مشرق نوشت :چرا باید سینما قواعد تقویمی را نادیده بگیرد؟برای سینماگران محرم هم ربیعالاول است. بخش مهمی از گیشه سینمای ایران به کمدی اختصاص یافته است.
طبق یک عادت دیرینه اهالی تئاتر در ایام محرم و صفر، کمتر به نمایشهای کمدی روی میآورند. تئاترهای موسوم به آزاد که بخش مهمی از اجراهای شبانه تهران و کشور را به خود اختصاص میدهند، در این ایام روی صحنه نمیروند. با اینکه اقتصاد بخش مهمی از گروههای هنری بهروی صحنه ماندن است، گروههای تئاتری بهاحترام ایام عزای امام حسین(ع)، از اجرای کمدیهای محبوب دست میکشند. در سالنهای حرفهای نیز نمیتوان ردپایی از کمدیهای مرسوم ایرانی یافت، این یک رویه عمومی است و مربوط به چند سال اخیر نیست.
امسال نیز رویه برای تئاتریها به همان منوال سابق بوده است. در سالنهای تهران تئاتر آزادی روی صحنه نمیرود. نمایشهایی که مهر کمدی بر پیشانیشان میخورد، اساساً مرتبط به سنت اَبزورد (تلخ) هستند و از طنزی سیاه بهره میبرند. کار برای تئاتریها تا جایی پیش رفته است که دو نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» احسان فلاحتپیشه در سالن اصلی تئاتر شهر و «کمدی الهی، جلد دوزخ» بهکارگردانی ابراهیم پشتکوهی در تماشاخانه ایرانشهر با وجود تبلیغات و آمادگی گروه برای اجرا، با اجرا در زمانی دیگر موافقت کردند.
بهتعویق انداختن یک نمایش به زمانی دیگر برای یک گروه نمایشی هزینههای بسیاری بهجای خواهد گذاشت. تداوم تمرین برای حفظ گروه ــ منهای این مسئله که بازیگران نمایش برای حضور در کار دیگری وعده نداده باشند ــ میتواند در وانفسای بدی اقتصاد تئاتر، وضعیت را برای یک گروه تئاتری جوان سخت کند، با این حال گروههای تئاتری قاعده را میپذیرند و شرایط تقویمی را بر اجرای خود ارجح میدانند.
در سوی دیگر اما سینما رویه متفاوتی در پیش گرفته است. برای سینماگران محرم هم ربیعالاول است. بخش مهمی از گیشه سینمای ایران به کمدی اختصاص یافته است. با نگاهی به سایت مرجع سینماتیکت میتوان دریافت از ۱۵ فیلم روی پرده ۵ فیلم کمدی است و بیاغراق کمدیهای سینمای ایران از همان فرمول تئاتر آزاد بهره میبرند. فروش بالای این روزهای سینمای کمدی چندان بیتناسب با فروش بالای تئاترهای آزاد نیست.
با وجود این، این پرسش مطرح میشود که چرا برای سینما محرم هم باید ربیعالاول باشد؟ چرا سینما میتواند برای از دست ندادن فرصتهای اقتصادیاش نسبت به تقویم کمی آرام بگیرد؟ چرا باید فروش بالای «هزارپا» چنان سودایی میان مدیران سینمایی ایجاد کند که فرصت فروش بیشتر فیلم سوخت نرود؟ آیا خون سینما رنگینتر از تئاتر است؟ آیا بازار تئاتر چنان از سینما وسیعتر است که دو ماه سکوت بهاحترام سالار شهیدان خلئی در اقتصادشان ایجاد نمیکند؛ اما برای سینما عقبنشینی از گیشه کمدی در هر بزنگاهی میتوان آسیبزا باشد؟ آیا خطوط قرمز و قواعد ارزشیابی در دو مدیوم تئاتر و سینما متفاوت است؟ آیا سینما و تئاتر توسط دو وزارتخانه مجزا مدیریت میشود؟
عموم ما پاسخ پرسشهای فوق را میدانیم. میدانیم قواعد مدون برای همه مدیومها نسبتاً یکسان است و میدانیم مدیریت هنری همه این مدیومها در ید یک نفر است. میدانیم اقتصاد سینما در بدترین روزهایش از تئاتر بهتر بوده است؛ اما چرا باید سینما قواعد تقویمی را نادیده بگیرد؟
وضعیت زمانی بغرنج میشود که عوامل یک نمایش پس از اتمام اجراهایش، بابت یک تیزر ــ که بدونشک انتشارش خطاکارانه بوده است ــ وارد یک پروسه قضایی میشوند؛ اما در سینما، تیزری با همان قدوقامت و البته با انتشار وسیع در فضای مجازی و غیرمجازی و اشاراتش در تلویزیون، خبرگزاریها و روزنامهها و بیلبوردها درگیر همان موقعیت قضایی نمیشود. آیا قوه قضاییه به تیزرهای سینمایی نیز ورود میکند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گمشده در ایام محرم روی آنتن رادیو
- گفت و گویی با رزیتا غفاری به مناسبت ایام محرم/ در زمان های قدیم محرم به معنای واقعی محرم بود
- بازیگری که عاشق نوکری امام حسین (ع) است
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- پست اینستاگرامی پرویز پرستویی در روز تاسوعا
- معرفی ویژه برنامه های شبکه دو در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)
- «روایت عشق»، «شب دهم» و «مختارنامه»/ مروری بر سریالهای مناسبتی محرم
- برگزاری مراسم تعزیه در میدان ولیعصر
- چه سریالهایی در ایام محرم و هفته دفاع مقدس روی آنتن میروند؟
- واکنش صدا وسیما به شایعه پخش نشدن بازی ایران و کره در روز تاسوعا
- پست جالبی که پرستویی درباره عزاداری در محرم به اشتراک گذاشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





