تینا جلالی در اعتماد نوشت :فیلم چهار راه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی با نگاهی به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو ساخته شده. این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت چهار سیمرغ بلورین در بخش های بهترین بازیگر نقش مکمل زن «سحر دولتشاهی» و بهترین بازیگر نقش اول زن «ماهور الوند»، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد «مسعود کرامتی» و بهترین جلوه های ویژه بصری «فرید ناصرفصیحی» شد که در نهایت سحر دولتشاهی و فرید ناصرفصیحی سیمرغ ها را دریافت کردند. داستان این فیلم که این روزها در سینماهای کشور نمایش داده می شود درباره دو دوست به نام های بهمن و احد است که تولیدی ورشکسته ای در پلاسکو دارند و از دست طلبکاران و اهالی پلاسکو فراری اند، روز حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو بهترین زمان برای فرار از دست آنهاست. در فیلم جدید این کارگردان بازیگران ستاره داری چون بهرام رادان و چهره هایی همچون سحر دولتشاهی، محسن کیایی و مهدی پاکدل به ایفای نقش می پردازند. در ساخته های مصطفی کیایی آن چیزی که بیشتر متجلی است بازی روان و یکدست بازیگران در کنار ریتم تندی که فیلم هایش دارد به انضمام قصه ای که فیلم برای مخاطب تعریف می کند همه باعث می شود مخاطب کنجکاو دیدن فیلم های این کارگردان باشد خصوصا که فیلم های «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «ضد گلوله» و «بارکد» از فیلم های پرمخاطب بودند. با این کارگردان به بهانه نمایش فیلمش در سینماها گفت وگو انجام دادیم که از نظر می گذرانید.
گردش مالی گیشه فیلم «چهارراه استانبول» با اسم گذشته «پلاسکو» نسبت به دیگر فیلم های شما در رتبه پایین تری قرار می گیرد می خواهم ارزیابی شما را نسبت به فروش فیلم تان بدانم؟
بله، موافقم اما معتقدم این میزان فروش در کلیت سینما جاری است و تنها مربوط به فیلم من نمی شود. شرایط اجتماعی به گونه ای شده که مردم دیگر به سینما رفتن و فیلم دیدن رغبتی ندارند.
اگر این گفته شما ظرف سه هفته اخیر بیان می شد محلی از اعراب نداشت.
بله، آن زمان عید بود و مردم حال شان خوب بود و کسی به قضیه برجام فکر نمی کرد و اوضاع نرخ دلار بد نبود. بعد از قضیه برجام دیگر حال مردم اصلا خوب نیست. چه توقعی می توانیم داشته باشیم که به سینما بروند و فیلم ببینند. مردم در شوک به سر می برند و مخاطب فیلم ها ریزش زیادی داشته. بااین حال که تعداد سالن های فیلم «چهارراه استانبول» کم است اما میزان فروش فیلم ما در بین دیگر فیلم ها بالا است.
تجربه ثابت کرده تاثیر مشکلات کشور بیش از هر چیزی در فرهنگ و هنر خودش را نشان می دهد.
دقیقا، بلافاصله هر اتفاقی که در کشور می افتد بازتابش در فرهنگ و هنر کشور نمود پیدا می کند. چند روز پیش با یکی از دوستان تئاتری ام که صحبت می کردم او هم از وضعیت ریزش مخاطب در تئاتر ناراحت بود.
نکته اینجاست که در حال حاضر در ماه رمضان تا قبل از افطار بلیت سینماها نیم بهاست این نیم بها بودن بلیت در گردش مالی فیلم شما تاثیر ندارد؟
معتقدم تایم های قبل از اذان اتفاقا مخاطب بیشتری را به خود جذب می کند چون بلیت نیم بهاست. سانس های قبل از افطار مخاطبان فیلم ها به مراتب بیشتر هستند تا بعد از افطار.
با این فرض که مردم از نیم بها بودن آگاهی داشته باشند.
فکر می کنم هر کس از جلوی سینما رد شود مطلع می شود. اگرچه حمایت صداوسیما در این مسیر بی تاثیر نیست و اگر تلویزیون برای سینما این تبلیغ را انجام دهد قطعا مخاطبان سینما بیشتر می شود.
برای ساخت فیلم چهارراه استانبول چقدر سرمایه صرف کردید؟
چیزی نزدیک به دو و نیم میلیارد تومان.
با توجه به برگشت گیشه ای که تابه حال از فیلم تان شاهد بودیم طبق اعلام رسمی تا روز جمعه یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان فروش داشتید. به نظر می رسد ساخت چنین موضوعاتی که با پروداکشن عظیم همراه است و از حادثه و رخداد تلخ سخن می گوید کمتر به مذاق مخاطب خوش می آید؟
موافق نیستم چون همین الان فیلم من از فیلم کمدی بیشتر می فروشد. چون فیلم چهارراه استانبول قصه دارد و مردم قصه را دوست دارند. مطمئن باشید اگر حال مردم خوب بود و این فیلم در عید اکران می شد مردم به مراتب استقبال بیشتری از فیلم می کردند. مشکل عدم چرخش مالی مربوط به همه فیلم های روی پرده است. فیلم تگزاس هم فروش خوبی ندارد.
به نظرم فیلم های «خط ویژه»، یا «ضدگلوله» و «بارکد» از قوام و ساختار محکم تری برخوردارس بودند.
مخالفم چون معتقدم «چهارراه استانبول» هیجان زیادی دارد و همچنان که بارها گفتم معتقدم «چهارراه استانبول» کامل ترین فیلم من است.
سال گذشته به مبحث تهیه کنندگی هم در سینما ورود پیدا کردید و فیلم «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار به تهیه کنندگی شما تا چند هفته دیگر و از عید فطر در سینماها نمایش داده می شود. فعالیت در این بخش برای تان چگونه بوده؟ ممکن است که تصمیم بگیرید فیلمنامه ای را نسازید و در بخش تهیه کنندگی فعالیت تان را ادامه دهید؟
از آنجایی که هیچ وقت سفارش گیرنده نیستم در نتیجه موضوعاتی را که دوست داشته باشم، می سازم. موضوعی که ذهن مرا به خود درگیر کند. هر وقت هم موضوعی به ذهنم برسد تلاش می کنم آن را مقابل دوربین ببرم. بالاترین پیشنهاد را در طول سال دارم ولی فیلمنامه کسی را به عنوان کارگردان کار نمی کنم اما در بحث تهیه کنندگی دوست دارم از کارگردانان و فیلمسازان جوان حمایت و کمک شان کنم.
با توجه به اینکه کمتر از یک ماه دیگر مهم ترین رویداد ورزشی جهان را شاهد هستیم «مسابقات فوتبال جام جهانی» و نمایش فیلم شما با این مسابقه تداخل پیدا می کند و از طرفی قرار است مسابقات فوتبال در سینماها نمایش داده شود شما نسبت به این مساله اعتراض داشتید.
بله، چون معتقدم هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
از چه نظر؟
من تمام دنیا را گشته ام و دیده ام که اگر مردم قرار است به شادی دسته جمعی برسند این مساله در پارک ها یا خیابان ها خودش را نشان می دهد نه در سینماها. بهترین راه برای تماشای فوتبال این است که تلویزیون هایی در پارک ها نصب شود و مردم آنجا در کنار هم جمع شوند، دست بزنند و شادی کنند. معتقدم سینما جای نمایش فیلم است.
اما عده ای می گویند حضور مردم در سالن های سینما برای تماشای فوتبال به فروش فیلم ها می تواند کمک کند.
قول می دهم هیچ کمکی در جذب مخاطب نمی کند.
شما چند بار در طول صحبت تان به این اشاره کردید که حال مردم بعد از تصمیمات برجام خوب نیست. آقای کیایی سال گذشته همین زمان بود که شما سینماگران برای شرکت مردم در انتخابات تلاش می کردید. در حال حاضر به عملکرد دولت خاصه آقای روحانی چه تحلیلی دارید؟ اگر زمان به عقب برگردد دوباره به آقای روحانی رای می دهید؟
مطالبات و خواسته من از آقای روحانی پابرجاست ولی پشت آقای روحانی را خالی نمی کنم. سال گذشته در میان گزینه های انتخاباتی آقای روحانی بهترین بودند. من تحلیل های سیاسی خودم را از وضعیت موجود دارم. انصاف نیست تمام مشکلات این روزهای جامعه را به گردن آقای روحانی بیندازیم. مسبب همه مسائل جامعه را شخص رییس جمهور نمی دانم. ولی به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که هر وقت مملکت ما دست اصلاح طلبان بوده اوضاع مملکت بدتر شده چرا که کارشکنی ها نسبت به آنها زیاد است و اصلاح طلبان آسیب پذیر هستند: اما پشت آقای روحانی هستم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «چهار راه استانبول» ساخته مصطفی کیایی/ آن سوی آتش
- وقتی طرح افطار تا سحر هم رونق را به گیشه سینماها باز نمیگرداند/ چرا سینماها بی فروغ شدند؟
- استادیوم «آزادی» را برای پخش فیلم به ما بدهید/ انتقاد یک کارگردان از پخش فوتبال در سینما
- نگاهی به چهار راه استانبول/ درام سوزی در پلاسکو
- فیلم متقاضی اکران نوروز ۹۷ اعلام شد/ از کمدی تا دفاع مقدس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند