مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به اینکه فیلمهایی که با سرگروهها قرارداد میبندند تحت شرایطی اکران میشوند و صاحب فیلم هم میداند با چه شرایطی فیلمش را اکران میکند، مشکلات اکران را ناشی از شرایط تولید دانست.
به گزارش سینماسینما، رضا سعیدیپور در این زمینه چنین توضیح داد: اگر زمانی که فیلم را میسازند به این مسائل فکر کنند اصلاً بحث فیلمسوزی مطرح نمیشود. اگر به جدول فیلمهای امسال نگاه کنید، میبینید بیش از نیمی از فیلمهایی که ما اکران کردیم میلیاردی شدهاند. قطعاً هزینههای تولید فیلم هم بالا رفته اما سؤال اینجاست که چرا باید فیلمی ساخته شود که مجموع فروشش در ایران هفت یا ده میلیون تومان باشد!؟ در حالی که بعضی فیلمها در یک شب در یک سینما، ۴۰ میلیون میفروشد.
او افزود: به جای اینکه اسم این نوع اکران را بگذاریم فیلمسوزی باید بگوییم سالنخرابکنی! اینکه یک سینما با این همه هزینه، فیلمی اکران کند و شورای صنفی هم مجبورش کند چند سانس را به آن اختصاص بدهد اما یک بلیت هم نفروشد عقلانی نیست! با این هزینهها نمیشود سیستم و سالن را برای یکی دو نفر روشن کرد بلکه باید برای عموم مردم روشن باشد.
این مدیر سینما با تأکید بر اینکه فیلمسوزی در ایران بد جاافتاده و ما اصلاً فیلمسوزی نداریم، گفت: اینکه بعضی فیلمها با وجود فروش بالا بعد از پایان سقف مدت اکران کنار گذاشته میشوند، مقررات شورای صنفی است و حرفی در آن نیست؛ اما سینمایی که برای نمایش این فیلمهاست سرمایهی اصلی است. یک فیلم با یکی دو میلیارد و گرفتن کلی امکانات ساخته میشود، حالا عدهای میگویند فیلمسوزی شده است، خب بشود؛ سرتاسر هزینهی این فیلم یکی دو میلیارد است و اگر خیلی بفروشد پول فیلمش بر میگردد اما آن صاحب سینما چه بگوید که با میلیاردها تومان هزینه سینما ساخته و اگر فیلم را برای دو سه نفر نمایش بدهد نمیتواند هزینههای سینما را تأمین کند.
سعیدیپور با بیان اینکه برخی فیلمها اصلاً نباید در چرخهی اکران قرار بگیرند؛ اینها لابی میکنند و بیمورد فیلم را وارد چرخهی اکران میکنند و این اتفاقات میافتد، اظهار کرد: اگر ما از میان فیلمهایی که ساخته میشود ۲۰ فیلم را برای اکران درنظر بگیریم و بقیه را به شبکهی نمایش خانگی بفرستیم. باید تعداد محدودی فیلم اکران شود و اگر یک فیلم فروش بالایی داشت، همچنان بتواند روی پرده بماند و در کنارش فیلمهای روز و سهبعدی و انیمیشن هم اکران شوند و فیلمسازان ایرانی هم در این فضای رقابتی تلاش کنند، استاندارد کار خود را بالا ببرند.
مدیر سینما «آزادی» که تاپایان سال جاری با چهار فیلم سینمایی قرارداد اکران دارد، درخصوص تراکم فیلمهای متقاضی اکران در ماههای پایانی سال نیز گفت: فیلمهایی که خوب بوده شش ماه اول اکران شده است و فیلمهایی که برای شش ماه دوم مانده همه در شرایط برابری هستند و همگی متقاضی اکران؛ سینماها هم مجبور میشوند در سرگروهی اینها را اکران کنند اما میبینیم که در سینماهای دیگر فروش نمیکنند.
منبع : ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- جزییات طرح حمایتی سازمان سینمایی برای بازگشایی سینماها
- آیا تماشاگر خوب، تماشاگر مرده است؟
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- یک تهیهکننده مطرح کرد: توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال
- گزارشی از چرایی فروش پایین فیلمهای سینمایی در ماه مبارک رمضان / بیرونقی گیشه و چشم انتظاری برای اکران عید فطر
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد/ اکران در ترکیه و جمهوری آذربایجان
- مذاکره برای اکران بهتر گروه «هنر و تجربه»
- «درساژ» و «تخته گاز» چهارشنبه اکران میشوند
- نظر مدیر یک پردیس سینمایی درباره رقابت سینماداران در جذب مخاطب
- قاتل بروسلی روی پرده سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





