مشرق نوشت :چرا باید سینما قواعد تقویمی را نادیده بگیرد؟برای سینماگران محرم هم ربیعالاول است. بخش مهمی از گیشه سینمای ایران به کمدی اختصاص یافته است.
طبق یک عادت دیرینه اهالی تئاتر در ایام محرم و صفر، کمتر به نمایشهای کمدی روی میآورند. تئاترهای موسوم به آزاد که بخش مهمی از اجراهای شبانه تهران و کشور را به خود اختصاص میدهند، در این ایام روی صحنه نمیروند. با اینکه اقتصاد بخش مهمی از گروههای هنری بهروی صحنه ماندن است، گروههای تئاتری بهاحترام ایام عزای امام حسین(ع)، از اجرای کمدیهای محبوب دست میکشند. در سالنهای حرفهای نیز نمیتوان ردپایی از کمدیهای مرسوم ایرانی یافت، این یک رویه عمومی است و مربوط به چند سال اخیر نیست.
امسال نیز رویه برای تئاتریها به همان منوال سابق بوده است. در سالنهای تهران تئاتر آزادی روی صحنه نمیرود. نمایشهایی که مهر کمدی بر پیشانیشان میخورد، اساساً مرتبط به سنت اَبزورد (تلخ) هستند و از طنزی سیاه بهره میبرند. کار برای تئاتریها تا جایی پیش رفته است که دو نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» احسان فلاحتپیشه در سالن اصلی تئاتر شهر و «کمدی الهی، جلد دوزخ» بهکارگردانی ابراهیم پشتکوهی در تماشاخانه ایرانشهر با وجود تبلیغات و آمادگی گروه برای اجرا، با اجرا در زمانی دیگر موافقت کردند.
بهتعویق انداختن یک نمایش به زمانی دیگر برای یک گروه نمایشی هزینههای بسیاری بهجای خواهد گذاشت. تداوم تمرین برای حفظ گروه ــ منهای این مسئله که بازیگران نمایش برای حضور در کار دیگری وعده نداده باشند ــ میتواند در وانفسای بدی اقتصاد تئاتر، وضعیت را برای یک گروه تئاتری جوان سخت کند، با این حال گروههای تئاتری قاعده را میپذیرند و شرایط تقویمی را بر اجرای خود ارجح میدانند.
در سوی دیگر اما سینما رویه متفاوتی در پیش گرفته است. برای سینماگران محرم هم ربیعالاول است. بخش مهمی از گیشه سینمای ایران به کمدی اختصاص یافته است. با نگاهی به سایت مرجع سینماتیکت میتوان دریافت از ۱۵ فیلم روی پرده ۵ فیلم کمدی است و بیاغراق کمدیهای سینمای ایران از همان فرمول تئاتر آزاد بهره میبرند. فروش بالای این روزهای سینمای کمدی چندان بیتناسب با فروش بالای تئاترهای آزاد نیست.
با وجود این، این پرسش مطرح میشود که چرا برای سینما محرم هم باید ربیعالاول باشد؟ چرا سینما میتواند برای از دست ندادن فرصتهای اقتصادیاش نسبت به تقویم کمی آرام بگیرد؟ چرا باید فروش بالای «هزارپا» چنان سودایی میان مدیران سینمایی ایجاد کند که فرصت فروش بیشتر فیلم سوخت نرود؟ آیا خون سینما رنگینتر از تئاتر است؟ آیا بازار تئاتر چنان از سینما وسیعتر است که دو ماه سکوت بهاحترام سالار شهیدان خلئی در اقتصادشان ایجاد نمیکند؛ اما برای سینما عقبنشینی از گیشه کمدی در هر بزنگاهی میتوان آسیبزا باشد؟ آیا خطوط قرمز و قواعد ارزشیابی در دو مدیوم تئاتر و سینما متفاوت است؟ آیا سینما و تئاتر توسط دو وزارتخانه مجزا مدیریت میشود؟
عموم ما پاسخ پرسشهای فوق را میدانیم. میدانیم قواعد مدون برای همه مدیومها نسبتاً یکسان است و میدانیم مدیریت هنری همه این مدیومها در ید یک نفر است. میدانیم اقتصاد سینما در بدترین روزهایش از تئاتر بهتر بوده است؛ اما چرا باید سینما قواعد تقویمی را نادیده بگیرد؟
وضعیت زمانی بغرنج میشود که عوامل یک نمایش پس از اتمام اجراهایش، بابت یک تیزر ــ که بدونشک انتشارش خطاکارانه بوده است ــ وارد یک پروسه قضایی میشوند؛ اما در سینما، تیزری با همان قدوقامت و البته با انتشار وسیع در فضای مجازی و غیرمجازی و اشاراتش در تلویزیون، خبرگزاریها و روزنامهها و بیلبوردها درگیر همان موقعیت قضایی نمیشود. آیا قوه قضاییه به تیزرهای سینمایی نیز ورود میکند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گمشده در ایام محرم روی آنتن رادیو
- گفت و گویی با رزیتا غفاری به مناسبت ایام محرم/ در زمان های قدیم محرم به معنای واقعی محرم بود
- بازیگری که عاشق نوکری امام حسین (ع) است
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- پست اینستاگرامی پرویز پرستویی در روز تاسوعا
- معرفی ویژه برنامه های شبکه دو در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)
- «روایت عشق»، «شب دهم» و «مختارنامه»/ مروری بر سریالهای مناسبتی محرم
- برگزاری مراسم تعزیه در میدان ولیعصر
- چه سریالهایی در ایام محرم و هفته دفاع مقدس روی آنتن میروند؟
- واکنش صدا وسیما به شایعه پخش نشدن بازی ایران و کره در روز تاسوعا
- پست جالبی که پرستویی درباره عزاداری در محرم به اشتراک گذاشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟