جشنواره بوستون با نمایش آثاری از کیارستمی و فرهادی یاد کارگردان فقید ایرانی را گرامی میدارد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از بوستون گلوب، در میان همه هنرمندان فوقالعادهای که جهان در سال ۲۰۱۶ به سوگشان نشست عباس کیارستمی کارگردان نامدار ایرانی نیز جای داشت که یکی از بزرگترین فیلمسازان جهان بود. او در ۷۶ سالگی در اوج قدرت خلاقهاش درگذشت.
به همین منظور جشنواره بوستون برنامهای برای نمایش فیلمهای ایرانی که از چهارشنبه این هفته (۱۸ ژانویه) تا ۲۹ ژانویه ادامه خواهد داشت، ترتیب داده که در موزه هنرهای زیبا برگزار میشود.
یکی از این برنامهها نمایش شاهکارهای این استاد است که شامل «طعم گیلاس» محصول سال ۱۹۹۷ میشود که چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ عصر و پنجشنبه ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر به نمایش درمیآید. مستند سیفالله صمدیان همکار کیارستمی درباره وی با عنوان «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» محصول ۲۰۱۶ نیز جمعه ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر به نمایش در میآید.
در این جشنواره فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز از فیلمهایی است که روز جمعه نمایش داده میشود. این فیلم که نامزد اسکار بخش خارجی زبان است، اثر دیگری از کارگردانی است که سال ۲۰۱۲ برای «جدایی» جایزه اسکار را به خانه برد.
پیتر کیوگ منتقد بوستون گلوب درباره کیارستمی و در توضیح فیلمهایی که انتخاب شده مینویسد: «گرچه کیارستمی بیش از همه برای ساخت «کلوز آپ» در سال ۱۹۹۰ و «کپی برابر اصل» در سال ۲۰۱۰ شناخته میشود، اما وی در «طعم گیلاس» سینما را به شکلی پوستکنده بر مبنای فلسفه وجودی مطرح میکند.
در این فیلم فیلمساز در مواجهه با آنچه آلبر کامو آن را در مقاله «افسانه سیزیف» به عنوان تنها مشکل فلسفی جدی توصیف میکند، به خودکشی میپردازد و کشتن خود برای بازگشت به جهان- یا خود- به عنوان پوچگرایی درمانناپذیر، بیمعنی و بدخیم نشان داده میشود.
آقای بدیعی قهرمان کیارستمی مشکلی دارد که او را آزار میدهد و او با اتومبیل رنجرور خود در جستجوی کسی است که در قبری که او برای خود کنده است و میخواهد در آن بخوابد، خاک بریزد. آقای بدیعی تلاش خود را با سوار کردن مسافران تصادفی به عنوان تمثیلی از ابهام انجام میدهد؛ یک سرباز کرد، یک گارد امنیتی افغانستانی، یک طلبه، یک تاکسیدرمیست ترک از جمله آنها هستند که او به آنها پیشنهاد پول میکند تا درخواست او را انجام دهند.
برخی سعی میکنند با صحبت کردن او را از این فکر منصرف کنند. بهترین بحث از سوی مسافری است که خودش زمانی به دنبال مرگ بود اما زمانی که طعم گیلاس را به یاد آورد متوجه میشود زندگی میتواند معنایی داشته باشد که در کلمات بیان نمیشود.
در فیلمهای بعدی او مثل «کپی برابر اصل» کیارستمی به روابط پیچیده بین زنان و مردان میپردازد و این موضوع را با گذاشتن امضای خود پای آنها روایت میکند. فرهادی تلاش مشابهی را در «فروشنده» انجام میدهد. در این فیلم یک زوج ایرانی در نقش ویلی لومان و همسرش لیندا در یک نمایش کوچک از «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر بازی میکنند. آنها چندان توجهی به نقششان در زندگی واقعی ندارند تا این که مجبور میشوند در آپارتمانی که به طور موقت اجاره کردهاند زندگی کنند چرا که آپارتمان قدیمی آنها با کار ساخت و سازی که نزدیکش در حال انجام است، ترک برمیدارد.
شبیه کیارستمی و فیلم در فیلمهای او، فرهادی ناخودآگاه یک نمایش را در دل یک فیلم اجرا میکند و مانند آنچه در «جدایی» دیدیم او موضوعی تعلیق آمیز را که با دقت انتخاب شده وارد ماجرا می کند تا دینامیک روابط به هم ریخته درباره مسایل جنسیتی جامعه را نشان دهد.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت