تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۴:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 84329
پنج فیلم شاخص از سینمای گرجستان در بخش «مروری بر سینمای گرجستان» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماسینما، امسال بخش «مروری بر سینمای گرجستان» در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود که در این بخش منتخبی از بهترین فیلم‌ها از فیلمسازان شاخص این کشور به نمایش درمی‌آید.

امسال در بخش «مروری بر سینمای گرجستان» پنج فیلم به نام‌های «دده»، «خانه دیگران»، «خیبولا»، «لوکا» و «مادر مخوف» روی پرده خواهند رفت.

فیلم «دده» به کارگردانی مریم خاچوانی محصول سال ۲۰۱۷ گرجستان و قطر و یکی از فیلم‌های ستایش‌شده گرجستان در چند سال اخیر است.

«د‌ده» برنده جایزه یونسکو از مراسم جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ۲۰۱۷ و جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره فیلمخانه هنر باتومی گرجستان ۲۰۱۷ است و از جشنواره فورت لادردیل آمریکا ۲۰۱۷ برنده جایزه تولید شد.

«د‌ده» سال گذشته میلادی در جشنواره جهانی کارلووی واری جمهوری چک نیز مورد تحسین قرار گرفت و‌‌ همان سال جشنواره مون پولیه در فرانسه جایزه تماشاگران بهترین فیلم را به «دده» اهدا کرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک زن. سه مرد. دینا می‌تواند سنت‌های خشن جاری در اعماق زندگی در رشته‌کوه‌های قفقاز را تاب آورد. اما آیا روح او هم رستگار خواهد شد؟

مریم خاچوانی، کارگردان این فیلم در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه سینما و تئا‌تر شوتا روستاولی در شهر تفلیس فارغ‌التحصیل شد. او فیلم‌های مستند کوتاه متعددی از جمله «ورزوبا» (۲۰۰۶)، «آن سوی پنجره» (۲۰۰۷)، «لیچانشی و ویریکوبا» (۲۰۰۹) را ساخته است. «دینولا» (۲۰۱۳) آخرین فیلم کوتاه داستانی خاچوانی است.

«لوکا» به کارگردانی گیورگی بارابادزه محصول ۲۰۱۶ گرجستان است.

این فیلم داستان زنی به نام لیل است که از حضانت لوکا پسرش محروم شده است. دادگاه حضانت لوکا را به مادر شوهر لیل محول کرده است. زمان می‌گذرد. سال ۱۹۹۳ و پایان جنگ دولت مرکزی گرجستان با جدایی‌طلبان آبخازی است. لوکا در میدان نبرد کشته می‌شود. لیل به دهکده کوچکی می‌آید، جایی که آمده جسد پسرش را تحویل بگیرد و در محل زندگی خودش دفن کند.

گیورگی بارابادزه متولد شهر تفلیس، گرجستان است. او در سال ۱۹۸۲ از دانشگاه دولتی سینما و تئا‌تر گرجستان دانش‌آموخته شد. در سال ۱۹۹۰ نخستین کمپانی فیلم مستقل «شویدکاتسا» را در گرجستان تأسیس کرد.

«مادر مخوف» به کارگردانی آنا اوروشادزه محصول ۲۰۱۷ گرجستان و استونی است و گرجستان سال گذشته میلادی این تریلر روان‌شناختی را به بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان معرفی کرد.

ماجرای فیلم از این قرار است که مانانا یک زن خانه‌دار تفلیسی پنجاه ساله است که در تقلایی عذاب‌آور باید میان زندگی خانوادگی‌اش در جامعه مردسالار پیرامون و علاقه و اشتیاق دیرینه‌اش به نویسندگی که سال‌هاست سرکوب شده دست به انتخاب بزند. او بر خلاف تمایل شوهر و سه فرزندش و فقط با تشویق ناشر محلی‌ که به‌عنوان ویراستار او هم عمل می‌کند، پا به ورطه هنر می‌گذارد و خود را وقف کتابش می‌کند و وظایف روزانه خود را پشت سر‌‌ رها می‌کند.

«مادر مخوف» در جشنواره‌های لوکارنو و سارایوو ۲۰۱۷ درخشید و به ترتیب جوایز بهترین فیلم اول و «قلب سارایوو» ی بهترین فیلم را برنده شد. این فیلم در یازدهمین دوره جوایز آسیاپاسیفیک اسکرین نیز دو جایزه به دست آورد: بهترین بازیگر زن برای ناتا موروانیدزه و جایزه بزرگ داوران برای اوروشادزه.

این فیلمساز جوان گرجی، دختر زازا اوروشادزه فیلم‌ساز تحسین‌شده گرجستانی است که در ۲۰۱۳ فیلم «نارنگی‌ها» ی او توانست به نمایندگی از استونی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شود.

«خیبولا» ساخته گیورگی اواشویلی محصول ۲۰۱۷ گرجستان، فرانسه، آلمان دیگر فیلمی است که از سینمای گرجستان در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

این فیلم داستانی سیاسی دارد و ماجرا این است که پس از کودتایی، رییس جمهور یکی از کشورهای تازه استقلال‌یافته با اطمینان از این که دوباره قدرت رهبری مردمش را به دست آورد همراه با تنی چند از حامیانش به کوهستان پناه می‌برد.

درام تاریخی «خیبولا» در جشنواره‌های بین‌المللی هند و کارلووی واری ۲۰۱۷ به نمایش درآمد. در این فیلم حسین محجوب بازیگر ایرانی نقش‌آفرینی می‌کند.

گیورگی اواشویلی متولد ۱۹۶۳ شهر متسختا در گرجستان در دوران اتحاد جماهیر شوروی است. او دانش‌آموخته موسسه سینما و تئا‌تر دولتی گرجستان در سال ۱۹۹۶ و دوره فیلمسازی آکادمی فیلم نیویورک در یونیورسال استودیوی هالیوود در سال ۲۰۰۶ است. او معمولاً فیلم‌های مستند و درام می‌سازد که خود تهیه‌کنندگی آن‌ها را بر عهده می‌گیرد. اواشویلی تعدادی فیلم کوتاه تحسین‌شده ساخته است که یکی از آن‌ها با نام «دیدرس» از جشنواره جهانی فیلم برلین و جشنواره اودنسا در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه شد. نخستین فیلم بلند او «ساحلی دیگر» (۲۰۰۸) در جشنواره کارلووی واری در بخش رقابتی «شرق غرب» پذیرفته شد. این فیلم بیش از پنجاه جایزه بین‌المللی گرفت و نامزد جایزه کشف اروپایی سال از آکادمی فیلم اروپا بود. «جزیره ذرت» (۲۰۱۴) دومین فیلم اواشویلی جایزه گوی بلورین بهترین فیلم را از جشنواره کارلووی واری برد و در فهرست کوتاه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار نیز قرار داشت، اما به فهرست پنج نامزد اصلی راه نیافت.

«خانه دیگران» به کارگردانی روسودان گلورجیدزه، محصول ۲۰۱۶ گرجستان، اسپانیا، روسیه و کرواسی نیز در این بخش به نمایش درمی آید.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: دو خانواده در جنگ واقعی جان سالم به در بردند، اما در ساختن یک زندگی جدید و آرام ناتوان هستند! جنگ در زندگی روزمره ادامه دارد چراکه آشوب درون انسان‌هاست.

«خانه دیگران» اولین فیلم بلند داستانی گلورجیدزه تا حدی یک زندگینامه شخصی است. این فیلم در مورد خانواده‌ای است که بعد از یک جنگ داخلی تلخ، خانه‌ای متروک را اشغال می‌کنند. منتقدان اعتقاد دارند کار گلورجیدزه در این فیلم بازتاب سبک فیلمسازی کارگردانانی چون آندری تارکوفسکی و آندری زویاگینتسف است.

این فیلم جوایز متعددی کسب کرد و از فیلم‌های مهم معاصر سینمای گرجستان است. «خانه دیگران» در سال ۲۰۱۷ نماینده گرجستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود و جایزه بخش مسابقه «شرق غرب» از جشنواره کارلووی واری، جایزه «اسپاتلایت» از انجمن فیلمبرداران آمریکا در سال ۲۰۱۷، جایزه دستاورد در فیلمبرداری از مراسم اهدای جوایز آسیاپاسیفیک را در کارنامه دارد.

روسودان گلورجیدزه متولد ۱۹۷۲ در شهر تفلیس است. او از رشته زبان و ادبیات رومیایی از دانشگاه تفلیس دانش‌آموخته شد. در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که صنعت سینمای گرجستان را به تعطیلی کشاند، گلورجیدزه در تلویزیون مشغول کار شد و برای امرار معاش چندین ویدیو کلیپ موسیقی و تبلیغاتی ساخت. او دستیار اول گئورگی شنگلایا در فیلم کمدی «قطار به راه خودش ادامه داد» بود. او به‌عنوان تهیه‌کننده و مدیر هنری در کمپانی سینِتک پروداکشن مشغول به کار است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا می‌رکریمی در تهران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها