سینماسینما: مروری بر رویدادهای ششمین روز از جشنواره سینماحقیقت، به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» را بخوانید:
سانس فوق العاده برای فیلم های «حقیقت آنلاین»/ استاد شیردل پایه های مستند را مستحکم کرد
در ششمین روز از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» آمار مخاطبان آثار به هشت هزار نفر رسید.
همچنین ششمین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به بزرگداشت کامران شیردل اختصاص داشت. مراسم بزرگداشت این مستندساز بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ آذرماه و همزمان با شب یلدا برگزار شد.
منصور ضابطیان مانند شبهای گذشته اجرای این مراسم را به عهده داشت و در بخش اول میزبان محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی« سینماحقیقت» بود.
هادی آفریده، خسرو دهقان، هوشنگ گلمکانی، فرشاد فرشته حکمت و علیرضا ارواحی در این مراسم درباره شیردل صحبت کردند. کامران شیردل به دلیل کسالت، در قالب یک تماسی تلفنی در این مراسم سخنان خود را بیان کرد.
در این مراسم، مستندی درباره کامران شیردل به کارگردانی هادی آفریده پخش شد.
پایانبخش این مراسم بزرگداشت، اهدای نشان فیروزهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت و سه شاخه گل سرخ و لوح یادبودی به کامران شیردل بود که با حضور محمد حمیدیمقدم به شیرین نادری به نمایندگی از این مستندساز که در مراسم غایب بود، اهدا شد.
«کلیاتی درباره مستند و مردمشناسی» به روایت فرهاد ورهرام/ توسعه ابزار، مستند مردم شناسی را ارتقا داد
مسترکلاس فرهاد ورهرام مستندساز و پژوهشگر با عنوان «کلیاتی درباره مستند و مردم شناسی » ساعت ۱۶ یکشنبه ۳۰ آذرماه و در ششمین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» برگزار شد.
ورهرام در این برنامه گفت: یکی از بهترین اشکال سینمای مستند، درباره مردمشناسی و انسان شناسی است. مردم شناسان بعد از اینکه دوربین عکاسی اختراع میشود، با اتفاق ویژهای مواجه شده و ابزاری برای ثبت عکسهایی از آدمها و وقایع پیدا میکنند. این اتفاق با اختراع دوربین فیلمبرداری وضعیت بهتری پیدا میکند و موجب میشود تا آنها به تحلیلهای بیشتری دست پیدا کنند. به صورتی که در سالهای گذشته از عکس و فیلم برای مردم شناسی استفاده شده است.
وی افزود: سینمای مردم شناسی کمی بعد از اختراع سینما به وجود آمد. به صورتی که فیلمهایی که برادران لومیر در روستاها میگرفتند ابتدا به عنوان فیلمهای سیاحتی شناخته میشد اما با گذشت زمان این وضعیت به صورتی پیش رفت که مردمشناسان از آنها استفاده کردند و این ژانر به عنوان ژانر مردم شناسی شناخته شد و وضعیت بهتری پیدا کرد.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: چیزی که مردمشناسی و سینمای مربوط به آن را با تغییر مواجه کرد، توسعه ابزار فیلمبرداری، سبک شدن وسایل و به دست آوردن تصاویر بیشتر از مردم مناطق مختلف بود. به این صورت مردم شناسی و سینمای آن گسترش پیدا کرده و ما به انسان شناسی و انسان شناسی بصری دست پیدا کردیم.
«فیلم، خبر» ۱۶
در ششمین روز از چهاردهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» یکشنبه ۳۰ آذرماه، در بخش دوم فیلمهای «بر سرخاک»، «انیمیشن ایرانی»، «شمع، گل، پروانه»، «پرچم های مجازی»، «کمیته» و «میر و مار» معرفی شدند. شاهین شجری کهن منتقد سینما مجری این رویداد بود.
مراقب خاکمان نیستیم!
فیلم «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خانجهانی اولین فیلمی بود که بررسی شد.
خانجهانی ابتدا درباره چرایی ساختن این سوژه گفت: ایده اول این مستند تقریبا دو سال و نیم پیش به ذهن من رسید. خبری از دزدیده شدن خاک ایران در فضای مجازی پخش شده بود که نظرم را جلب کرد. وقتی شروع به تحقیق کردم ابتدا دیدم که آن قدر خبر بزرگی نیست، آن چیزی که من تصورش را میکردم نبود. در حین تحقیقات وارد جزء دیگری از مسئله خاک شدم و متوجه شدم که خاک ما در حال از بین رفتن است.
او افزود: هدفم این بود که نشان دهم خاک هم میتواند نابود شود. امیدوارم این فیلم بتواند تاثیر خودش را در زمینه اطلاع رسانی بگذارد.
انیمیشن ایرانی بخشی از میراث ماست
فیلم «انیمیشن ایرانی» به کارگردانی مهرداد شیخان دومین فیلمی بود که بررسی شد.
شیخان گفت: من تلاش کردم روی کلیت موضوع انیمیشن در ایران تمرکز کنم. این اولین بار است که یک پژوهش کامل درباره انیمیشن در ایران انجام میشود.
او درباره هدفش از ساختن این مستند بیان کرد: من با ساختن این مستند قصد داشتم دو چیز را بیان کنم، انیمیشن میتواند از هر زاویه آیینه تمام نما باشد. انیمیشن ایرانی بخشی از میراث ماست.
او در پایان افزود: ما در ایران ادوات و امکانات خوبی برای تولید انیمیشن داریم، اما چیزی که نداریم اعتماد و سرمایه مناسب برای ساخت انیمیشن است. ایران توان تولید بهترین انیمیشنها را دارد، اما نباید با انیمیشن برخورد ابزاری شود.
ایده آلترین حالت مستند، وقتی است که تغییراتی ایجاد شود
فیلم «شمع، گل، پروانه» به کارگردانی محمد صادق بکتاشیان فیلم بعدی بود که بررسی شد.
بکتاشیان در ابتدا درباره چرایی ساخت این مستند گفت: ساخت مستندی با این موضوع به من پیشنهاد شد. یک مستند حمایتی از بچههای با استعدادی که توانی رشد و موفقیت را دارند، اما به دلیل شرایط بد زندگی نمیتوانند به آرزوهایشان برسند. بچههای زیادی را در کل ایران دیدیم و فیلمهای زیادی به دستمان رسید که در نهایت فاطمه مستند ما انتخاب شد.
شهادت سردار سلیمانی و اینستاگرام
چهارمین فیلم، مستند «پرچمهای مجازی» به کارگردانی حسن جعفری بود که بررسی شد.
او در ابتدا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی پستها و استوریهای زیادی گذاشته شد که همه آنها توسط اینستاگرام پاک شد و از بین رفت. به همین دلیل خواستم در قالب مستند به این موضوع بپردازم. در اصل پیام آنها به ما این بود که صدایتان درنیاید و من خواستم بگویم که ما هستیم.
او در پایان افزود: نمونه های خیلی زیادی از آسیبها و حتی تولید محتواها در اینستاگرام و فضای مجازی وجود دارد که قابلیت مستند شدن را دارند، اما متاسفانه دغدغه خیلی از مستندسازها نیست.
ساخت مستند بدون منبعی
فیلم «کمیته» به کارگردانی عبدالحسین بدرلو فیلم بعدی بود که بررسی شد.
اوگفت: این ایده برای سال ۹۵ بود. ما یک پژوهش اولیه انجام دادیم تا ببینیم که به چه چیزی میرسیم بعد به صورت جدی شروع به پژوهش کردیم.
او درباره دسترسی به اطلاعات و یافتن منابع توضیح داد: منابع پژوهشی اصلا نداشتیم. به مراکز مختلف سر زدیم اما آنهایی که باید اطلاعات به ما میدادند، این کار را نکردند. در نهایت رفتیم سراغ کسانی که در کمیته کار میکردند و با آنها مصاحبه کردیم. همین پژوهش ها و یافتن این افراد یک سال طول کشید.
مستندی که از قناتهای تهران میگوید
فیلم «میر و مار» اثر امین پاک پرور آخرین فیلمی بود که در بخش دوم «فیلم، خبر»، یکشنبه ۳۰ آذرماه، بررسی شد.
پاک پرور گفت: سعی کردم در کنار تاریخ معاصر یک بخش از تاریخ اسطورهای را هم نشان بدهم. با بررسی تاریخ معاصر درباره موضوع آب خواستیم نشان بدهیم که چطور تاریخ اسطورهای در حال تکرار شدن است.
او ادامه داد: ما تصاویری داریم از سد سازی ها و قنات های تهران که تا به حال هیچ جا دیده نشده است و یک سری تصاویر هم هست که خودمان فیلمبرداری کردهایم.
پاک پرور در پایان افزود: من این فیلم را برای مخاطب عام ساختم. در این مستند خواستم بگویم که هنوز فرصت هست. اگر مدیرانی که این مستند را میبینند به راهکارهای پایانی که در فیلم آمده توجه و آنها را اجرا کنند، میتوانیم حداقل کمک کوچکی به این بحران بکنیم.
چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین از ۲۵ آذرماه تا دوم دی ماه برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
- محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش