تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۱:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 175147

روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم بیان کرد: درباره قاچاق فیلم‌ها گزارش‌هایی را به ما می‌دهند و این بازرسی‌ها به شکل نامحسوس در برخی سالن‌ها همچنان هم ادامه دارد.

به گزارش سینماسینما، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، درباره تبلیغ فیلم‌های سینمایی بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه حاکم بر اکران و نیاز به تبلیغات وسیع و فراگیر برای جذب مخاطب بیشتر، ضرورت مساعدت صداوسیما بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. عرصه فرهنگ و هنر بیش از هر چیز مستلزم نگاه ویژه مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی است لذا مدیری که شناخت عمیقی از این عرصه ندارد ناخواسته ضربات جبران ناپذیری به این عرصه بسیار مهم وارد خواهد کرد. سینما و تلویزیون کامل و مکمل یکدیگر هستند و تعامل دو سویه بین این دو حوزه می‌تواند بسیار مفید فایده باشد.

وی افزود: نگاه ویژه و مساعد مسئولان تلویزیون در ایجاد علاقه و میل در میان مخاطبان سینما همراه بسیار موثر بوده و از تمایل صاحبان آثار برای تبلیغ در فضاهای غیرمجاز خواهد کاست. طی سالیان اخیر و به دلیل کمرنگ بودن تعامل دو سویه بین سینما و تلویزیون اصولاً صاحبان آثار بوده‌اند که متحمل خسارت شدند به همین دلیل انتظار از مدیران جدید این است که راه تبلیغ و اطلاع رسانی آثار روی پرده را باز نگه دارند تا تهیه کننده یا پخش کنندگان آثار متوسل به اقدامات نامناسب تبلیغی و دست به دامن شبکه‌های غیرمجاز نشوند.

صداوسیما کماکان می‌تواند حرف اول را در جذب مخاطب بزند

سهرابی بیان کرد: صداوسیما ظرفیت تبلیغی منحصربه‌فردی دارد که با وجود فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، اما کماکان می‌تواند حرف اول و اصلی را در جذب مخاطبان سینمایی بزند که البته این تعامل از سوی سینماگران نیز باید رعایت شود و انتظار می‌رود سینماگران هم ملاحظات تعریف شده و چارچوب‌های اصولی رسانه ملی را مراعات کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم مطرح کرد: طی صحبت‌های مفصلی که طی روزهای اخیر با برخی سینماگران داشته‌ام عموماً از کاهش مخاطب سینما و عدم توجه صداوسیما گله‌مند بودند و برخی از آنها رفتن به سمت تبلیغات نامتعارف را حاصل بی توجهی تلویزیون به آثارشان عنوان کرده‌اند. فارغ از صحت و سقم این ادعا امیدوارم در دوره تحولی جدید، مدیران با سینما و سینماگران تعامل و همکاری مهربانانه‌تری داشته باشند چرا که احساس ناامیدی و بی‌پناهی سینماگران برای تبلیغ در رسانه ملی، موجب مشروعیت بخشی به تبلیغات نامتعارف و سوق داده شدن دست‌اندرکاران این عرصه به سمت و سوی تبلیغ از شبکه‌های غیرمجاز و در فرمت‌های تبلیغی نامناسب خواهد شد.

ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای مبارزه با قاچاق فیلم‌ها

روح‌الله سهرابی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای نظارت بر سالن‌های سینمایی و عدم قاچاق فیلم‌ها گفت: از افرادی متشکل از اهالی سینما، دانشجویان علاقمند و فعال در این عرصه و برخی دیگر از فعالان فرهنگی و هنری که علاقمند به دیدن فیلم‌ها هم هستند، کمک دو منظوره می‌گیریم، هم برای تماشای فیلم‌ها و محتوای فیلم‌ها نظر می‌دهند و هم درباره نحوه عملکرد سالن‌ها در زمینه حفاظت از فیلم‌های در حال اکران. گزارش‌هایی را به ما می‌دهند و این بازرسی‌ها به شکل نامحسوس در برخی سالن‌ها همچنان هم ادامه دارد. در مواردی گزارش این بازرسی‌ها را در اختیار سینماداران هم قرار داده‌ایم.

سهرابی درباره تجهیز سالن‌های سینمایی به دوربین‌های مداربسته برای جلوگیری از قاچاق فیلم هم تأکید کرد: در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق سالن‌ها مجهز به دوربین هستند اما این دلیل نمی‌شود که ما مجدد وضعیت آن‌ها را چک نکنیم. باید ببینیم آیا همین دوربین‌ها صرفاً شکل فرمالیته دارد و فقط برای پاسخگویی به بازبین‌ها نصب شده‌اند یا واقعاً به‌صورت کاربردی و فعال دارند وضعیت سالن‌ها را چک می‌کنند. ما در خیلی از سالن‌های سینمایی اتاق‌های مانیتورینگ داریم که مراقبت اصلی از سالن‌ها اصولاً در همین اتاق‌ها باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما این مشکل را تا حدود زیادی در شهرستان‌ها داریم و تعدادی از سینماها که تعدادشان بسیار اندک است، هنوز به دوربین مداربسته مجهز نشده‌اند و طبق صحبت با رئیس صنف سینماداران و طبق قول مساعدی که داده‌اند تا چند روز آینده این مشکل باید برطرف شود. در غیر این صورت طبیعی است که مجدد با قاچاق فیلم‌ها از روی پرده مواجه شویم. این بخشی از ماجراست و به هر حال حمایت سازمان سینمایی، ارگان‌های دولتی و مراکز امنیتی و انتظامی هم در این زمینه لازم است. سازمان سینمایی با حمایت مالی در جهت تجهیز و مراقب سالن‌ها اقدام می‌کند و مذاکرات آن هم آغاز شده است اما سینماداران دست‌اندرکار اصلی و افراد حاضر در خط مقدم این ماجرا محسوب می‌شوند.

ستاد صیانت از فیلم‌ها همچنان فعال است

سهرابی درباره فعالیت ستاد صیانت از آثار سینمایی و بی‌خبری از فعالیت آن در ماه‌های اخیر هم گفت: این ستاد همچنان فعال است کمااینکه کارگروه مبارزه با قاچاق فیلم هم ذیل همین ستاد برگزار می‌شود. در همین ابتدای امر هم برخی کانال‌ها و دیگر بخش‌های فضای مجازی به واسطه اشتراک گذاشتن فیلم‌های قاچاق‌شده، مسدود شده‌اند و باشدت هم این پیگیری ادامه دارد.

وی افزود: بحث فرهنگسازی اولویت اصلی و فوری تمام سازمان‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر است. از سازمان سینمایی تا سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر ارگان‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی فعالیت کنند و اجازه ندهند قبح ماجرای قاچاق فیلم بیش از این از بین برود. هنوز عده‌ای ضبط فیلم از روی پرده سینما و قاچاق آن از طریق فلش را صرفاً یک عادت بدون آفت می‌دانند در حالی که این حرکت از هر نوع سرقت و دزدی بدتر است، چراکه تبعات دنباله‌داری بر فرهنگ و هنر کشور دارد. باید حساسیت‌ها به همین میزان افزایش پیدا کند.

سهرابی در پایان تأکید کرد: موضوع مهم این است که سازمان سینمایی و هیچ ارگان دیگری به تنهایی نمی‌تواند با این معضل بزرگ مقابله کند و حتماً همه صنوف از سینماگران و سینماداران تا دیگر صنوف فعال در حوزه سینما و تلویزیون باید حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشند. هر صنفی و ارگانی باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و طبیعی است سازمان سینمایی هم به وظایف تعریف‌شده خود عمل خواهد کرد. باید تلاش کنیم قاچاق فیلم را که به نوعی سرمایه سینما را تهدید می‌کند را از بین ببریم در غیر این صورت معدود سرمایه‌گذارانی که همچنان علاقمند به سینما هستند و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند را هم از دست خواهیم داد. مطمئن هستم اگر حساسیت همه سینماگران بر روی این موضوع به حداکثر برسد، به‌زودی شاهد ریشه‌کن شدن این معضل بزرگ خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها