کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالمللی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازتاب آثار نمایش داده شده از سینمای گرجستان در دوره پیشین را خوب دانست و برنامهریزی برای نگاه جدیتر به سینمای گرجستان را جزو اهداف جشنواره جهانی فجر در دوره سی و ششم عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما، کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالمللی سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد مرور سینمای گرجستان در این دوره از جشنواره گفت: در دوره گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش «جلوهگاه شرق» یک فیلم گرجستانی با نام «خانه دیگران» حضور داشت که مورد توجه مخاطبان جشنواره قرار گرفت. کسانی که در جشنواره جهانی سی و پنجم این فیلم را دیدند به قدری نسبت به آن نظر مثبت داشتند و دیدگاه خود را به برگزارکنندگان انتقال دادند که برگزارکنندگان جشنواره مصمم شدند در این دوره بخشی مجزا با عنوان «مروری بر سینمای گرجستان» راهاندازی کرده و ۶ فیلم از سینمای گرجستان را در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران کنند.
او به دیده شدن فیلم های گرجستانی در جشنواره های معتبر جهانی اشاره کرد: امسال فیلمهای گرجستانی در بخشهای مختلف جشنوارههای معتبر سینمایی دنیا از جمله توکیو و مسکو حضور درخشانی داشتند.
مدیر ارتباطات بین المللی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: ما در این دوره از جشنواره نگاه جدیتری به سینمای گرجستان خواهیم داشت و برای حضور فیلمهای خوب در این بخش صحبتهایی با مرکز ملی سینمای این کشور انجام دادیم تا در قالب یک همکاری دوجانبه فیلمهای شاخص گرجستان را در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران کنیم.
به گفته او، در این بخش ۶ فیلم از کشور گرجستان حضور دارند که پنج فیلم محصول سال ۲۰۱۷ و یک فیلم محصول سال ۲۰۱۶ است.
محسنین بیان کرد: با توجه به غنای دیداری سینمای گرجستان، موقعیت مناسبی خواهد بود که این فیلم ها را روی پرده سینما ببینیم. فیلم های گرجی زیبایی بصری خاصی دارند و ترکیببندیهای دقیق رنگ و تصویر آنها را باید روی پرده سینما دید.
او درباره فیلمی از گرجستان با بازی یک هنرمند ایرانی اینگونه خبر داد: فیلم «خیبولا» به کارگردانی جورج اواشویلی و با بازی حسین محجوب از سینمای گرجستان در بخش مسابقه و بخش «مروری بر سینمای گرجستان» حضور دارد. این فیلم به یک اتفاق تاریخ معاصر در گرجستان اشاره دارد و حسین محجوب بازیگر ایرانی با زبان گرجی در آن صحبت میکند. این فیلم به لحاظ زیباییهای بصری دارای تصاویر خیرهکننده است.
مدیر ارتباطات بین المللی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: سالهای اخیر سالهای شکوفایی دوباره سینمای گرجستان است، زیرا در بیشتر جشنوارههای معتبر دنیا شاهد حضور فیلمهای خوب گرجستانی هستیم و به اعتقاد من جا دارد همه سینمای جهان از سینمای گرجستان حمایت کند تا بتواند گام بعدی را بلندتر بردارد. سنت سینمای گرجستان سنتی قدیمی است و از دهه ۷۰ میلادی برای سینمای این کشور باقی مانده است.
او ادامه داد: در نوع داستانپردازی میتوان حس کرد که کارگردانهایی مثل زازا خلوشی و زازا اوروشادزه وامدار سینمای ایران هستند، اما سینمای ایران هم در بسیاری از فیلمها ادای دینی به فیلمهای برادران شنگلایا داشته و این یک شاخصه در سینمای این دو کشور و بیانگر یک رابطه دو طرفه بین سینمای ایران و گرجستان است. ما فیلمسازانی داشتیم که تحت تاثیر دوره قبلی شکوفایی سینمای گرجستان قرار داشتند و این موضوع و نگاه را در فیلمهایی از کشورمان میتوان دید.
محسنین در پایان با اشاره به استقبال مخاطبان دوره گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر از فیلمهای گرجستان گفت: با توجه به تجربه دوره گذشته امیدواریم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم از فیلمهای گرجستان استقبال خوبی صورت گیرد.
پوستر بخش «مروری بر سینمای گرجستان» با محوریت عکسی از یک زن گرجی اثر یک عکاس گرجی طراحی شده که کتابی از عکسهای ایران نیز به چاپ رسانده است.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





