۱۵ فیلم بلند ایرانی و خارجی و ۱۵ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی در بخش سینمای سعادت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر رقابت میکنند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سه فیلم بلند ایرانی و ۱۲ فیلم بلند خارجی و سه فیلم کوتاه ایرانی و ۱۲ فیلم بلند خارجی در بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای بینالملل) سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به رقابت خواهند پرداخت.
در بخش فیلمهای بلند سینمای سعادت سه فیلم ایرانی «میجر» به کارگردانی احسان عبدیپور، «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و «گیسوم» به کارگردانی نوید بهتویی حضور دارند.
دیگر فیلمهای بلند راهیافته به این بخش از جشنواره سیوهشتم عبارتند از «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از هلند، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» ساخته رومن بالایان از اکراین، «جزیره دروغ» ساخته پائولا کونس از اسپانیا، «عوامل انسانی» ساخته رونی تروکر از آلمان، «بن بست» ساخته وینکو میدرندورفر از اسلونی، «حافظ برادر» ساخته فریت کاراهان از ترکیه، «گذار؛ آخرین روزهای سامورایی» ساخته تاکاشی کوئیزومی از ژاپن، «اگر باد بایستد» ساخته نورا مارتیروسیان از ارمنستان، «هلن» ساخته آنتی یوکینن از فنلاند، «نور طبیعی» ساخته دنژ ناگ از مجارستان، «معجزه» ساخته بیونگ هونمین از کروه جنوبی و «بهداشت اجتماعی» ساخته دنی کوته از کانادا.
در بخش فیلمهای کوتاه «سینمای سعادت» نیز سه فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمیخانی، «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» به کارگردانی سحر خوشنام و «یوشید» به کارگردانی سحر خوشچشمان سه نماینده سینمای ایران هستند.
«داداش ولگرد» ساخته پیتر تایموفیف از روسیه، «اجازه شرفیابی» ساخته نیکلاس نیوهولد، محصول مشترک لوکزامبورگ و آلبانی، «فیبوناچی» ساخته توماس هوباچک از جمهوری چک، «گودال» ساخته جیمز سولومون از نیوزلند، «ملک ما» ساخته لوییز کاستا از پرتغال، «چوب دستیها» ساخته ایریدا باگلانیا از یونان، «دیوار سفید» ساخته آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی از ایتالیا، «چه اتفاقی برای خانم جوراب بلند افتاد» ساخته جیمی اولسون از سوئد، «بابا» ساخته یوستاس رامانوسکاس از لیتوانی، «طلا آدمها را میخورد» ساخته ژیا سو از چین، «پیلار» ساخته جنیس جوی اپینگ، دیانا ون هوتن و انیو بولی از هلند و «سلول ۳۶۴» ساخته زویی روسیون و ماتیلده بابو محصول فرانسه و آلمان ۱۲ فیلم کوتاه بینالمللی راهیافته به بخش سینمای سعادت جشنواره سیوهشتم هستند.
نمایش سه مستند ایرانی در بخش مستند زیر ذرهبین
مستندهای ایرانی «ایساتیس»، «روزگار بلور» و «زمزمههای گمشده در دوردست» در بخش مستند زیر ذرهبین سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده میرود.
مستندهای بلند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرضالهی و «زمزمههای گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش سه مستند بلند ایرانی هستند که در بخش مستند زیر ذرهبین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهند داشت.
«ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، روایتی ۷۵ دقیقهای از دستهای مردمانی است که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشههای نو در رانش آب. داستان پرفراز و نشیب شهری که قرنهاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر میدرخشد. داستان گفتوگوی مهربان ادیان و عطر ایمان و سفری به درازای هزاران سال در دل کویر این سرزمین کهن، روایتی که راویانش آب، باد، آتش و خاکند.
علیرضا دهقان دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه، فعالیت فیلمسازی خود را از سال ۱۳۸۱ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و تا به امروز ساخت ۱۷ فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه حرفهای خود دارد که جوایز متعددی را از جشنوارههای داخلی و بینالمللی برای فیلمهای «اوسیا»، «بیگدار»، «التیام»، «آرامش در سنگ»، «روز بیست و هفتم»، «نخل درخت زندگی» و … کسب کرده است.
«روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرضالهی هم روایتی ۹۰ دقیقهای از زندگی حرفهای محمد بلوری روزنامهنگار پیشکسوت و پدر حوادثنویسی در مطبوعات ایران است.
امیر فرضالهی دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامهنگار و منتقد سینمایی و همچنین نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند است. از مهمترین آثار این فیلمساز میتوان به فیلمهای «این روزگار من است»، «شهرآشوب»، «شاعران مشروطه» و «پشتنویسی» اشاره کرد.
«زمزمههای گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش، مستندی ۶۰ دقیقهای است که در آن گروهی از پناهجویان ایرانی و افغانستانی راجع به وضعیت خود در کمپ صربستان سخن میگویند.
منصور فروزش فیلمساز ایرانی، فارغالتحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه الته مجارستان است. فروزش علاوه بر ساخت چندین قسمت مستند تلویزیونی، ۷ فیلم کوتاه داستانی و ۲ فیلم بلند مستند در کارنامه دارد. داوری در جشنوارههای بینالمللی و نوشتن نقد و یادداشت برای رسانههای سینمایی از دیگر فعالیتهای منصور فروزش است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





