محسن جسور، کارگردان و فیلمنامهنویس با ارائه یادداشتی عنوان کرد که فیلمنامه «ملاقات خصوصی» که هماکنون در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد با آگاهی و برداشت از طرح و ایده فیلمنامهای از او به نام «آبستن» نوشته و ساخته شده است.
به گزارش سینماسینما، محسن جسور در یادداشتی نوشته است:
«به نام خدای مهربان و عادل»
نگارش این طرح و فیلمنامه به سالها قبل باز میگردد که در سال ۹۰ طرح اولیه و بعد از تحقیقات و پژوهش در سال ۹۷ طرح نهایی و داستان تکمیل شده به ثبت رساندم و با چند کارگردان تا ساخت این فیلمنامه نیز پیش رفتیم؛ اما از آنجا که تعلق خاطر من به این فیلمنامه و قصه، سالها با من بوده است و جدایی از این قصه برایم سخت بود؛ همهٔ پیشنهادات مالی برای فروش و واگذاری قصه و طرح را رد کردم تا آنجایی که از طریق دوستان نزدیکم، طرح را برای ساخت در دفتر آقای کامران مجیدی در حضور علی سراهنگ، احسان وحید و حسین فرضیزاد مطرح و ارائه کردم و دوباره داستان تکراری خرید فیلمنامه و طرح و ساخت توسط کارگردانی دیگر و من باز هم زیربار نرفته و حاضر به فروش و واگذاری طرح و فیلمنامه نشدم.
استقبال تا آنجایی پیش رفت که با واسطه و تماس اصرار داشتند تا طرح را از من خریداری کنند، اما من برای ساخت تصمیم گرفتم به سراغ دفتر و تهیه کنندهای دیگر بروم، چون قصد داشتم به عنوان فیلم اولم این طرح را بسازم.
از آنجایی که این دوستان بسیار مشتاق طرح فیلمنامه بودند؛ متوجه شدم شش ماه بعد با نگارش مشترک علی سراهنگ و امید شمس فیلمنامهای به نام «ملاقات شرعی» را به سرعت نگارش و ثبت کردهاند که علی سرآهنگ طرح و متن اولیه را ارائه داده و با امید شمس مشترکاً نگارش کرده بودند. با علی سرآهنگ تماس گرفتم و توضیح خواستم. او اطمینان داد طرح نگارش شده شباهتی به طرح من ندارد و او ایده و طرح دیگری را با امید شمس مطرح کرده است که متفاوت از طرح من است.
سوالم اینجاست که چرا تا پیش از خوانش طرح فیلمنامه من و ارائه من، این ایده به ذهن شما خطور نکرده است؟ سال ۹۸ من مشغول ساخت فیلم دیگری شدم به نام «شکار حلزون» و دوست دیگری چند ماه بعد از ساخت فیلم اولم، در جریان جلساتی که در قوه قضاییه برای فیلمنامه داشت، با من تماس گرفت و گفت فکر کنم طرح تو توسط علی سرآهنگ و امید شمس در حال نگارش است. از آنجایی که به دوستی و گفته علی سراهنگ اطمینان داشتم؛ به او گفتم با علی صحبت کردهام و عنوان کرده از اساس طرح و قصه من چیز دیگری است.
حالا در سال ۱۴۰۰ فیلم را میبینم. همان ایده، پیرنگ، عشق و موضوع با کمی داستانهای فرعی که به دور ایده و پیرنگ اصلی تنیده شده است تا بتوان، دیگران را فریب داد که این داستان و طرح دیگری است؛ درحالی که من ماههاست قرارداد فیلمنامه و کارگردانی «آبستن» را با تهیهکنندهای بسته ام و همزمان با نگارش فیلمنامهٔ نهایی و پیش تولید اولیه، در فاصلهای که به دلیل کرونا پیش تولید به تعویق افتاد، شاهد ساخت و اکران فیلم هستم.
من کارگردان کار را نمیشناسم، اما علی سراهنگ که خود را صاحب ایده میداند و نویسنده است را خوب میشناسم که چطور به ایده و موضوع و پیرنگ من دستیافته و برای نگارش از امید شمس دعوت کرده است، در حالی که فیلمنامه را با برداشت از ایده و موضوع و پیرنگی که برای آنها نیست ساختهاند.
رویهٔ سرقت ایده و طرح تا آنجا بحرانی شده است که یک نویسندهٔ حرفهای حتی دیگر جرات ندارد طرح یا فیلمنامهٔ ثبت شدهٔ خود در ارگان رسمی کشور را به تهیهکننده و یا دفتری ارائه بدهد. چون به آسانی با اضافه و کم کردن چند داستان فرعی و پیچ و تاب دادن به پیرنگ اصلی، همان موضوع و داستان را مدعی میشوند که طرحی جدید است و ایده را کشف کردهاند.
من به عنوان عضو انجمن صنفی فیلمنامهنویسان ایران از خانه سینما و مراجع ذیصلاح عاجزانه خواهش دارم مانع این روند و جریان مبتذل و کثیف شوند؛ چرا که وجود هنرمندنماها و فرهیخته پندارها که تنها به مطرح شدن نام و منافع مالی میاندیشند، جرات نگارش و ارائه طرح و فیلمنامه به هر تهیهکننده، کارگردان و یا دفتری از نویسندگان سلب کرده است. با این منوال دیگر هیچ تضمینی نیست کسی ایده و طرح اصلی فیلمنامه تو را برداشته و با تغییراتی آن را به عنوان طرح و ایدهای جدید مطرح کرده و خود را صاحب اثر بداند.
برای سینماگر بودن و فیلمساز شدن ای کاش ابتدا انسان باشیم. هنرمند بودن پیشکش. طبیعی است که این جفا و بروز رفتار غیرحرفهای و ناجوانمردانه را حقاً از مجرای قانونی و با توسل به دستگاه قضایی، خانه سینما و سازمان سینمایی تا رسیدن به نتیجهای عادلانه پیگیر خواهم بود.
محسن جسور – هفده بهمن یکهزار و چهارصد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند