سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم داستانی «طلاقم بده به خاطر گربهها» بر اساس داستانی واقعی از زندگی زوجی جوان روایت میشود که پس از سالها تحمل مصایب و مشکلات با وجود علاقه به یکدیگر برای درخواست طلاق به دادگاه مراجعه میکنند. فیلم بر مبنای روایت کاراکترها و کنشگری آنها در یک لوکیشن جریان مییابد و شکل میگیرد. با اینکه در لوکیشن فیلم فقط چند صندلی و یک میز و چهار انسان وجود دارد، اما راویان، قصه خود را چنان واقعی بازگو میکنند که مخاطب میتواند اتفاقها و حوادث را بهراحتی در ذهن خود تصویرسازی کند. راست این است که کارگردانی فیلمهای تکلوکیشن و دیالوگمحور نیازمند هوشمندی و جسارت است و محمدعلی سجادی در مقام یک کارگردان پیشکسوت بهخوبی توانسته است با ایجاد فضایی تعلیقآمیز و پرکشش از عهده چنین هنری برآید. وجود اتمسفری تعلیقآمیز، معماگونه و رازآمیز ضمن بهکارگیری ماهرانه عناصر سینمایی از جمله تغییر زاویه دوربین صحیح و بهجا در مواقع ضروری، ریتم مناسب روایت، موسیقی با تمی هراسناک و رازآمیز و کنشگری و حالات چهره مدیریتشده بازیگران از مهمترین ویژگیهای فیلم به شمار میرود.
«طلاقم بده به خاطر گربهها» دارای داستانی واقعی و برشی از زندگی روزمره است، اما تجربه زیسته پرستو در جهانی فراواقعی جریان دارد. از اینرو سجادی در فیلم تا حدودی فضایی سورئالیست را نیز ایجاد کرده است. فیلم علاوه بر اینکه بر مسئله روانپریشی پرستو و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن او از سوی موجودات وهمی تمرکز دارد، مسائل اجتماعی و جامعهشناختی را نیز بازنمایی میکند. برای نمونه، مسئله ازدواج زودهنگام دختران در خانوادههای کمبضاعت یکی از مهمترین مسائل اجتماعی موجود در فیلم است. پرستو، دختری ۱۳ ساله، همراه با مادرش زندگی میکند. پدر پرستو فوت شده است و آنها با مستمری پدر روزگار را سپری میکنند. چنین شرایطی موجب میشود مادر پرستو برای ازدواج زودهنگام دخترش خشنود شود. اما پرستو به بلوغ فکری و عاطفی برای ازدواج نرسیده است، بنابراین در پاسخ به خواستگارش توانایی اظهارنظر نداشته است. در سکانسی قاضی دادگاه از آقای محمودی میپرسد: «خودش چی؟ با خانومت حرف زده بودی؟!» آقای محمودی میگوید: «بله، باهاش حرف زدم. چیزی نگفت! بعدا بهم گفت که اصلا نمیفهمیده که من چی میگم! یعنی اصلا هوش و حواسش پیش ما نبوده.» و سپس ادامه میدهد: «مادر خانومم بیشتر به این وصلت رضایت داشتن.» از اینرو پرستو در رویارویی با ازدواج زودهنگام و نابههنگامش پاسخی جز بهت و سکوت نداشته است و پربیراه نیست که بگوییم آسیبهای روانی پس از ازدواجش نیز نتیجه همین شوک روانی است. مسئله اجتماعی دیگر که در فیلم به آن اشاره میشود، معضل خرافهگرایی و باور بخشی از جامعه ایران به سحر و جادو و حلوفصل آن با رجوع به رمال و دعانویس است. این کنش زمانی روی میدهد که فرد یا افرادی از درمانهای علمی بیماری خود نتیجهای نمیگیرند و به دلیل احساس درماندگی به شیوههای درمانی نامتعارفِ دعانویسها پناه میبرند.
درنهایت میتوان گفت فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها» در مسیر سینمای معمایی و رازآلود سجادی حرکت کرده و اینبار نیز تجربهای نو را برای مخاطبانش به ارمغان آورده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





