سینماسینما، انسیه نجفی:
«مرداد» به کارگردانی و نویسندگی بهمن کامیار، سعی در نمایش درام اجتماعی تریلرگونه با ایجاد تعلیق و روند ساختاری گره گشایی در آخر فیلمنامه دارد، اما متاسفانه نتوانسته به طور کامل این نقشه راه را پیاده کند. در تیتراژ طولانی ابتدای فیلم بهمن کامیار، قبل از عناوین حرفه ای به عنوان سرمایه گذار معرفی می شود. ۱۰ دقیقه اول و سکانس افتتاحیه فیلم به معرفی شخصیت ها و فضای کلی داستان البته نه چندان قوی می گذرد. در ساختار روایی فیلم سعی شده با واژه های مبهم و نامشخص، داستان و موقعیت پرسوناژها و خط اصلی قصه را لو ندهد.
رمزگشایی آخر داستان است و مخاطب را در تعلیقی آزاردهنده نگه می دارد. درباره شغل و موقعیت افراد در طول قصه اطلاعات نمی دهد. اصل ماجرای قصه در لایه زیرین جاری است و قهرمان زن قصه، رویا، هم به طور موازی در پی گره گشایی نهایی، تعلیق را بیشتر می کند. گره گشایی به طور ناگهانی در یک چهارم پایانی فیلم اتفاق می افتد و شغل ایشان و پیرنگ اصلی قصه رونمایی می شود (سکانس امیر و رویا و سوگل در خانه امیر). قصه از ابتدا زیرپوستی جلو می رود و خطوط داستان در انتها و در زیر کالبد آن به هم گره می خورد. این روال اصلی فیلم و نوع داستان روایت شده است، اما به دلیل شتاب زدگی و ضعف در ساختار درام و چهارچوب نه چندان قدرتمند، نتوانسته مخاطب را راضی کند. ریتم کند و آرام فیلم، موسیقی سنگین و مرموز و آرام، نورپردازی نیمه تاریک و دیگر عوامل دیداری و شنیداری و تکنیکی، صد البته در خدمت قصه است، اما فیلمی که می توانست با ساختاری نو و متفاوت جلوه کند، با تعلیقی بی پایه و درامی معمولی با مقدمه ای کند و آرام و شیوه روایی که زیاد قابل فهم نبوده، بیشتر آزاردهنده است تا تعلیقی جذاب!
در اوایل فیلم مخاطب برای فهم ماجرا دچار سردرگمی است، زیرا ابهام و پیچیدگی درام ملموس نیست. عوامل داستانی و روایی درام وجود دارند، اما به دلیل نامفهومی و اینکه در جای خود اتفاق نمی افتند، مخاطب سردرگم می شود و تعلیق و گره گشایی و دیگر عناصر ساختاری درست جا نیفتاده و سرجای خود نیستند. داستان دیر آغاز و دیر بیان می شود و خلاصه کلام اینکه معماری بنا و نقشه راه درست اجرا نشده است. قصه واگویه زنی تنها از زبان جامعه که به دلیل بی مسئولیتی و مشکلات مالی جامعه پزشکی و پرستاری، با تزریق آمپولی آلوده برای سقط جنین او را به کام مرگ می کشاند.
داستان با ماجرای مشکلات زناشویی و توهمات رویا درباره امیر آغاز می شود، حال آنکه این زوج به دلیل سقط قبلی زن، نمی توانند بچه دار شوند و برای درمان تلاش می کنند، و این می توانست بسیار زیبا در خدمت قصه باشد! مونولوگ های درونی زنی که باردار نمی شود (رویا) و گفت و گوی او با زن بارداری که از امتحان الهی حرف می زند (بهنوش بختیاری)، تقابل عاطفی سه زن در فرزندآوری؛ یکی دو بار سقط کرده و دیگری پنج سال منتظر فرزند بوده است. اینها می توانست دستمایه خوبی برای ایجاد تعلیق و پیشرفت داستان باشد، اما درست و قوی از آب درنیامده است.
داستانی که می توانست با روایتی مدرن آمیزه ای از عشق، توطئه، پنهان کردن حقایق و درماندگی و مشکلات جامعه باشد، به دلیل نداشتن انسجام درونی وقایع و ساختار نه چندان قوی در زیرلایه داستان، خطوط سردرگم روایتش به هم نمی رسند و در پایان به جای گره خوردن و گره گشایی صحیح، به دلیل کش دار بودن قصه، از یکدیگر گسسته می گردند و همین سبب نداشتن انسجام روایت می شود. ای کاش از پتانسیل درونی قصه و معماری منطقی روایی استفاده می شد و عناصر حاشیه ای تا این حد جلوه گری نمی کرد. بازی محمدرضا فروتن و رعنا آوردی مثل همیشه پرسوناژهای تکراری را نمایش می دهد. مشکلات قصه گویی و نداشتن انسجام ساختار درونی روایت به اثر ضربه زده است. روایت داستان و همچنین شخصیت هایی تکراری که در بدنه سینمای اجتماعی ایران فراوان دیده شده است، به دلیل نبود معماری مسیر داستانی و روشن نبودن ویژگی های قهرمانان به شخصیت پردازی منجر نمی شود.
ردپایی از ژانر تریلر (مهیج روانشناسانه) به عنوان زیرگونه از گونه سینمایی مهیج، در فیلم دیده می شود. ژانر تریلر یا مهیج، گونه ای فراگیر در ادبیات و سینماست که در روایت جنایی، ترسناک و جاسوسی و آثاری که در آن سوسپانس و تعلیق اصل ماجراست، دیده می شود. در این ژانر با ماجرایی پرکشش بر اساس قواعد آن رو به رو هستیم. از حدود چهار دهه قبل بخشی از سینمای معنایی که به درام روانشناسانه معروف شده، تا حدودی در ژانر تریلر یا به گونه زیرژانر (تریلر روانشناسانه) طبقه بندی شده است. در فیلم تریلر روانشناسانه در درجه اول هیجان و ماجرا حرف آخر فیلم است که در قالب تعلیق روایت می گردد. «مرداد» می توانست روایتی نو در سینمای اجتماعی ایران باشد، اما با ساختار کنونی این امر محقق نشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- توضیحات یک وکیل دادگستری درخصوص جنبههای حقوقی اطلاعیه کارگروه مدیریت بحران کرونا
- اختصاصی سینماسینما/ توضیحات یک حقوقدان درباره وضعیت قراردادهای سینمایی
- چه مردادی شود بهمن کنار تو/ نگاهی به فیلم«مرداد»
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- کارگردان فیلم «در وجه حامل»: اکران در زمان نامناسب، از اکران نشدن بهتر است!
- فیلم/ چهرههای سرشناس سینما و تلویزیون در مراسم اکران «در وجه حامل»
- رونمایی از پوستر «در وجه حامل» در آستانه اکران + عکس
- بهمن کامیار: سیمرغ مهم است و به اعتبار سینماگر میافزاید
- تغییر نام فیلم سینمایی «خیابان دیوار»
- محمدرضا غفاری و ژاله صامتی بازیگران «خیابان دیوار» شدند
- محمدرضا فروتن به پایان «مرداد» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد