نویسنده متن برنامههای «دورهمی» و «شب نشینی» ضمن اشاره به ملاحظات و حساسیتهای مهران مدیری برای ادامه مسیر در این قالب، تاکید دارد حذف ممیزی تفاوت چندانی میان این دو برنامه ایجاد نکرده است.
به گزارش سینماسینما، امیر وفایی نویسنده متن برنامه «شب نشینی» که قرار است در شکا و شمایلی مشابه برنامه تلویزیونی «دورهمی» با اجرا و کارگردانی مهران مدیری به صورت اینترنتی عرضه شود درباره مختصات این برنامه گفت: هنوز ابتدای راه تولید این برنامه است و تنها یک قسمت از آن ضبط شده و نمیتوان شرح دقیقی از جزئیات پلاتوهای برنامه داد.
وی درباره اینکه عرضه اینترنتی برنامه و نبودش در محدودیتهای تلویزیون چقدر به آزادتر شدن فضای پلاتوها منجر خواهد شد، عنوان کرد: من زمانی هم که در تلویزیون و برنامه «دورهمی» مشغول به کار بودم، آنچه را که به ذهنم میرسید، مینوشتم و خودسانسوری نمیکردم. البته برای خودم یک چارچوب قائل هستم و اینگونه نیست که بگویم اکنون خوشحالم که فضا آزادتر است، چون آن زمان هم کاری به اینکه برنامه برای مدیوم تلویزیون است، نداشتم و خیلی وقتها خیلی چیزها نوشتیم و اتفاقا از تلویزیون هم پخش شد.
تلویزیون از شوخیهایی که با آن داشتیم استقبال کرد
نویسنده «دورهمی» اظهار کرد: یک ویژگی «دورهمی» همین بود که گاهی حرفهایی از آن بیان میشد که هر کسی مطرح نمیکرد. ما بنایی را با مدیری گذاشتیم که خود را سانسور نکنیم به خصوص که در فصل آخر این برنامه سانسور کمتری داشت. البته پیش از آن هم خیلی جزیی بود. ما حتی با خود تلویزیون هم خیلی شوخی کردیم که خودشان هم استقبال کرده و گفتند اگر برخی نکات را خودمان در تلویزیون بگوییم بهتر از بیرون از سازمان است.
وی درباره سانسور در برنامههای طنز و سایر برنامههای تلویزیونی عنوان کرد: آنچه که اسمش سانسور شده است بیشتر سلایق شخصی برخی افراد است که این سلایق را اعمال میکنند. درنهایت یک مدیر اصلی باید در این موارد دستور بدهد ولی چون دسترسی به مدیران اصلی کم است و این همه برنامه را نمیتوان با نفر اصلی هماهنگ کرد یک سری این میان دست به سانسور میزنند.
این نویسنده در پاسخ به گلایههایی که از طرف برخی نویسندگان درباره سانسورها مطرح میشود توضیخ داد: بهتر است که نویسنده دغدغه خود را بنویسد و خودش را سانسور نکند. البته این را هم بگویم خیلی از آدمهایی که میگویند سانسور ما را اذیت میکند به مدیومها و رسانههای دیگر رفتند و بدون سانسور و خط قرمز کار کردند و دیدیم که نتیجه کارشان هم فرق چندانی نکرد.
تاکید مهران مدیری در «شب نشینی» روی چیست؟
وفایی درباره اینکه چه نکاتی را در برای برنامه اینترنتی «شب نشینی» در نظر دارد در پلاتوها بنویسد، اظهار کرد: من بیشتر از ۲۰۰ قسمت پلاتو برای «دورهمی» نوشتم و گاهی فکر میکنم برای هر فصل جدید چه مانده است که بگوییم و شوخی تکراری نداشته باشیم اما چیزی که برایم مهم است و مهران مدیری روی آن تاکید دارد این است که روی جریانی که همه جا اتفاق میافتد، نیفتیم.
وی اضافه کرد: ما در سری دوم «دورهمی» شوخیهای سیاسی اجتماعی داشتیم که نو بود و صراحت لهجه داشت ولی الان دیگر جدید نیست چون در همه برنامهها حتی برنامه آشپزی هم این تیکهها را مطرح کردهاند، خود ما دیگر نمیخواهیم به سمت این شوخیها برویم و سعی کردیم نکاتی را که هزار بار گفته شده است دیگر نگوییم.
این نویسنده یادآور شد: سعی ما در «شب نشینی» این است که موضوعات کوچک را پیدا کنیم و به آنها بپردازیم و همه اینگونه متوجه موضوعی شوند.
«دورهمی» مسیر شوخی و طنز در تلویزیون را تندتر کرد
وی با اشاره به برخی از شوخیها در «دورهمی» عنوان کرد: شوخی با برخی مسائل کشوری مثل زلزله تلخ است کمااینکه خود ما هم شوخیای داشتیم و گرفتار شدیم. از طرف دیگر سراغ شوخیهای سیاسی و یا شوخیهای اجتماعی که همه با آنها شوخی دارند، نمیرویم و تاکید مهران مدیری این است که سراغ نکات جدیدتر برویم. به نظرم «دورهمی» مسیری را باز کرد که شوخیهایی در تلویزیون با موضوعات سیاسی اجتماعی انجام میشود تندتر شده است. حتی شوخیهایی که با دولت کردیم باعث شد نگاه مخاطبان فضای مجازی هم در شوخیها تندتر شد.
وفایی در ادامه درباره شوخی با مسئولان سیاسی گفت: حالا سعی داریم فضاهای نو پیدا کنیم با خودمان یا مردم شوخی کنیم و اگر قرار باشد با مسئولان شوخی کنیم باید سراغ نکتههایی برویم به درد بخور باشد و اگر طنازی آن کم و یا به دردنخور باشد بهتر است اصلا سراغش نرویم.
بازخورد مردم نسبت کمرنگ و پررنگ شدن شوخیهای «دورهمی»
نویسنده «شب نشینی» و «دورهمی» در ادامه تاکید کرد که قرار نیست در شوخیها حرفهای دهن پرکن و شعاری بیان کنند و گفت: خیلیها فکر میکنند اگر حرفهایی بزرگتر از دهان خود بزنند بیننده شگفتزده میشود و میگوید عجب مجریای است که چنین حرفهایی میزند، در حالی که این غلط است و ما هم اصلا به دنبال بیان چنین حرفهایی نیستیم.
وفایی در پایان تاکید کرد: البته یک نگاه بدبینانه وجود دارد که هر کاری انجام دهید فکر میکنند یک اتفاقی پشت پرده وجود دارد، مثلا زمانی که ما فتیله شوخیها را پایین میکشیدیم بازخوردهایی داشتیم که فکر میکردند به ما گفته شده است که با کسی یا چیزی شوخی نکنیم و یا اگر شوخیها تندتر میشد عدهای میگفتند «اینها به جایی وصل هستند و بهشان اجازه داده.اند که شوخی کنند» به هر حال نگاه بدبینانهای وجود دارد که همه دنبال پشت پردهها میگردند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟