کیانوش عیاری در مراسم شب خسرو معصومی با بیان اینکه «خرس» فیلم تلخی است اما این موضوع هیچ ایرادی ندارد، افزود: قرار نیست سینما صرفاً محملی برای نوازش تماشاگر باشد، گاهی به تماشاگر سیلی هم میزند گاهی با خودم میگویم اینها چرا فیلم را توقیف کردهاند؟ امیدوارم فیلم «خرس» به نمایش عمومی دربیاید.
به گزارش سینماسینما، مراسم شب کانون کارگردانان سینمای ایران با تقدیر از خسرو معصومی به همت کانون کارگردانان سینمای ایران با میزبانی موزه سینما شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور هنرمندان سینما برگزار شد.
کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» که در این مراسم سخن میگفت، مطرح کرد: چند روز پیش که خسرو تماس گرفت، فکر کردم باید درباره این سانسور لعنتی حرف بزنم اما با خودم گفتم ممکن است برخی بگویند تو اگر بیلزن بودی باغچه خودت را بیل میزدی تا «خانه پدری» دچار آن اتفاق و نمایش مسخره نشود.
وی یادآور شد: خسرو را از دوران سینمای آزاد میشناسم. او همیشه افکار زلالی داشته و به بهانه معیشت فیلمهای بد نساخته است. در حالیکه تمام فیلمهای من را قلع و قمع کردهاند، از همینرو فکر کردم به ناچار باید سریال بسازم؛ چیزی که علاقهای به آن ندارم ولی حتی در ساخت سریال هم، همه هموغم خودم را میگذارم.
عیاری با بیان اینکه «خرس» فیلم تلخی است اما این موضوع هیچ ایرادی ندارد، افزود: قرار نیست سینما صرفاً محملی برای نوازش تماشاگر باشد، گاهی به تماشاگر سیلی هم میزند گاهی با خودم میگویم اینها چرا فیلم را توقیف کردهاند؟ امیدوارم فیلم «خرس» به نمایش عمومی دربیاید.

در ابتدای این مراسم،محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: خوشحالم فرصتی پیش آمد تا در شب خسرو معصومی خدمت شما باشم. کارگردان عزیزی که به نظرم قدر ندیده است.
متاسفانه جشنواره فجر در بعضی موارد به جای اینکه فرصتی برای عرضه و دیده شدن فیلم ها باشد به قتلگاه بعضی فیلم ها تبدیل می شود که نمونه آن سرنوشت فیلم خرسِ آقای خسرو معصومی است که پس از موفقیت در جشنواره فجر هشت سال در توقیف است.
هفته گذشته هم شاهد مراسم اختتامیه جشنواره فجر بودیم که بیشتر شبیه مراسم ختم سینمای ایران بود! به همین دلیل کانون کارگردانان به زودی جلسات آسیب شناسی جشنواره فجر را برگزار می کند تا تلاش کنیم پس از سالها این جشنواره به نفع سینمای ایران پس گرفته شود.
از آقای دکتر انتظامی و دکتر عباسی بخاطر کمک به نمایش فیلم خرس بعد از هشت سال تشکر می کنم و امیدوارم این آغازی بر اکران عمومی این فیلم باشد.

در ادامه مسعود جعفریجوزانی کارگردان سینما نیز گفت: خسرو معصومی بهعنوان یکی از استعدادهای امیدبخش در دهه هفتاد سینما جلوهای ویژه داشت اما برخی زمان را از او گرفتند.
وی افزود: وقتی فیلمسازی مانند کیانوش عیاری فیلم میسازد و اثرش متوقف میشود، یک تکه از جان او گرفته میشود. خسرو معصومی هم باید سالها بدود تا فیلم بسازد اما آن را توقیف میکنند این در حالی است که این فیلم هیچ نکتهای برای توقیف ندارد.
این کارگردان سینما بیان کرد: جهان مدرن بدون پدیده جمعی مثل سینما نمیتواند ادامه پیدا کند چراکه در غیر این صورت خفقان ایجاد میشود وقتی جلوی نمایشهای جمعی سینما، تئاتر و… را میگیریم خفقان ایجاد میشود.
جوزانی خاطرنشان کرد: فیلم «خرس» تکهای از زندگی یک انسان است، چرا این حق را از مردم میگیرید تا فیلم را نبینند؟ چه کسی به شما اجازه داده که به جای مردم تصمیم بگیرید که چه چیزی برای آنها خوب یا چه چیزی بد است؟ ما اکثر شما را میشناسیم؛ نه خلاقیت دارید و نه آگاهی. چرا سعی نمیکنید زیر بال بچههای مردم را بگیرید تا هر کس در هر زمینهای قدمی جلو برود؟

علیرضا زریندست فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در ادامه گفت: میدانم وقتی فرزندی به دنیا میآید و پدر انگشتان او را در دست میگیرد، عشقی به وجود میآید که این عشق باعث میشود پدر یک پدر فوقالعاده باشد و فرزند میخواهد کاری کند که پدر به او افتخار میکند. فیلم ساختن هم همین است.
وی ادامه داد: خسرو معصومی برای رسیدن به قله از تلهکابین استفاده نکرده، او حقیقتاً با «خرس» به قله، صعود کرده است. این فیلم از جهات زیادی از فیلمهای خوب سینما و فیلمهای برتر خسرو معصومی است به نظرم خسرو نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سینما برسد. آرزو میکنم به این جایگاه برسد و این فیلم به نمایش عمومی دربیاید تا همه بدانند «خرس» چه فیلم با ارزشی است.

حسن حسندوست تدوینگر سینما نیز با حضور بر روی سن گفت: سالهای زیادی که با خسرو کار کردهام برای من تجربه بسیار خوبی بود و امیدوارم تأثیر مثبتی روی فیلمهای او گذاشته باشم. میتوانم بگویم «رسم عاشقکشی» و «خرس» جزو بهترین فیلمهای اوست. نمیدانم چرا «خرس» توقیف شد در حالی که شمار زیادی از فیلمهای تاریخ سینما تلخ هستند. تلخی دلیل نمیشود آن را سانسور کنیم. این فیلم به نظرم ماندگار است.

در ادامه محمدرضا دلپاک صداگذار سینما نیز گفت: اصولاً کار ما رکورد کردن است از همین رو برای ما صحبت کردن کار سختی است. باید بگویم ما همیشه به دنبال آدمهایی میگردیم که این فیلمها را سانسور میکنند. من فکر میکردم در زاویه ۳۶۰ درجه باید دنبال کسانی بگردیم که اجازه نمایش نمیدهند. برای مثال، امسال برای «مجبوریم» همین اتفاق افتاد. اما باید بگویم در این فیلمها پلانی نیست که حذف شود بلکه برخی یک شخص را سانسور میکنند. به نظرم این خودیها هستند که دوست ندارند کسی از پلهها بالا برود.
وی ادامه داد: به یاد دارم که وقتی «حاجی واشنگتن» در سینما صحرا اکران شد، برخی شعار مرگ بر سر دادند. من صدای برخی از آنها را شناختم، یکی از این صداها محسن مخملباف بود. میخواهم بگویم از همان موقع افرادی بودند که از نمایش فیلمها جلوگیری میکردند و نمیخواستند علی حاتمی و بهرام بیضایی فیلم بسازند.
وی یادآور شد: ما در جایی هستیم که نمیدانیم خودی، بیخودی، ناخودی و.. هستیم یا نه و در واقع بیشتر افکار ما سانسور میشوند. در آن دوره سینماگرانی داشتیم که در نطفه خفه شدند که علی ژکان و خسرو معصومی از این دسته بودند.
دلپاک با بیان اینکه خسرو معصومی هیچوقت الکی سر و صدا نکرده است، گفت: وقتی فیلمی توقیف میشود عوامل آن هم توقیف میشوند. ما پشت شعور خودمان قائم میشویم و پشت نهادی قائم نمیشویم. همین موضوع باعث میشود تنها شویم ولی در عین حال کسانی که میخواهند فیلم شما را ببینند، موفق به این امر میشوند.من هشت سال پیش کار صداگذاری فیلم «خرس» را انجام دادم و باید بگویم فیلم سختی بود چراکه ما باید حال و هوای برفی به آن میدادیم.
خسرو معصومی نیز با حضور بر روی سن گفت: من صحبتی ندارم اما دست تکتک شما را میبوسم. به نظرم محسن امیریوسفی بهترین رئیس کانون کارگردانان در این سالها بوده است.

پوران درخشنده کارگردان سینما که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: خسرو معصومی یک فرد بینظیر و از دوستان خوب من است. من با «رسم عاشق کشی» با او آشنا شدم و افتخار میکنم از اینکه همکار او هستم زیرا با انسانی رو به رو هستیم که «خسرو معصومی» نام دارد.
در ادامه با حضور پوران درخشنده، حسن حسندوست، محمدرضا دلپاک، حسین زندباف، علیرضا زرین دست، حبیب اسماعیلی، علی محمد قاسمی،سعید خانی، سیامک اطلسی و… از سوی موزه سینما از خسرو معصومی قدردانی شد.
سپس با حضور محسن امیریوسفی، وحید موساییان، محمد متوسلانی، لوریس چکناواریان، قدرت الله صلح میرزایی، رضا درمیشیان، مجید قاری زاده و… از سوی کانون کارگردانان سینمای ایران از این کارگردان تجلیل شد.
اجرای برنامه را علی علایی منتقد سینما بر عهده داشت و از دیگر هنرمندان حاضر میتوان از رضا درمیشیان، یارتا یاران،شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره ازاد،محمد احمدی،غزاله سلطانی نام برد.
منبع: ایسنا
ویدئوی صحبتهای محسن امیریوسفی در این مراسم را ببینید:
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- معرفی نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۴/ «شوگان» با ۲۵ نامزدی پیشتاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





