کریستوفر نولان روز گذشته پا به جشنواره کن گذاشت مستر کلاسی دو ساعته در سالن بونوئل برگزار کرد. گزارشی از این جلسه را در ادامه می خوانید.
به گزارش سینماسینما، جشنواره کن روزهای پرخبری را سپری می کند. کریستوفر نولان کارگردان سرشناس بریتانیایی برای نخستین بار به جشنواره بین المللی فیلم کن آمد. او که تا کنون هیچ کدام از فیلم هایش در بخش مسابقه یا بخش های جنبی این فستیوال فرانسوی اکران نشده در این دوره برای نمایش نسخه ترمیم شده «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» استنلی کوبریک پا به سواحل کوت دازور گذاشته است. نولان امروز (یک شنبه) بعد از ظهر فیلم کوبریک را که خودش در استودیوی برادران وارنر مسئول ترمیم آن بوده در جشنواره به نمایش در می آورد. اما این کارگردان شناخته شده پیش از اکران «ادیسه» یک مستر کلاس دو ساعته را در کاخ جشنواره برگزار کرد.
نولان در این رویداد گفت: «فکر می کنم استنلی کوبریک است که می گوید بهترین راه برای آموزش ساخت فیلم، ساخت فیلم است و من مطمئنا این روش را تایید می کنم. من به مدرسه فیلمسازی نرفتم.» او می گوید قصد داشته بعد از گرفتن مدرک ادبیات انگلیسی اش این کار را انجام بدهد اما نتوانسته. کارگردان «تعقیب» پس از آن خاطراتی از آن فیلم را به یاد آورد که به خاطر مشغله کاری به همراه همه تیم سازنده، مجبور بودند فقط شنبه ها کار کنند و گاهی برخی از افراد نمی آمدند. در نتیجه وقتی سراغ فیلم های بعدی رفت، آن قدری از کارهای همه دست اندرکاران صحنه اطلاعات داشت که زجری تمام نشدنی برایشان بود: «نمی گویم می توانم کار همه را انجام دهم اما این ذهنیت را القا می کنم که من به کارت توجه دارم و یک نگرش خاص می خواهم.»
او سپس از ادبیات انگلیسی صحبت کرد. رشته ای که در دانشگاه خوانده و باعث آگاهی فرآیند خلاقیتش شده است چرا که به صورت خاص با مفاهیم ادبی که پایه نقد فیلم هستند راحت تر کنار می آید. «به عنوان یک مرد جوان این ایده به ذهنم رسید که اگر هنرمندی یک مفهوم را در یک اثر قرار ندهند، باید بدان معنا باشد که دیدن آن مفهوم در اثر بی اعتبار است. اما من شروع به درک این موضوع کردم که داستان سرایان به دلیلی به تصاویر ذهنی روی می آورند. این چیزها به یاد می مانند چون لایه هایی دارند و مخاطبان سینما هر کدام می توانند لایه ای را انتخاب کنند و به روش شخصی خودشان برای خود معنا کنند. و این چیزی بود که بسیار لازم بود آن را یاد بگیرم و با آن همراه شوم.»
کارگردان «تلقین» اما نکته جالبی در مورد شخصیت پردازی آثارش هم می گوید: «با اولین فیلمم، «تعقیب»، ما با فیلم نوآر شروع کردم و این ژانری است که در آن شما شخصیت را از طریق کارهایش تعریف می کنید. شخصیت ها می توانند در مورد انگیزه شان صحبت کنند اما شما به آنها اعتماد ندارید. شما صبر می کنید تا ببینید چه کار می کنند و با همدیگر چه برخوردی دارند. و من فکر می کنم این بالاترین سطح شخصیت پردازی است. برای همین است که در هر فیلمی که ساخته ام حتی در اثری علمی- تخیلی مثل «در میان ستارگان» یا اکشن مثل فیلم های «شوالیه تاریکی» همیشه نوعی از پویایی نوآر در زیر آن قرار دارد: بیاید کاراکترها را بر اساس کاری که انجام می دهند به جای چیزی که می گویند قضاوت کنیم.»
کریستوفر نولان در مورد نوآر می گوید این ژانر ترس ها و امیالمان را نشان می دهد. مثل فم فتال یا فانتزی انتقام. این ها بزرگ نمایی نگرانی های روزمره ما هستند. وی ادامه می دهد به همین دلیل افراد دور او در ساخت یک فیلم ثابت هستند چون ترس از خیانت دارد. او ادعا می کند از آنجایی که زندگی خصوصی از هم گسیخته ای ندارد، در نتیجه در مورد تجربیاتش فیلم نمی سازد بلکه با پیدا کردن چیزهایی در زندگی و تبدیل آنها به ملودرام فیلم می سازد.
کارگردان «شوالیه تاریکی» در بخشی از صحبت هایش هم در مورد موفقیت سه گانه بتمنش صحبت می کند: «برای من، هر کدام از فیلم های «شوالیه تاریکی» یک ژانر مجزا دارد که با شخصیت شرور فیلم تعریف می شود. فیلم اول داستان خاستگاه است. سفر قهرمان. بنابراین شخصیت شرور، راس الغول، مرشدی است که تبدیل به دشمن می شود. «شوالیه تاریکی» همیشه یک درام جنایی بوده است. در الگوی آثار مایکل مان، چیزی شبیه «مخمصه». بنابراین جوکر دشمن ایده آل بود. یک تروریست، یک مامور آشوب که محیط بزرگی را مثل زمین بازی می پنداشت. برای «شوالیه تاریکی بر می خیزد» هم ما قلمرو فیلم های تاریخی حماسی را انتخاب کردیم. یک فیلم جنگی، با حضور بین به عنوان دشمن نظامی.»نولان می گوید وقتی «بتمن آغاز می کند» را ساخت هیچ وقت فکرش را نمی کرد که دو فیلم دیگر از این مجموعه را بسازد. برای ساخت فیلم های بعدی باید ژانر و طبیعت آنتاگونیست را تغییر می دادند تا به مخاطب چیزهای متفاوت تری در مورد بروس وین بگویند. شخصیتی که خاستگاهش یک داستان کاملا نوآر است. اگرچه این مجموعه، ابرقهرمانی است اما بر پایه همان ایده گناه و ترس بنا شده و بروس وین به جز ثروت فوق العاده اش هیچ قدرت ماورایی خاصی ندارد. کارگردان «دانکرک» همین طور گفت که در این سه فیلم برای صحنه های مربوط به بروس وین بسیار از مجموعه جیمز باند ایده گرفته و حتی شخصیت مورگان فریمن مستقیما با جیمز باند ارتباط دارد.
کریستوفر نولان عصر امروز از نسخه ۷۰ میلی متری جدید «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» رونمایی خواهد کرد.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟