کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار متنی، مطالبات خود از دولت مسعود پزشکیان را در هشت بخش تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، در این متن آمده است: «کانون کارگردانان سینمای ایران با استقبال از شعار دولت جدید که آمده تا تغییرات اساسی در عرصه مدیریت فرهنگی ایجاد کند و با حمایت از تفکر مشاور فرهنگی این دولت که معتقد به دولت فرهنگی است نه فرهنگ دولتی، خواهان تغییرات زیر است:
۱- دلجویی از همه اهالی سینما و سینماگرانی که به خاطر تفکر، نظر و اعتراضشان با نگاه امنیتی تحقیر، ممنوع الکاری و زندان روبرو شدند. مدیریت باید پای این عقیده بایستد که از این پس اهالی سینما که صاحب تفکر ، نظر و عقیده هستند با مشکلاتی که در مدیریت پیشین برایشان پیش آمد مواجه نشوند و دیگر سینماگری در زندان نباشد یا ممنوع الکار نشود.
۲- مدیریت جدید نباید اجازه دهد نهادهای امنیتی و موازی در سینما دخالت کند و قاطعانه باید از آزادی اندیشه و عقیده در سینما دفاع کند .
۳- مدیریت جدید باید فضای امنی برای فیلمسازان سینمای متفکر فراهم کند و تمامی فیلمسازانی که در چند سال گذشته نتوانستند فیلم بسازند و یا نخواستند در مدیریت فرهنگی گذشته فیلم بسازند و نیز تمامی فیلمسازانی که مهاجرت کردند باید بتوانند به ایران برگردند و فیلم خودشان را بسازند.
مدیریت فرهنگی همچنین باید تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ را بسیار جدی بگیرد تا فیلمسازان بتوانند همگام با این تحولات فیلم بسازند.
۴- ما خواهان حذف هر گونه نظارتی قبل از ساخت فیلم هستیم و پروانه ساخت باید حذف شود.
شورای پروانه نمایش هم باید ترکیبی از همه تفکرات داخل سینما و زیر نظر صنوف سینما باشد و درجه بندی سنی برای عرضه اندیشه های متفاوت رعایت شود.
۵- شفاف کردن همه مسائل فرهنگی و فشارهایی که بر دولت فرهنگی وارد خواهد شد باید جزء رئوس برنامه های مدیریت جدید باشد و نباید هیچ توافقی پشت پرده صورت گیرد حتی اگر توافق برای حل یک مشکل فرهنگی باشد. صنوف باید در جریان همه فشارها قرار گیرد این شفافیت باید شامل مسائل مالی داخل سینما هم باشد .
۶- مدیریت جدید باید با عدالت با همه اهالی سینما برخورد کند و خودی و غیر خودی نباید در ساخت فیلم مد نظر قرار گیرد صاحبان همه تفکرات سینما چه روشنفکر عرفی، چه روشنفکر دینی، چه فیلمساز سینمای عامه پسند همه خودی هستند.
۷- همه فیلم هایی که در سه سال گذشته و سالهای قبل تر توقیف شدند باید پروانه نمایش بگیرند و از این پس باید اعمال درجه بندی سنی مانع توقیف فیلم ها شود .
۸- اگر مدیریت سینما در سه سال گذشته مجبور شد برای حفظ بقا از سینمای کمدی و سینمای عامه پسند حمایت کند این سینما مسلمأ پاشنه آشیل مدیریت فرهنگی دولت جدید خواهد شد چون برخی از فیلم های کمدی که در سه سال گذشته به نمایش در آمده اند اگر در دولت های قبل به نمایش در می آمدند با تحلیل ها و تفسیرها و مخالفینی روبرو می شدند که تفکری شبیه مدیران سه سال گذشته داشته اند بنابراین مدیریت جدید باید هوشیارانه حمایت از جریان اصلی و سینمای عامه پسند و رشد اقتصادی سینمای ایران را جدی بگیرد و اگر فشاری بر این سینما وارد شد تسلیم نشود و تبلیغات فیلم ها همانگونه که در سه سال گذشته آزاد بود باید در آینده نیز آزاد باشد.
دولت جدید باید با برنامه ریزی دقیق زمینه رشد این سینما از نظر کیفیت را فراهم کند بدون حذف و ممنوعیت.
در پایان کانون کارگردانان سینمای ایران تاکید دارد مدیری باید برای اداره فرهنگ و هنر انتخاب شود که تاریخ مدیریت فرهنگی سالهای گذشته را مطالعه کرده باشد و از تجربیات خوب و مفید مدیران گذشته در اداره سینما در دوره هایی که رشد و بالندگی سینمای ایران مدیون برنامه ریزی مدیریت ها بوده استفاده کند، این مدیریت باید با انتخاب همکاران متخصص و آگاه در امور سینما بتواند با همه تفکرات داخل سینمای ایران تعامل کند.
کانون کارگردانان سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- دمیدن بر هنر، کشف نیروهای تازه نفس/ پیشنهاد یک فعال سینما به رئیسجمهوری
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به هیات مدیره جدید انجمن تهیه کننده – کارگردانان سینما
- در پی موفقیت در جشنواره فیلم برلین؛ کانون کارگردانان به سازندگان «خمیازه بزرگ» و «کیک محبوب من» تبریک گفت
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- تبریک کانون کارگردانان سینما برای موفقیت «پیرپسر» در جشنواره روتردام
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- دستور رئیسجمهوری برای پیگیری ویژه و سریع قتل مهرجویی و همسرش
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند