». او ادامه میدهد: «اگر خاطرتان باشد، فیلم «میلیونر زاغهنشین» نیز از جمله فیلمهایی بود که دنی بویل حدود هفت، هشت ماه در آمریکا چرخید و توانست برای فیلم فضای خوبی ایجاد کند. هرچند اگر انتخاب نماینده ایران به آکادمی اسکار امسال را بررسی کنیم، به اعتبار اسم اصغر فرهادی، اولویت با «فروشنده» خواهد بود و البته حضور این فیلم در جشنوارههای معتبر خارجی، میزان موفقیتش را بیشتر میکند و پخشکننده قوی خارجی که پشت این فیلم است میتواند فضای خوبی برای فیلم ایجاد کند». او در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: «این روزها گزینههای دیگری برای معرفی به اسکار پیشنهاد میشود، اما اگر این فیلمها، فاکتورها و قاعده معرفی به آکادمی را نداشته باشند، بههیچوجه نمیتوانیم منتظر اتفاقات خوب باشیم. ماجرای اعلام فیلمی برای حضور در آکادمی اسکار اصلا ساده نیست. باید با یک فراغ بال و نگاه حرفهای دست به انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار زد».
«فروشنده» و بولتنسازان
اکران سینمایی «فروشنده» تا مدتی دیگر در سینماهای ایران آغاز خواهد شد تا یکی از شروط لازم معرفی این فیلم به آکادمی اسکار محقق شود. این فیلم سینمایی بهزودی سفرهای جشنوارهای دیگری را آغاز خواهد کرد و بعد از درخشش در جشنواره فیلم کن، باید منتظر اتفاقات خوشایند دیگری برای این فیلم باشیم. این در حالی است که فیلم، از بدو تولد و بلافاصله بعد از نخستین اکران جهانی در کن، نهتنها در دریافت جوایز مهم – بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد – رکورددار شد، بلکه به نظر میرسد نخستین فیلم بلند داستانی در تاریخ سینمای ایران است که پیش از اکران عمومی، منتقدانش بهجای استقبال، به جنگش رفتند! فیلمی که هنوز مردم ایران به تماشای آن نرفتهاند، با انواع و اقسام ادله نواخته و هرروز این فشارها بیشتر میشود. «فروشنده هویت و عزت ملی» و «سیاه، مثل کراوات آقای فرهادی» (سایت مشرق)، «فیلم ضدغیرت فرهادی» (رجانیوز) و «کمبنیه از نظر قصهپردازی، کششهای داستانی و گنگ از نظر مدعیات فکری» (تسنیم)؛ اینها، تنها چند نمونه کوچک از حملات روزهای گذشته بولتنسازان به فرهادی و آخرین فیلمش است.
باید منتظر ماند؛ منتظر ماند و دید در چند هفته باقیمانده چه اتفاقی میافتد؟ کدام فیلم نماینده کشور ما در اسکار خواهد بود؟ و آیا اشتباه سال قبل تکرار میشود یا نه؟
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





