بنابر اعلام معاون سازمان سینمایی فیلم تازه اصغر فرهادی تنها میتواند بهعنوان «فیلم خارجی» در ایران اکران شود، اما این شرط چه الزاماتی برای اکران «همه میدانند» به همراه خواهد داشت؟
به گزارش سینماسینما، شرایط اکران تازهترین ساخته سینمایی اصغر فرهادی در سینماهای ایران بهرغم اعلام نظر صریح معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنان با ابهاماتی مواجه است.
براساس اعلام ابراهیم داروغهزاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از آنجا که فیلم «همه میدانند» به کارگردانی اصغر فرهادی فاقد تهیهکننده ایرانی و پروانه ساخت از سازمان سینمایی است در تعاریف این سازمان «فیلم خارجی» محسوب میشود و برای اکران در سینماهای داخل کشور تنها میتواند با این عنوان روی پرده برود. اما این عنوان چه شرایطی به همراه دارد؟
در آییننامه اکران سال ۹۷ برای اولینبار فصلی بهطور خاص به اکران فیلمهای خارجی اختصاص پیدا کرده است. در فصل ششم این آییننامه شرایط و محدودیتهایی برای فیلمهای خارجی پس از دریافت «پروانه نمایش» و «حواله اکران» تعریف شده است که خلاصه آن را میتوان در سهم حداقلی از ظرفیت سالنهای سینمایی برآورد کرد به این صورت که فیلمهای خارجی در صورت اکران در سینمایی با کمتر از «هفت سالن» باید در قالب دو سانس فوقالعاده روی پرده بروند و در صورت اکران در سینمایی با بیش از هفت سالن میتوانند یک سالن اختصاصی با ظرفیت کمتر از ۱۵۰ نفر را اشغال کنند.
فارغ از این تقسیمبندی برای تخصیص سالن نمایش اما شرط مهمتر در آییننامه کیفیت تقسیم درآمد فروش فیلمهای خارجی است. برمبنای ماده ۴۸ آییننامه اکران ۴۰ درصد فروش فیلم خارجی به سینمادار میرسد و ۶۰ درصد باقیمانده متعلق به موسسه رسانههای تصویری (بهعنوان متولی ساماندهی اکران فیلمهای خارجی) خواهد بود. در تبصرهای تاکید شده است که این درآمد ۶۰ درصدی موسسه رسانههای تصویری میبایست «جهت کمک به هزینههای درمانی و نیازهای ضروری دستاندرکاران سینما به حساب ویژهای که به همین منظور توسط خانه سینما افتتاح میشود» واریز شود.
برمبنای این شرایط و از آنجا که داروغهزاده شرط اصلی اکران داخلی فیلم اصغر فرهادی را اکران بعنوان «فیلم خارجی» اعلام کرده است، اصغر فرهادی و تهیهکنندهاش در گام نخست میبایست درخواست نمایش فیلم «همه میدانند» در سینمای ایران را از طریق یک دفتر پخش داخلی در سازمان سینمایی ثبت کنند. پس از آن اما معادله اقتصادی فروش فیلم (با یادآوری این نکته که فیلمهای اصغر فرهادی همواره ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب و ثبت گیشه میلیاردی در سینمای ایران داشته) با ابهاماتی مواجه است.
اگر قرار بر تقسیم ۴۰ و ۶۰ درصدی درآمد حاصل از فروش فیلم فرهادی در سینماهای کشور میان «سینماداران» و «موسسه رسانههای تصویری» باشد، پیش شرط اقتصادی تن دادن تهیهکننده فرانسوی به اکران فیلم، «فروش حق نمایش» است و با توجه به فروش جهانی فیلم و امکان فروش قابل توجه فیلم در سینماهای ایران، دور از ذهن نیست که رایت در نظر گرفته شده برای «همه میدانند» رقمی قابل توجه باشد.
خرید رایت فیلم قرار است توسط چه کسی صورت بگیرد؟ اگر پخش کننده داخلی برای این امر اقدام کند، با توجه به اینکه سهمی در گیشه فیلم نمیتواند داشته باشد بیتردید با ضرر مواجه میشود و اگر موسسه رسانههای تصویری بخواهد مستقیم برای خرید حق پخش اقدام کند، باید درباره رقم پرداختی و نسبت آن با درآمدی که طبق قانون باید به حساب خانه سینما واریز شود مشخص کند!
بر همین اساس به نظر میرسد پس از ابهاماتی که درباره شرایط ممیزی و امکان نمایش نسخه کامل فیلم «همه میدانند» در سینماهای کشور از زمان رونمایی از تیزرهای آن مطرح شده است، حالا ابهامات تازهای درباره شرای اقتصادی اکران این فیلم در ایران هم به وجود آمده است. با وجود این ابهامات آیا علاقهمندان سینمای اصغر فرهادی میتوانند تازهترین ساخته این فیلمساز را بر پردههای سینماهای کشور به تماشا بنشینند و یا باید منتظر ورود نسخههای قاچاق و غیر رسمی فیلم در بازار زیرزمینی فیلمهای خارجی باشند؟
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»