حمید نعمتالله در تازهترین تجربه سینماییاش سراغ ژانر وحشت رفته است؛ فیلمی که در صورت رعایت ۵ مؤلفه، میتواند یک اثر خوشساخت در تراز بینالمللی باشد.
به گزارش سینماسینما، حمید نعمتالله این روزها در حال ویرایش نهایی فیلمنامه «قاتل وحشی» است. فیلمی که ششمین تجربه او به حساب میآید و نعمتالله آن را متفاوتتر از سایر آثارش توصیف میکند.
جدیدترین فیلم سینمایی کارگردان «بیپولی»، «شعلهور» و «رگ خواب»، اینبار اجتماعی نیست. او که عاشق تجربه ژانرهای جدید سینمایی است، اینبار به سراغ ژانر وحشت رفته است، ژانری که اگر چه طرفداران بسیاری دارد؛ اما شاید تعداد آثاری که تاکنون در سینمای ایران در این گونه سینمایی ساخته شده است، به تعداد انگشتان دو دست هم نباشد. آثاری که وجه مشترک همه آنها نداشتن جذابیت است. اما آیا نعمتالله در این مسیر موفق خواهد بود؟ در ادامه در چند بخش به آن میپردازیم.
نخست؛ کارگردانی
یکی از مهمترین ویژگیهایی که فیلمهای ترسناک باید داشته باشند، کارگردانی کارکشته است. به همین خاطر است که تقریباً تعداد کارگردانانی که در تجربه اولشان به سراغ ساخت فیلمهای ترسناک میروند، اندک است. دکوپاژ عنصر مهمی در همه فیلمهای سینمایی است؛ اما وقتی پای ساخت فیلم در ژانر وحشت به میان میآید، این اهمیت چندین برابر میشود.
قاببندی در فیلمهای ترسناک باید استادانه انجام شود، اگر چنین نشود، مخاطب نه تنها احساس ترس نمیکند، بلکه به صحنههای مهم فیلم میخندد. در فیلمهای ترسناک عموماً از قابهای بسته استفاده میشود. چرا که هرچه مخاطب کمتر حاشیه تصویر را مشاهده کند، در زمان ضربه و نمایش صحنه ترسناک، بیشتر شوکه میشود.
بسیاری از منتقدان، حمید نعمتالله را یکی از کارگردانان برتر کشور میشناسند. او همواره دکوپاژها و میزانسنهای مطلوبی را طراحی کرده است و شاید همین امر او را بر سر زبانها انداخته است. با توجه به سابقه و آثاری که از حمید نعمتالله وجود دارد، میتوان پیشبینی کرد که «قاتل وحشی» اثر متفاوتی در عرصه فیلمهای «وحشت» خواهد بود.
دوم؛ فیلمنامه
فیلمنامه نیز از جمله مهمترین بخشهای فیلمهای ترسناک است. بسیاری از فیلمنامهنویسان برای نگارش فیلمنامه برای یک فیلم ترسناک، سراغ فیلمنامه شاهپیرنگ میروند و سعی میکنند از این قالب برای فیلمنامه خود استفاده کنند. ویژگی اصلی فیلمنامههای شاهپیرنگ داشتن یک شخصیت محوریِ کنشمند است و داستان در این قالب از فیلمنامهها، گرهگشایی و پایان میپذیرد. اینگونه از فیلمنامه برای توده مخاطبان قابل درکتر است و عموماً مخاطبان بسیاری را به سمت خود میکشانند.
البته برخی از فیلمنامهنویسان داستان خود را داخل ظرف خردهپیرنگ میریزند و سعی میکنند به جلوه هنری فیلم ضرایب بیشتری بدهند. اگر چه جذابیت اینگونه فیلمنامهها برای قشر متوسط رو به بالای مخاطبان، بیشتر است؛ اما توده مخاطبان نمیتوانند با اینگونه فیلمنامهها ارتباط برقرار کنند.
یکی از ویژگیهای حمید نعمتالله این است که خودش فیلمنامه غالب فیلمهایش را مینویسد و به نحوی یک مرتبه کامل فیلمش را در ذهن تولید میکند و وقتی شروع به تولید فیلم میکنند، دقیقاً میداند که چه چیزی از فیلم میخواهد و چگونه باید داستان شروع شده و به انجام برسد.
سوم؛ چهرهپردازی و طراحی صحنه
بخش مهم دیگر فیلمهای ترسناک، چهرهپردازی است و به همینخاطر بسیاری از فیلمسازان، این بخش از کار خود را به یک استاد چهرهپردازی یا یک چهرهپردازی میسپارند که به آن اعتماد دارند و میدانند که او میتواند خیالشان را درباره چهرهپردازی راحت کند. چهرهپردازی از بخش است که مستقیماً بر روی باور پذیری شخصیت اصلی و شخصیتهای فرعی تاثیرگذار است.
البته اهمیت طراحی صحنه نیز، کمتر از چهرهپردازی نیست و برای آن نیز باید از یک استاد استفاده کرد. در صحنه یک فیلم ترسناک، هر چیزی که باعث پرتشدن حواس مخاطب است، باید حذف شود؛ چرا که اگر توجه مخاطب پرت شود، دیگر ضربههایی ترسناک فیلم، کاربرد خود را از دست میدهند.
چهارم؛ فیلمبرداری و تدوین
کاری که فیلمبردار در سر صحنه فیلم انجام میدهد، کم اهمیتتر از کارگردان نیست. یک فیلمبردار خبره بر روی کیفیت فیلم تاثیر بسیار مثبتی میگذارد و صحنههای باورپذیرتری را به تصویر میکشد. شاید اصلیترین کاری که فیلمبردار یک فیلم ترسناک باید بر آن تسلط کامل داشته باشد، انتخاب لنز است و اگر این کار با تخصص انجام نشود، فیلم باورپذیر نخواهد بود.
کاری که تدوینگر انجام میدهد به اندازه کار فیلمبردار سخت و حیاتی است. یک تدوینگر خبره مانند یک جراح کارکشته فیلم را تدوین میکنند. اگر تدوینگر نتواند کارش را به درستی انجام بدهد، تمام کارهایی که همه عوامل انجام دادهاند، نابود میشود. مهمترین بخشی که یک تدوینگر فیلم ترسناک باید به آن توجه کند «تمپو» یا ریتم فیلم است، اگر یک فیلم ریتم بسیار تندی داشته باشد، تمرکز مخاطب از دست میرود و اگر ریتم بسیار کند شود، فیلم برای مخاطب خسته کننده میشود.
پنجم؛ نتیجهگیری
حمید نعمتالله از جمله فیلمسازانی است که در طی سالهای فعالیت خود همواره به سمت پیشرفت جلو رفته است و حال دیگر میتوان گفت که او در فیلمسازی به یک پختگی و بلوغ رسیده است.
او چندین سال است که به فکر ساخت یک فیلم در ژانر وحشت، افتاده بود؛ اما کمی صبر پیشه کرد تا تجربیاتش بیشتر شود. اگر حمید نعمتالله، نعمتاللهی مدیری باشد که پنج فیلم گذشتهاش را به سر منزل موفقیت رساند، باید متنظر یک اثر برجسته دیگر از این فیلمساز نام آشنای سینمای ایران باشیم؛ یک فیلم جهانی.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
- همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر ۳۸ بازبینی نشده است
- اطلاعیه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» امکان حضور در جشنواره چهلم را ندارد
- اطلاعیه سازندگان فیلم «قاتل و وحشی»/ تاکید بر نمایش این فیلم برمبنای ساختارهای قانونی
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سانسور یا ممیزی، مسأله این است/ سه تجربه شخصی و پیشنهادی درباره شورای پروانه ساخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- برگزیدگان هفدهمین جشنواره عکس خبری- مطبوعاتی دوربین.نت معرفی شدند
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود