معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی درباره حاشیههای فیلم «عنکبوت مقدس» گفت که پیگیریهایی در این مورد از طریق مجاری رسمی همچون وزارت امور خارجه در حال انجام است و کارگروهی تشکیل شده تا ارتباطهای جشنوارهای بررسی شود و نتیجه آن ابلاغ خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، رائد فریدزاده -معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی – پس از پایان جشنواره کن برای تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ نشستی خبری را ظهر سهشنبه دهم خردادماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار کرد و نکاتی را به صورت کلی مطرح کرد.
او در بخشی از صحبتهای خود توضیح داد: چتر سینمای ایران سالیان سال است که در همسایگی اسپانیا و ایتالیا برپا میشود و بعضیها در تلاش هستند که ایران همین جایگاه را از دست بدهد. از آن سو عربستان پس از یک وقفه، پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینههای زیادی خرج کردند و با برنامههای زیاد، ادعا داشتند که در حال تبدیل به قطب سینمای منطقه هستند. شرایط به گونهای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران میتواند از میان برود و متاسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال نحیفتر میشود و امسال فقط دو نفر از فارابی حضور داشتیم. از این منظر این انتقاد به ما وارد است و اگر مدتی بعد ارقام مربوط منتشر شود، دیدن نصف شدن رقم برپایی چتر ایران نسبت به گذشته جای خوشحالی ندارد. یادآوری میشود که در کنار بخش خصوصی، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند.
او تاکید کرد که سمت و سوی جشنواره کن و بازارش به سمتی میرود که “متاورس” را به عنوان بخشی از جریان جدید تولید لحاظ کند.
فریدزاده در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که از فارابی به کن رفته و هزینههایشان گفت: از فارابی فقط دو نفر در بازار کن حضور داشتیم و آمار دقیق هزینه شده از سوی فارابی برای شرکت در بازار نیز حدود ۳۳ هزار یورو شامل غرفه، بلیت، ویزا، تجهیزات و … است. البته زیر چتر سینمای ایران حدود ۱۱ شرکت دیگر هم حضور داشتند.
او در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا فیلم «عنکبوت مقدس» را که این روزها مدیران سینمایی با بیانههای متعدد در حال تبلیغ آن هستند در جشنواره کن دیده یا خیر و آیا اگر ضرورتی به موضعگیری بوده چرا در همان جشنواره کن این کار انجام نشد گفت: من فیلم را ندیدم ولی سایت جشنواره کن در همان روز اول هک شد و دریافت بلیت ناممکن بود، بجز تعداد محدود و اندکی از خبرنگاران که به شکلی میتوانستند فیلم را ببینند. با این حال اگر میشد هم من فیلم را به دلایل شخصی نمیدیدم و فکر میکنم الان بعد از اینکه فیلم دیده شده، میشود اظهار نظر کرد.
او افزود: اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی که دارد میتواند به ساحت امام رئوف توهین کند خیال واهی است، اما کسی میتواند روحیه مومنین را خدشهدار کند و آقای عباسی هم در اینباره صحبت کرده که پیرامون جامعه آن فرد -سعید حنایی کاراکتر اصلی عنکبوت مقدس- فیلم ساخته و براین اساس به ملتی که دلبسته امام بوده توهین کرده است. پس باید صبر میکردیم که اول فیدبکها بیرون آید بعد موضع گیری صورت میگرفت. درباره شخص خودم بگویم که من زاده مشهدم و اگر در جا و مقامی بخواهم قرار بگیرم که به بخشی از آنچه برایم عزیز است و حریم من تعرضی میشود، در آنجا حضور پیدا نمیکنم ضمن اینکه حتی اگر اجبار به حضور بود بلیت پیدا نشد.
او در بخشی دیگر درباره تولیدات مشترک برنامهریزی شده بیان کرد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بینالملل باید زیرساختهای تولید مشترک را هدف قرار داد و ما در این راستا سعی کردیم فعالیت کنیم. در این مدت ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده که ۲۵ دیدار با مدیران جشنوارهها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسههای ما بود.
یک مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که با چه کشوری تولید مشترک قطعی شده و چرا خبری از تولید مشترک با چین که قبلا اعلام شده بود نیست گفت: چین قرار بود اتفاقی را عملی کند ولی شرکت چینی که قرار بود با یکی از فیلمسازان مطرح ایرانی کار کند با تغییر ساختارش پروژه را قبول نکرد. بجز این، پیشنهادهای اولیهای از صربستان بوده و تفاهم نامه مشترک داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شده ولی بجز آنها با استرالیا و هند هم گفتوگوهایی شده است.
او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و واکنش کسانی که طرف گفتوگو بودند گفت: فرصت خوبی بود که نمایندگان جشنواره فجر برای انتخاب فیلم حضور میداشتند ولی ما در آنجا صحبت کردیم و از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتیم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده و آنها یادآوری میکردند که تاریخ در زمان دیگری بوده است اما واکنشی نشان ندادند.
فریدزاده در پایان تایید کرد: در هماهنگی با معاون نظارت و ارزشیابی مقرر شده، پخشکنندههایی که میخواهند فیلمهای خود را به جشنواره های خارجی بدهند تسریعی در کار بازبینی فیلم ها صورت گیرد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- رونمایی از پوستر «تابستانی که برف آمد»
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته