تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۱۱:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 34189

image_13950914200_7655443558دهمین جشنواره سینما حقیقت از امروز آغاز می‌شود و تا ۲۱ آذرماه در پردیس چارسو ادامه خواهد داشت. یکی از نکات جالب آثار حاضر در جشنواره امسال حضور چهره های شناخته شده سینمای داستانی در فیلم‌های مستند است.

به گزارش سینماسینما، با نگاهی به عوامل فیلم های پذیرفته شده در دهمین جشنواره سینما حقیقت می توان نام های آشنایی را یافت که در حوزه سینمای داستانی نیز فعال هستند. برخی از این سینماگران حتی پیش از ورود به عرصه سینمای داستانی، سابقه فعالیت در سینمای مستند و فیلم کوتاه را داشته اند و همچنان نیز به همکاری با این نوع فیلم ها علاقه نشان می دهند.

در بخش مسابقه ملی فیلم‌های نیمه‌بلند، پگاه آهنگرانی نیز امسال فیلمی با عنوان «مردان ارباب جمشید» را دارد که کارگردانی مشترک این اثر همکاری میان آهنگرانی و درنا مدنی بوده است. تهیه کننده این مستند نیز از تهیه کنندگان فعال در حوزه سینمای داستانی یعنی سیدامیر سیدزاده است، در توضیح موضوع این فیلم آمده: «فردوسی گفت: سیاهی لشگر نیاید به کار عبدالحسین نوشین گفت: معادل فرانسوی‌اش بازیگران کمکی است. بعد‌ها گفته شد« هنرور سیاهی لشگر، هنرور، بازیگران کمکی، … نــه»

در بخش مسابقه ملی فیلم‌های کوتاه نیز فیلم «بی‌ بازگشت» به کارگردانی مرجان ریاحی حضور دارد که شبنم قلی خانی از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون گویندگی آن را برعهده داشته است. موضع این مستند به نگرش جامعه ایرانی در مواجهه با داوطلب شدن دوجوان ایرانی برای یک سفر یک سویه و بی بازگشت به سیاره مریخ اختصاص دارد.

در بخش خارج از مسابقه دو فیلم به بررسی زندگی هنری و حرفه ای دو چهره شناخته شده سینمای ایران اختصاص دارد؛ فیلم «دست و دیده» به کارگردانی اردشیر شلیله به یکی از فیلمبرداران نام آشنا یعنی علیرضا زرین دست می پردازد و جواد طوسی نیز زندگی هنری و شخصی مسعود کیمیایی یکی از مهم ترین کارگردانان نسل اول سینمای ایران را موضوع مستندی با عنوان «قهرمان آخر» قرار داده است که علیرضا برازنده فیلمبرداری آن را بر عهده دارد.

در این بخش محسن عبدالوهاب نیز که فیلم هایی مثل «گیلانه» و «خون بازی» را در کارنامه دارد، فیلمی با عنوان «بنیانگذار محک» را ارائه کرده است که به زندگی سعیده قدس بنیانگذار موسسه خیریه محک می پردازد، تهیه کننده این اثر مستند نیز مجتبی میرطهماسب است.

البته این تنها فیلم مستند عبدالوهاب و میرطهماسب نیست، این دو فیلم دیگری با عنوان «طبرستانی ها» را نیز در این بخش ارائه کرده انده که موضوع آن درباره جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف است که در سال‌های ابتدایی انقلاب گردهم می‌آیند و فعالیت صنعتی خودشان را با نام گروه طبرستانی‌ها آغاز می‌کنند، آن‌ها پس از گذشت سال‌ها، همچنان دوست و شریک یکدیگرند.

بخش دیگر جشنواره سینما حقیقت امسال به مرور آثار مستند کرمان اختصاص دارد؛ در این بخش مجید فدایی، فیلمی با عنوان «روح انگیز سامی نژاد» را کارگردانی کرده که به اولین زن بازیگر سینمای ایران می پردازد، نکته جالب این مستند بازسازی فضاها و بازی لاله اسکندری به جای روح انگیز (صدیقه) سامی نژاد است. سامی نژاد به خاطر انتخاب این حرفه و بازی در فیلم «دختر لر» از خانه و شهر و دیارش طرد شد و در تنهایی زندگی کرد و جان سپرد.

بخش بعدی دهمین دوره سینما حقیقت با عنوان «جایزه شهید آوینی» نیز فیلم هایی را با حضورفعالان سینما داستانی در خود جای داده است.

پناه برخدا رضایی که با کارگردانی فیلم هایی مثل «مادر…دختر…مادر» و «چراغی در مه» در حوزه داستانی شناخته شده است، با فیلمی به نام «صدای سکوت» در این بخش از جشنواره سینما حقیقت حضور دارد که روایتی از عکاسان ایرانی درباره جنایات جنگ و بمب های شیمیایی را به تصویر کشیده است.

اما فیلم دیگری که در این بخش با حضور یکی از چهره های تلویزیون و سینما ارائه شده فیلم «بلتا» به کارگردانی سعید محسن یوسفی است که روایتی از یک عملیات بزرگ در مناطق جنوبی ایران در سال ۱۳۶۱ را بازگو می کند. گوینده متن این مستند بهنام تشکر است که احتمالا حضور او به دیده شدن این اثر کمک خواهد کرد.

فیلم دیگری که با صدای یکی از بازیگران شناخته شده سینما ساخته شده، «بزم رزم» به کارگردانی سید وحید حسینی است که گوینده متن آن صابر ابر است، این مستند موضوع جالبی دارد و در آن به کارنامه موسیقی در روزگار جنگ توجه شده.

فیلم دیگری که در این بخش ارائه شده و گوینده متن آن یکی از بازیگران با سابقه سینمای داستانی است، «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبدالهی است که مهدی احمدی نریشن آن را گفته است، این فیلم به زندگی سهراب شهید ثالث می پردازد.

همچنین مجید برزگر کارگردان فیلم هایی چون «فصل باران های موسمی» و «یک شهروند کاملا معمولی» نیز گویندگی متن فیلمی به نام «رئیس الوزرا» به کارگردانی سید محمدرضا هاشمیان را بر عهده داشته است که به زندگی سیاسی و اجتماعی احمد قوام السلطنه می پردازد، او در تاریخ ایران پنج بار به نخست وزیری رسیده است.

بهتاش صناعی ها و مریم مقدم نیز که چندی پیش فیلم «احتمال باران های اسیدی» با همکاری این دو راهی اکران عمومی شد، در این دوره از جشنواره سینما حقیقت فیلمی با عنوان «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» را ارائه کرده اند که درباره موضوع آن این طور آمده است: «مردی که می‌خواهد به تنهایی دنیا را تغییر دهد.»

منبع: آی سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها