معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی درباره حاشیههای فیلم «عنکبوت مقدس» گفت که پیگیریهایی در این مورد از طریق مجاری رسمی همچون وزارت امور خارجه در حال انجام است و کارگروهی تشکیل شده تا ارتباطهای جشنوارهای بررسی شود و نتیجه آن ابلاغ خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، رائد فریدزاده -معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی – پس از پایان جشنواره کن برای تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ نشستی خبری را ظهر سهشنبه دهم خردادماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار کرد و نکاتی را به صورت کلی مطرح کرد.
او در بخشی از صحبتهای خود توضیح داد: چتر سینمای ایران سالیان سال است که در همسایگی اسپانیا و ایتالیا برپا میشود و بعضیها در تلاش هستند که ایران همین جایگاه را از دست بدهد. از آن سو عربستان پس از یک وقفه، پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینههای زیادی خرج کردند و با برنامههای زیاد، ادعا داشتند که در حال تبدیل به قطب سینمای منطقه هستند. شرایط به گونهای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران میتواند از میان برود و متاسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال نحیفتر میشود و امسال فقط دو نفر از فارابی حضور داشتیم. از این منظر این انتقاد به ما وارد است و اگر مدتی بعد ارقام مربوط منتشر شود، دیدن نصف شدن رقم برپایی چتر ایران نسبت به گذشته جای خوشحالی ندارد. یادآوری میشود که در کنار بخش خصوصی، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند.
او تاکید کرد که سمت و سوی جشنواره کن و بازارش به سمتی میرود که “متاورس” را به عنوان بخشی از جریان جدید تولید لحاظ کند.
فریدزاده در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که از فارابی به کن رفته و هزینههایشان گفت: از فارابی فقط دو نفر در بازار کن حضور داشتیم و آمار دقیق هزینه شده از سوی فارابی برای شرکت در بازار نیز حدود ۳۳ هزار یورو شامل غرفه، بلیت، ویزا، تجهیزات و … است. البته زیر چتر سینمای ایران حدود ۱۱ شرکت دیگر هم حضور داشتند.
او در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا فیلم «عنکبوت مقدس» را که این روزها مدیران سینمایی با بیانههای متعدد در حال تبلیغ آن هستند در جشنواره کن دیده یا خیر و آیا اگر ضرورتی به موضعگیری بوده چرا در همان جشنواره کن این کار انجام نشد گفت: من فیلم را ندیدم ولی سایت جشنواره کن در همان روز اول هک شد و دریافت بلیت ناممکن بود، بجز تعداد محدود و اندکی از خبرنگاران که به شکلی میتوانستند فیلم را ببینند. با این حال اگر میشد هم من فیلم را به دلایل شخصی نمیدیدم و فکر میکنم الان بعد از اینکه فیلم دیده شده، میشود اظهار نظر کرد.
او افزود: اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی که دارد میتواند به ساحت امام رئوف توهین کند خیال واهی است، اما کسی میتواند روحیه مومنین را خدشهدار کند و آقای عباسی هم در اینباره صحبت کرده که پیرامون جامعه آن فرد -سعید حنایی کاراکتر اصلی عنکبوت مقدس- فیلم ساخته و براین اساس به ملتی که دلبسته امام بوده توهین کرده است. پس باید صبر میکردیم که اول فیدبکها بیرون آید بعد موضع گیری صورت میگرفت. درباره شخص خودم بگویم که من زاده مشهدم و اگر در جا و مقامی بخواهم قرار بگیرم که به بخشی از آنچه برایم عزیز است و حریم من تعرضی میشود، در آنجا حضور پیدا نمیکنم ضمن اینکه حتی اگر اجبار به حضور بود بلیت پیدا نشد.
او در بخشی دیگر درباره تولیدات مشترک برنامهریزی شده بیان کرد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بینالملل باید زیرساختهای تولید مشترک را هدف قرار داد و ما در این راستا سعی کردیم فعالیت کنیم. در این مدت ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده که ۲۵ دیدار با مدیران جشنوارهها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسههای ما بود.
یک مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که با چه کشوری تولید مشترک قطعی شده و چرا خبری از تولید مشترک با چین که قبلا اعلام شده بود نیست گفت: چین قرار بود اتفاقی را عملی کند ولی شرکت چینی که قرار بود با یکی از فیلمسازان مطرح ایرانی کار کند با تغییر ساختارش پروژه را قبول نکرد. بجز این، پیشنهادهای اولیهای از صربستان بوده و تفاهم نامه مشترک داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شده ولی بجز آنها با استرالیا و هند هم گفتوگوهایی شده است.
او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و واکنش کسانی که طرف گفتوگو بودند گفت: فرصت خوبی بود که نمایندگان جشنواره فجر برای انتخاب فیلم حضور میداشتند ولی ما در آنجا صحبت کردیم و از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتیم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده و آنها یادآوری میکردند که تاریخ در زمان دیگری بوده است اما واکنشی نشان ندادند.
فریدزاده در پایان تایید کرد: در هماهنگی با معاون نظارت و ارزشیابی مقرر شده، پخشکنندههایی که میخواهند فیلمهای خود را به جشنواره های خارجی بدهند تسریعی در کار بازبینی فیلم ها صورت گیرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- رونمایی از پوستر «تابستانی که برف آمد»
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما