برنامه این هفته سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ در گفتگویی دو نفره میان سیدضیا هاشمی و جواد نوروزبیگی دو تهیه کننده با سابقه و قدیمی ایران به بررسی حواشی و اتفاقات سینمای ایران پرداخت .
به گزارش سینماسینما ،در ادامه گزیده اظهارات این دو تهیه کننده را خواهید خواند:
سیدضیا هاشمی:
🎯 سینمای امروز شبیه فرزند تو سری خوری شده است که هر کسی هر جایی مشکل دارد توی سر سینما میزند و اگر فکر می کنند فقط سینما مشکل ماست ما حاضریم این سینما را تعطیل کنیم!
🎯در شرایطی که در دنیا سینمای ایران را به طور کامل می شناسند در داخل همیشه با سینما برخورد سیاسی شده و آن را قربانی بازی های سیاسی می کنند و کاری هم با قانون ندارند
🎯مشکل امروز سینمای ما فقط به وزارت ارشاد برنمی گردد چون می دانیم از بسیاری از جاهای دیگر به وزارت ارشاد فشار می آورند
🎯پخش کننده آدم برفی بودم و دستخط حضرت آقا را در بلامانع بودن نمایش و حتی تعریف شان از فیلم را هم داشتم اما به آن اعتنا نکردند و خودشان با اجتهاد شخصی جلوی نمایش فیلم را گرفتند و چند سال بعد هم مشابه همین اتفاق برای مارمولک افتاد
🎯این نماینده ای که از وزیر ارشاد حکم می گیرد و در مجلس وی را تهدید به استیضاح می کند بهتر است دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم برود که مردم هر روز مرغ را به یک قیمت نخرند! این اقدامات بیشتر برای خودنمایی ست
🎯 مشکلاتی شبیه آنچه امروز برای فیلم چپ راست رخ داده است به راحتی و با گفتگو قابل حل است
🎯دیدگاه حوزه هنری هیچ ربطی به دیدگاه نظام ندارد و فقط سلیقه شخصی ست. یک زمانی می گفتند مثلا در ایام محرم و صفر فیلم کمدی اکران نمی کنیم، این را میشد تا حدودی درک کرد اما اینکه بگویند فیلمی را کلا اکران نمی کنیم با توجه به تعداد بالای سالن هایی که دارند، جفا به سینماست.
🎯 ما خودمان از پایه گذاران حوزه هنری بودیم اما این ماموریت هایی که دوستان امروز از آن حرف میزنند را هرگز نداشتیم و کسی هم این ماموریت ها را به ما نداد
🎯 هیچ کدام از آقایان حوزه هنری در بخش خصوصی کار نکرده اند و من شک ندارم تندترین آنها هم اگر با هزینه شخصی خود فیلم بسازد نگاهش حتما تغییر خواهد کرد، چون با واقعیت رو به رو می شود و باید پاسخگو باشد و کارش آورده مالی داشته باشد اما الان جوابگو نیست و صرفا به دنبال فیلم بی حاشیه اند.
🎯 اینها در هر دوره ای بسته به شرایط عمل کردند، هزارپا را بخاطر کسری بودجه اکران کردند و بعدها رحمان ۱۴۰۰ را هم در سالن هایشان پخش کردند اما امروز شرایط فرق کرده و می خواهند خود را ارزشی نشان دهند و به دنبال جلب توجه مجلس هستند.
🎯 البته این را هم بگویم که نمایندگانی هم داریم که بسیار به ما کمک می کنند و نسبت به سینما آگاهی بالایی دارند اما آن کسی که به اسم مجلس، حوزه یا هر سازمان و نهاد دیگری زیرآب سینما را میزند قطعا مخالف نظام است. این آقایی که خود را علامه دهر می داند و از برجام تا سینما راجع به همه چیز نظر می دهد و اخیرا هم علیه فیلم شهرگربه ها مطالب تند و تیزی علیه سیدجواد هاشمی گفته بود، چرا از فقر و گرانی و کودکان کار و …. حرفی نمیزند؟ فقط سینما مشکل است؟ از سر شکم سیری راجع به سینما نظر ندهید! ما دیگر قسم حضرت عباس شما را باور نمی کنم چون دم خروس را زیر لباس تان دیدیم.
جواد نوزبیگی:
🎯 با اینکه پروانه نمایش بی همه چیز صادر شده بود ، به احترام دولت جدید دو سه مورد مد نظر دوستان را در فیلم اعمال کردیم. مثلا گفتند ماه گرفتگی روی بدن پسر لی لی شبیه نقشه ایران است و ما هم قبول کردیم و تغییرش دادیم
🎯انتظارات حوزه هنری شامل اعمال تغییرات در پایان بندی فیلم بود که می گفتند صحنه بالا آمدن دستان مردم در سکانس آخر را تغییر دهیم که من زیر بار نرفتم و بهشان گفتم نظرات خود را به وزارت ارشاد بدهند اما زیر بار نرفتند و گفتند ما کاری با ارشاد نداریم . ۱۵۰ سالن سینما داریم و باید با ما توافق کنید و برای اینکه نگویند توقیف کرده اند چند سانس نمایش صبح به ما دادند.
🎯 روزگاری حوزه هنری یک کمپانی فیلمسازی کامل بود و همه چیز داشت (سالن، تجهیزات، بازیگر، کارگردان و …) اما امروز فقط تعدادی سالن برایش باقی مانده و همه چیز را از دست داده و این ماحصل همین نگاه مدیران حوزه و تلاش برای قدرت نمایی در سال های اخیر است. امروز تنها به واسطه تعداد قابل توجهی سالن سینما که در شهرستان ها دارند اعمال قدرت می کنند و وقتی به آنها می گوییم قانونی عمل کنید و شاخص های خود را به ارشاد بدهید، می گویند ما با ارشاد کاری نداریم و مستقل هستیم و ما می گوییم شما چکار کنید که به نظرم اینجا من سینماگر نباید زیر بار این حرف بروم
🎯 اصلا وقتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ( که حوزه هنری نهاد زیر مجموعه آنهاست) عضو شورای پروانه نمایش است، اعمال ممیزی مجزا توسط حوزه هنری اساسا حرف بی خودی است چون دوستان هر نظری دارند باید در همان شورا مطرح و حل کنند. من حتی دو روز مانده به اکران فیلم به حوزه گفتم نظرات خود را به ارشاد بدهید من حاضرم در همین زمان هم تغییرات را اعمال کنم اما قبول نکردند
🎯 سالن های سینمایی که در اختیار حوزه هنری ست متعلق به بیت المال است و باید دنبال درآمد زایی از آن باشند نه اینکه با یک نگاه دولتی و اینکه حقوق شان را سر وقت می گیرند، به در آمدهایی و حفظ زیرساخت ها اهمیتی ندهند و همان طور که تا امروز بسیاری از داشته های خود را از دست داده اند من شک ندارم با ادامه این مسیر، همین سالن های باقی مانده را هم از دست خواهند داد
🎯 در جریان شکایت تعدادی طلبه از ۱۵ بازیگر زن نمی دانم چرا این حرکت را رسانه ای کردند ؟ حتی اگر نیت شان هم جلوگیری از منکر بود چرا اینگونه کار را رسانه ای کردند طوری که تعداد فالوئرهای این افراد بیشتر از قبل شد، مگر ما چند بازیگر داریم که علیه ۱۵ نفر شکایت می کنند و تازه اینها در فیلم های خود که کاری نکرده اند ، اگر نکته ای هم راجع به صفحات شخصی آنها دارند که به نظرم اگر به صفحات فرزندان بسیاری از مسئولان نظام هم بروید همین چیزها را می بینید.
🎯 اینکه می گویند بی همه چیز فیلم ضد مردمی ست را قبول ندارم ، نقد ما به رفتار لی لی پروری ست که فردی را با افتضاح از جامعه ای کوچک بیرون می اندازند و سالها بعد وقتی همان فرد به موقعیت و جایگاهی رسید وی را با سلام و صلوات برمی گردانند و با اینکه می دانند که وی دنبال حقیقت نیست اما وسوسه پول و دارایی اش می شوند و خواسته اش تن می دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- کانون کارگردانان: سینماگران حاضر در هیات انتخاب به عدم نمایش «قاتل و وحشی» اعتراض کنند
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- روایت متفاوت شورای صنفی نمایش از تاخیر در اکران «چپ، راست»
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی: فیلم «چپ، راست» برای نمایش عمومی نیاز به اصلاح دارد
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- اعلام زمان اکران «جنایت بیدقت»/ اکران«مغز استخوان» و «چپ راست» تا قبل از جشنواره فجر
- پیشنهاد منوچهر محمدی برای رفع مشکلات سینماها/ کمیته بحران تشکیل شود
- پایان تدوین «چپ، راست»/ صداگذاری و موسیقی به نیمه رسید
- فیلمبرداری «چپ راست» به پایان رسید + عکس
- معرفی بازیگران زن فیلم چپ، راست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره