مرتضی فرشباف حضورنداشتن آثاری که پروانه ویدئویی دارند در جشنوارههایی همچون فجر را خودزنی سینمای ما توصیف کرد و گفت که این سازوکار مسیرهای پیچیدهتری را برای ورود جوانترها به جمع فیلمسازها ایجاد میکند.
به گزارش سینماسینما، مرتضی فرشباف فیلمهای بلند داستانی «سوگ» و «بهمن» را درکارنامه دارد که هردو در سینماهای هنروتجربه اکران شدند. او امسال هم با فیلم «تومان» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. فرشباف درباره بحثهایی که هرساله همزمان با جشنواره فیلم فجر درباره پروانه ویدئویی و سینمایی مطرح میشود، گفت: «بهنظرم مدتهاست وقتی فیلمی با دوربین ۳۵ ساخته نمیشود، پروانه ساخت ۳۵ میلیمتری و ویدئویی هم معنای ماهوی خود را از دست داده است. انگار فضایی است برای اینکه فیلمسازان جوانتر از طرف وزارت ارشاد و سینمادارها مسیر پیچیدهتری را برای ورود به جمع فیلمسازان به رسمیت شناخته شده طی کنند».
او درباره آسیبهایی که ممکن است از این طریق به کارگردانها وارد شود، گفت: «این موضوع توجیه منطقی ندارد چون فیلمسازهای جوان مهمترین امیدواریهای یک جامعه هنری هستند برای عبور از کلیشهها و موانعی که بهنظر میرسد غیرممکن باشند چراکه آنها این جسارت و جاهطلبی را دارند که مسیرهای ناآزموده را امتحان کنند. به همین خاطر بیشترین حمایت باید از آنها صورت بگیرد اما متاسفانه در سیستم فیلمسازی ما این مسیر برعکس است. یعنی هرچقدر فیلمهای بیشتری ساخته باشید گرفتن پروانه ساخت و پروانه سینمایی برایتان آسانتر است و انگار وقتی در ابتدای راه قرار دارید، یک مزاحم هستید. این حالت روانی باید از روی فیلمسازهای جوانمان که در عرصه فیلم کوتاه کارهای درخشانشان را میبینیم، برداشته شود».
فرشباف سپس به ذکر مثالی پرداخت:«دلیلی ندارد فردی مانند کاوه مظاهری که فیلم «روتوش» او تا مرحله آخر اسکار رفته و در جشنوارههای مختلف دیده شده است، به دلیل داشتن پروانه ویدئویی از تجربه حضور در جشنواره فجر محروم بماند. این یکجور خودزنی سینمای ماست و خوب است که بتوانیم راه حلی برای این مسئله پیدا کنیم و این موانع بدون کارکرد از جلوی راه برداشته شود، حداقل اگر کمکی نمیکنیم».
منبع: سایت هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد