تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۵:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 108349

مرتضی میرباقری معاون سیما در نشستی با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های نوروز ۹۸ پرداخت.

به گزارش سینماسینما، مرتضی میرباقری در ابتدای نشست خبری خود با اهالی رسانه که روز شنبه در محل همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، ضمن تبریک حلول سال نو و فرا رسیدن ماه رجب به اهم اتفاقات رسانه ملی در سال ۹۷ پرداخت و گفت: ارزیابی ما این است که در هر فصل یک حرکت رو به رشد و طوفانی در امسال داشتیم. در فروردین با ویژه برنامه نوروز، سریال «پایتخت»، «کلاه قرمزی» و فیلم‌های مستند، در رمضان با سریال «بچه مهندس» و در تابستان با جام جهانی و سریال «پدر». در پاییز نیز رسانه ملی حرکت جامعی را برای مقابله با حرکت ترامپ که از سرگیری تحریم‌ها از سیزده آبان بود، انجام داد. این فصل پوشش راهپیمایی اربعین را داشتیم. سریال «بانوی عمارت» نیز پخش شد. در زمستان نیز توانستیم با شکوه‌ترین راهپیمایی بیست و دو بهمن را که پس از سال ۵۸ یکی از پررنگ‌ترین راهپیمایی‌ها بود به تصویر بکشیم.

معاون سیما در ادامه افزود: در سالی که گذشت در سطح شبکه‌های ملی همچون شبکه سه و پنج، در سطح مدیران گروه‌های برنامه ساز، شوراهای سردبیری برنامه‌ها، جوانگرایی ویژه‌ای داشتیم تا نکته‌ای که مقام معظم رهبری سال‌ها بر آن تاکید داشتند در معاونت سیما رقم بخورد.

وی افزود: صدها برنامه در ساختارهای مختلف انیمیشن، سریال و مستند در حوزه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تولید کردیم و به سمع و نظر مردم رساندیم. بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند و عملا نه انقلاب و نه دفاع مقدس را ندیده‌اند و درک نکرده‌اند که ما موظف بودیم در مورد جنایات پهلوی اطلاعات کافی را در اختیار آنها قرار دهیم.

میرباقری در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر صنعت سریال سازی که سال‌ها تعطیل شده بود را امسال احیا کردیم و مهمترین نشانه آنها آغاز کار دو سریال الف ویژه سلمان فارسی و موسی (ع) است که قطعا تراز سریال‌سازی ایران را ارتقا خواهند داد.

وی افزود: آخرین اتفاقی که ما در سال ۹۷ رقم زدیم ارتقاء پنجمین دوره جشنواره جام جم بود.

معاون سیما در ادامه به تشریح برنامه‌های نوروزی پرداخت و گفت: امسال نوروز مصادف شده با رجب و روز سیزده رجب، ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر و روز طبیعت که در روزهای اول با ایام اعتکاف روبرو هستیم، به همین جهت برنامه‌های نوروزی کمی زودتر آغاز می‌‍شوند.

وی افزود: در ویژه برنامه‌های سال تحویل هم علاوه بر اینکه میزبان هنرمندان هستیم در شبکه سه در کنار مهمانان سنتی، میزبان تعداد زیادی از مهمانانی هستیم که استعدادهای خاص دارند و آن را در سال ۹۷ ظهور و بروز داده‌اند. در واقع برگزیدگان برنامه «عصر جدید» به این برنامه می‌آیند. در شبکه یک نیز میزبان چهره‌های مردمی هستیم که انتخابشان هم اکنون در دست اجراست.

میرباقری ادامه داد: در کنار این برنامه‌های سال تحویل، در برنامه‌های نوروزی، سه سریال جدید نوروزی در شبکه‌های یک، دو و سه داریم؛ که سریال «نون. خ» و «مرقانون» دو سریال‌های کمدی و طنز هستند و سریال «برسر دوراهی» شبکه دو نیز داستان شیرینی دارد اما طنز نیست. شبکه پنج تدبیر کرده و سریال «عطسه» را در کنداکتور خود قرار داده است. سال ۹۸ را با سریال‌های طنز استارت می‌زنیم و امیدواریم در تمام فصول یک سریال طنز داشته باشیم و با مهران مدیری و جواد رضویان و چند نفر دیگرنیز صحبت کردیم که طرح‌هایشان ارائه شده و منتظر بررسی سیمافیلم هستیم.

وی در مورد فیلم‌های سینمایی نیز گفت: ۱۴۰ فیلم سینمایی ایرانی و خارجی در نظر گرفته‌ایم. همچنین فیلم‌های ایرانی مطرح سال ۹۶ و ۹۷ را نمایش خواهیم داد.

معاون سیما به نوآوری دیگری در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: علاوه بر هفده شبکه رسمی، هفت شبکه مجازی نیز در کنار آنها طراحی کرده‌ایم. از آنجایی که در همه شبکه‌ها در هر ساعت روز یک سریال در حال نمایش است، یک شبکه مجازی سریال هم خواهیم داشت. در واقع سریال، مستند، مسابقه، فیلم سینمایی، برنامه کودک و نوجوان و انیمیشن و راهیان نور برنامه‌های شبکه‌های مجازی نوروزی هستند.

میرباقری در ادامه افزود: به دو امر هم در نوروز سال ۹۸ توجه ویژه داریم. اول امنیت است که برنامه‌های ویژه‌ای با مشارکت نیروی انتظامی تولید شده که در تمامی ایام نوروز با تمامی بخش‌های مختلف پلیس در ارتباط هستیم و اطلاع رسانی می‌کنیم. دوم به دلیل اینکه شیوه تغذیه مردم در نوروز تغییر می‌کند شبکه سلامت دو ویژه برنامه زنده را در این ایام پخش می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

معاون سیما بیان کرد: ما به محض اینکه نوروز به پایان برسد، باید خود را آماده برنامه‌های رمضان و تابستان کنیم.

وی در ادامه درباره مجریان نوروزی و انتخاب آن‌ها گفت: برگزیدگان برنامه «عصر جدید» در ویژه برنامه نوروز حضور دارند و چون احسان علیخانی عهده دار این برنامه است، بنابراین مجری نوروز شبکه ۳ به این دلیل علیخانی شد. برخی تخلفات در جابجایی مجریان صورت گرفته و دستور دادیم هر مجری در شبکه‌خود حضور داشته باشد؛ مثلا آقای دلاوری تنها در شبکه پنج سیما حضور داشته باشد. اصل بر این است که مجریان هر شبکه باید در شبکه خود باشند و اگر قصد جابجایی شبکه دارند باید با بخش مجریان معاونت سیما هماهنگ شوند.

وی افزود: شبکه یک کار ویژه‌ای داشت و مدیر شبکه یک، چهار ماه پیش این موضوع را مطرح کردند که چهره مردمی اعلام کنند. بعد از بررسی شاخص‌های معرفی چهره مردمی یک تیم داوری ۴۰ نفری داشتیم و هدف این بود که هرکدام از آنها یک‌واقعه مهم را در کشور رقم زده باشند. رسانه ملی یکی از برنامه‌هایش این است که افرادی که از سوی مردم سلبریتی هستند، معرفی شوند که این کار انجام شد و اقبال خوبی نشان داده شد. باب جدیدی در تلویزیون باز شد و امیدواریم این روند ادامه یابد و انگیزه‌های کافی را به همکاران بدهد.

میرباقری همچنین درباره اشکال بوجود آمده در آرای جشنواره جام جم نیز بیان کرد: در دوره‌های قبل سریال، انیمیشن، مستند و مسابقه را داشتیم که آثار تخصصی داوری می‌شدند. امسال چهار عنوان دیگر اضافه کردیم از جمله برنامه‌های ترکیبی، برنامه‌های چهلمین سال انقلاب اسلامی، بخش دوبلاژ و برنامه‌های مجازی، که این بخش‌ها طراحی شد. در کنار اینها دو جنس ارزیابی داریم یکی عمومی است که در طول سال‌ نظرسنجی می‌شود. شبکه‌ها برنامه‌هایی را کاندید کردند برای ارزیابی، اما چون کافی نبود و مردم‌ حس عمومی خود را بیان می‌کنند ما در جشنواره به ابعاد تخصصی آن پرداختیم و اگر توانایی داشتیم باید جنبه‌های تخصصی فنی را هم در نظر می‌گرفتیم؛ بنابراین گفتیم امسال تمام آثار را به مردم عرضه می‌کنیم و جماعت فعال موضع خود را اعلام کنند. شان نزول مردمی یک بخش مکمل شد. همه این آرا زیر نظر حوزه‌های ارتباطی کشور هستند و دولت مسوولیت زیرساخت‌ها و حمایت آنها را برعهده دارد؛ مانند گذشته با یکی از شرکت‌ها صحبت کردیم که چند روش برای جلوگیری از تخلف در نظر گرفتیم. یک بخش دریافت پاسخ پس از ارسال پیامک است و دیگری می‌توانستند آرا خود را ببینند. شب جمعه گذشته یک اختلال‌ بوجود آمد و همه متوجه شدند و اولین جایی که طرح مسأله کرد خود ما بودیم که پیگیری‌های لازم را انجام دادیم. دو فرضیه وجود داشت: اول دستکاری شده و دوم این آرا واقعی است؛ اما بعد از اثبات دستکاری جلوی این ماجرا گرفته شد تا پلیس فتا پیگیری‌کند. اگر تخلفی صورت گیرد طبق نظر قانون تجارت از سوی دولت پیگیری می‌شود. این مسئله سال گذشته در بانک مرکزی نیزبوجود آمد و از طریق Ussd امکان خطا بالا بود؛ که به سراغ وزارت ارتباطات رفتند و قرار شد مراقبت لازم از سوی وزارت ارتباطات انجام شود. وزارت ارتباطات نیز می‌گوید این وظیفه جای دیگر است. آنچه از نظر ما مهم است ما مراقبت کردیم و از حوزه‌های زیربط درخواست کمک کردیم که هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است و هرجا عنوان شود و نهایی شود ما آن را اعلام خواهیم کرد.

معاون سیما در ادامه درباره پخش مجموعه «کلاه قرمزی» نیز اظهار کرد: از شش ماه پیش یک تیم مذاکره گذاشتیم تا با تیم “کلاه قرمزی” به توافق برسند. هفته گذشته صحبت‌های لازم انجام شد و پاسخ آنها این است که به نوروز ۹۸، این مجموعه را برسانند و برای تضمین بیشتر خواستیم به نوروز بسنده نکنیم و طبق توافق به ۴۰ قسمت رساندیم تا در اعیاد مختلف به نمایش درآید.

میرباقری عنوان کرد: قصه سری جدیدکلاه قرمزی و لوکیشن آن طبق گفته دوستان نهایی شده و صرفا کار تولید باید آغاز شود. در برنامه «شکرستان» نیز امسال شهاب حسینی در کنار برنامه در مقام راوی حضور خواهد داشت. البته پیشنهادات مختلفی برای او وجود داشت که یکی از این برنامه‌ها در شبکه نسیم است؛ اما خودشان دوست داشتند برای بازگشت به تلویزیون، ابتدا با «شکرستان» باشد و بعد برنامه‌های دیگر. فعلا ۱۳ قسمت در مجموعه «شکرستان» حضور دارند و بعد از این وارد مذاکره می‌شوند.

وی در ادامه درباره چند سریال که به مشکلات مالی برخوردند گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که در بحث مالی داشتیم با تهیه‌کنندگان صحبت کردیم. در حال پیگیری‌ هستیم و منبعی فراهم شده تا حق و حقوق دوستان وصول شود و به شکل مستقیم از طرف سیمافیلم این اتفاق صورت می‌گیرد که دوستان به مشکل برنخورند. در کارهای آتی نیز ‌جلوی این موضوعات گرفته‌ خواهد شد.

میرباقری همچنین درباره ساخت سریال‌های الف ویژه و تامین هزینه‌های این سریال‌ها توضیح داد: ما پیش از این دو نوع سریال داشتیم یکی معمولی و روتین که با نرخ متوسط به طور مثال دقیقه‌ای ۴ تا ۵ میلیون ساخته می‌شوند. سریال‌های الف ویژه مثل سلمان هر دقیقه آن چند ده میلیون است که برای ساخت آنها باید بسیاری از بخش‌ها را منتفی کنیم و این دوسریال به اندازه ۱۰ سال سریال برای ما هزینه دارند که بدون حمایت اسپانسر دیگر امکانش فراهم نیست. نوع سوم ساخت سریال‌های الف فاخر است که دوره‌های تاریخی بسیاری را که به شکل جزیی و دقیق و با تحقیقات وسیع در بخش الف ویژه صورت می‌گیرد و هزینه‌های بالایی در بر دارد، تبدیل به سریال‌های خوب کنند ولی این دقت استثنایی را نداشته باشند که سریال فاخر هستند و الان سریال خواجه نصیرالدین طوسی را داریم، سریال‌هایی درباره شهید باقری و شهید همت را داریم و سریالی که بعد از شهادت امام رضا (ع) تا غیبت کبری امام زمان (عج) و حوادثی که پیش آمده طراحی کردیم. البته چند سریال دیگر نیز داریم به طور مثال ارتش اعلام حمایت کرده تا سریال صیادشیرازی نیز تولید شود.

میرباقری همچنین درباره سریال «پایتخت» گفت: اپیزود «پایتخت» قرار بود ساخته شود و برآورد مالی آن نیز انجام شد و مرحوم الوند نیمی از فیلمنامه را نوشته بود و در حال مذاکره بودیم که به اطلاع مردم نیز رسید؛ اما متن هنوز کامل نشده بود و تنها قرار بود ۱۵ اسفند کار کلید بخورد که این اتفاق متاسفانه افتاد و خشایار الوند از پیش ما رفت. همه علاقمند به ساخت سریال بودیم و حتی سیروس مقدم اعلام کردند که به سال ۹۸ برسد، اما عوامل به لحاظ روحی آماده نبودند، ضمن اینکه متن هم کامل نبود. دوستان علاقمند به ساخت یک فیلم سینمایی از «پایتخت» هستند که ما مخالف آن نیستیم، اما تعهدی که دارند تولید تلویزیونی این مجموعه است. صحبتی که شد برای سه چهار روز پایانی ماه رمضان باشد که حالت عیدانه داشته باشد. این قابلیت وجود دارد که سریال ماه رمضان، در ۲۶ قسمت تولید شود و در ادامه «پایتخت» بیاید. فعلا در حال صحبت هستیم تا برای سال ۹۹ با دوستان به توافق برسیم و این اپیزود که باید ساخته شود. درباره سریال «الف ویژه» ساخته کمال تبریزی که متوقف شده است نیز از دوستان خواستیم تا کار را بعد از چند ساعت تولید برای ما ارسال کنند تا کیفیت آن ارزیابی شود. سه قسمت آن تولید شد و طی مذاکرات قرار شد تا این سریال تغییراتی داشته باشد که پذیرفتند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: برنامه «دورهمی» از نوروز تا ماه رمضان روی آنتن می‌رود و برنامه «خندوانه» نیز بعد از ماه محرم و صفر مجدد به روی آنتن خواهد رفت. در نوروز پنج روز «خندوانه» و دو روز نیز «دورهمی» به روی آنتن خواهد رفت.

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها