سینماسینما، انسیه نجفی:
«مرداد» به کارگردانی و نویسندگی بهمن کامیار، سعی در نمایش درام اجتماعی تریلرگونه با ایجاد تعلیق و روند ساختاری گره گشایی در آخر فیلمنامه دارد، اما متاسفانه نتوانسته به طور کامل این نقشه راه را پیاده کند. در تیتراژ طولانی ابتدای فیلم بهمن کامیار، قبل از عناوین حرفه ای به عنوان سرمایه گذار معرفی می شود. ۱۰ دقیقه اول و سکانس افتتاحیه فیلم به معرفی شخصیت ها و فضای کلی داستان البته نه چندان قوی می گذرد. در ساختار روایی فیلم سعی شده با واژه های مبهم و نامشخص، داستان و موقعیت پرسوناژها و خط اصلی قصه را لو ندهد.
رمزگشایی آخر داستان است و مخاطب را در تعلیقی آزاردهنده نگه می دارد. درباره شغل و موقعیت افراد در طول قصه اطلاعات نمی دهد. اصل ماجرای قصه در لایه زیرین جاری است و قهرمان زن قصه، رویا، هم به طور موازی در پی گره گشایی نهایی، تعلیق را بیشتر می کند. گره گشایی به طور ناگهانی در یک چهارم پایانی فیلم اتفاق می افتد و شغل ایشان و پیرنگ اصلی قصه رونمایی می شود (سکانس امیر و رویا و سوگل در خانه امیر). قصه از ابتدا زیرپوستی جلو می رود و خطوط داستان در انتها و در زیر کالبد آن به هم گره می خورد. این روال اصلی فیلم و نوع داستان روایت شده است، اما به دلیل شتاب زدگی و ضعف در ساختار درام و چهارچوب نه چندان قدرتمند، نتوانسته مخاطب را راضی کند. ریتم کند و آرام فیلم، موسیقی سنگین و مرموز و آرام، نورپردازی نیمه تاریک و دیگر عوامل دیداری و شنیداری و تکنیکی، صد البته در خدمت قصه است، اما فیلمی که می توانست با ساختاری نو و متفاوت جلوه کند، با تعلیقی بی پایه و درامی معمولی با مقدمه ای کند و آرام و شیوه روایی که زیاد قابل فهم نبوده، بیشتر آزاردهنده است تا تعلیقی جذاب!
در اوایل فیلم مخاطب برای فهم ماجرا دچار سردرگمی است، زیرا ابهام و پیچیدگی درام ملموس نیست. عوامل داستانی و روایی درام وجود دارند، اما به دلیل نامفهومی و اینکه در جای خود اتفاق نمی افتند، مخاطب سردرگم می شود و تعلیق و گره گشایی و دیگر عناصر ساختاری درست جا نیفتاده و سرجای خود نیستند. داستان دیر آغاز و دیر بیان می شود و خلاصه کلام اینکه معماری بنا و نقشه راه درست اجرا نشده است. قصه واگویه زنی تنها از زبان جامعه که به دلیل بی مسئولیتی و مشکلات مالی جامعه پزشکی و پرستاری، با تزریق آمپولی آلوده برای سقط جنین او را به کام مرگ می کشاند.
داستان با ماجرای مشکلات زناشویی و توهمات رویا درباره امیر آغاز می شود، حال آنکه این زوج به دلیل سقط قبلی زن، نمی توانند بچه دار شوند و برای درمان تلاش می کنند، و این می توانست بسیار زیبا در خدمت قصه باشد! مونولوگ های درونی زنی که باردار نمی شود (رویا) و گفت و گوی او با زن بارداری که از امتحان الهی حرف می زند (بهنوش بختیاری)، تقابل عاطفی سه زن در فرزندآوری؛ یکی دو بار سقط کرده و دیگری پنج سال منتظر فرزند بوده است. اینها می توانست دستمایه خوبی برای ایجاد تعلیق و پیشرفت داستان باشد، اما درست و قوی از آب درنیامده است.
داستانی که می توانست با روایتی مدرن آمیزه ای از عشق، توطئه، پنهان کردن حقایق و درماندگی و مشکلات جامعه باشد، به دلیل نداشتن انسجام درونی وقایع و ساختار نه چندان قوی در زیرلایه داستان، خطوط سردرگم روایتش به هم نمی رسند و در پایان به جای گره خوردن و گره گشایی صحیح، به دلیل کش دار بودن قصه، از یکدیگر گسسته می گردند و همین سبب نداشتن انسجام روایت می شود. ای کاش از پتانسیل درونی قصه و معماری منطقی روایی استفاده می شد و عناصر حاشیه ای تا این حد جلوه گری نمی کرد. بازی محمدرضا فروتن و رعنا آوردی مثل همیشه پرسوناژهای تکراری را نمایش می دهد. مشکلات قصه گویی و نداشتن انسجام ساختار درونی روایت به اثر ضربه زده است. روایت داستان و همچنین شخصیت هایی تکراری که در بدنه سینمای اجتماعی ایران فراوان دیده شده است، به دلیل نبود معماری مسیر داستانی و روشن نبودن ویژگی های قهرمانان به شخصیت پردازی منجر نمی شود.
ردپایی از ژانر تریلر (مهیج روانشناسانه) به عنوان زیرگونه از گونه سینمایی مهیج، در فیلم دیده می شود. ژانر تریلر یا مهیج، گونه ای فراگیر در ادبیات و سینماست که در روایت جنایی، ترسناک و جاسوسی و آثاری که در آن سوسپانس و تعلیق اصل ماجراست، دیده می شود. در این ژانر با ماجرایی پرکشش بر اساس قواعد آن رو به رو هستیم. از حدود چهار دهه قبل بخشی از سینمای معنایی که به درام روانشناسانه معروف شده، تا حدودی در ژانر تریلر یا به گونه زیرژانر (تریلر روانشناسانه) طبقه بندی شده است. در فیلم تریلر روانشناسانه در درجه اول هیجان و ماجرا حرف آخر فیلم است که در قالب تعلیق روایت می گردد. «مرداد» می توانست روایتی نو در سینمای اجتماعی ایران باشد، اما با ساختار کنونی این امر محقق نشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- توضیحات یک وکیل دادگستری درخصوص جنبههای حقوقی اطلاعیه کارگروه مدیریت بحران کرونا
- اختصاصی سینماسینما/ توضیحات یک حقوقدان درباره وضعیت قراردادهای سینمایی
- چه مردادی شود بهمن کنار تو/ نگاهی به فیلم«مرداد»
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- کارگردان فیلم «در وجه حامل»: اکران در زمان نامناسب، از اکران نشدن بهتر است!
- فیلم/ چهرههای سرشناس سینما و تلویزیون در مراسم اکران «در وجه حامل»
- رونمایی از پوستر «در وجه حامل» در آستانه اکران + عکس
- بهمن کامیار: سیمرغ مهم است و به اعتبار سینماگر میافزاید
- تغییر نام فیلم سینمایی «خیابان دیوار»
- محمدرضا غفاری و ژاله صامتی بازیگران «خیابان دیوار» شدند
- محمدرضا فروتن به پایان «مرداد» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت